• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403053121685
  • خبرنگار : 71628

پنتاگون: روسیه در کورسک مشکلاتی دارد/ بر تنش‌زدایی در خاورمیانه متمرکزیم

پنتاگون: روسیه در کورسک مشکلاتی دارد/ بر تنش‌زدایی در خاورمیانه متمرکزیم

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با نادیده گرفتن تحولات جنگ اوکراین مدعی پیشرفت اوکراین در قلمروی روسیه شد. او همچنین درباره استفاده از تسلیحات غرب در حمله به خاک روسیه سکوت کرد. این مقام همچنین گفت داعش همچنان یک تهدید در غرب آسیاست و مدعی شد روی تنش‌زدایی در منطقه و به‌ویژه جنگ غزه تمرکز دارند.

 به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره تحولات منطقه، جنگ اوکراین، تهدید گروه تروریستی داعش و همکاری‌های نظامی با کره‌جنوبی پاسخ داد.

«پت رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: «وزارت دفاع به رصد دقیق وضعیت منطقه و انجام دادن اقداماتی برای کاهش احتمال گسترش تنش‌ها در منطقه از سوی ایران یا نیروهای نیابتی آن ادامه می‌دهد.»

تحولات منطقه در پی ترور فرماندهان مقاومت

رایدر با بیان این مطلب درباره تحولات منطقه با توجه به وعده «مجازات سخت» ایران و گروه‌های مقاومت در پی ترور و به شهادت رساندن «شهید اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی، ادامه داد: «تغییرات اخیری که در وضعیت و موضع ارتش آمریکا در منطقه انجام شد، ما را قادر ساخت که حفاظت از نیروهای آمریکایی را تقویت کنیم، حمایت از دفاع اسرائیل را افزایش دهیم و اطمینان بیابیم که آمریکا آماده پاسخ به پیشامدهای متعدد است.»

رایدر با نادیده گرفتن اقدامات مداخله‌جویانه ارتش آمریکا در منطقه که دهه‌هاست ثبات و امنیت آن را به خطر انداخته است، مدعی شد: «همان‌طور که قبلا از ما شنیده‌اید، ما به شدت بر تنش‌زدایی در منطقه متمرکزیم، در حالی که بر موضوع تضمین آتش‌بس به‌عنوان بخشی از توافق تبادل اسرا نیز برای بازگرداندن تمامی اسرا و پایان دادن به جنگ غزه تمرکز داریم.»

حضور نظامی آمریکا در منطقه

در بخش دیگری از این نشست خبری، رایدر در پاسخ به این سوال که عملیات نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: «ما برای مدت طولانی، حضور نظامی قابل توجهی در منطقه غرب آسیا داشته‌ایم. بیش از ۳۰ هزار نیروی نظامی آمریکا با شرکایمان در این منطقه عملیات می‌کنند. من پیش‌بینی نمی‌کنم که رویه، به زودی، تغییر کند.»

تهدید داعش در منطقه

در بخش دیگری از این نشست خبری، رایدر در پاسخ به این که با توجه به این که منابع رسمی، از جمله مقامات پیشمرگه کردستان عراق گفته‌اند تهدید داعش در کردستان، سوریه و در منطقه پای بر جا و جدی است و «ضرورت دارد» که ائتلاف نظامی بین‌المللی در عراق بماند، گفت: «همان‌طور که می‌دانید گفت‌‎وگوها با کمیته عالی نظامی ادامه دارد. اطلاعات جدیدی برای ارائه در این باره ندارم اما به عنوان گفتمان مشترک امنیتی آمریکا-عراق که شامل نمایندگی پیشمرگه نیز می‌شود، در حال بررسی جابجایی ائتلاف عملیات عزم راسخ و آینده همکاری امنیتی آمریکا و عراق هستیم.»

او افزود: «داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود. مسلما، داعش به اندازه ۱۰ سال پیش توانمند نیست اما همچنان تهدیداتی ایجاد می‌کنند، به‌ویژه در فضاهای خارج از کنترل در سوریه. این موضوع همچنین با زندانیان داعش در «الهول» نیز مرتبط است که باید به کشورهایشان بازگردانده شوند. بنابراین، این موضوعی است که از آن غافل نخواهیم شد و اطلاعات جدید را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.»

توجیه اخلاقی حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی

او در پاسخ به این سوال که با توجه به روایتی که آمریکا از جنگ اوکراین دارد و بر اساس آن از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کند، دولت آمریکا چه توجیهی برای حمایت نظامی از ارتش رژیم صهیونیستی برای تداوم عملیات‌های آن در غزه دارد که منجر به جان باختن شمار زیادی از شهروندان غیرنظامی فلسطینی، به‌ویژه کودکان شده است، مدعی شد: «موضوع کشته شدن غیرنظامیان از دید وزارت دفاع، چیزی است که مطلقا، نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم. این چیزی است که بارها آن را به طور علنی و غیرعلنی تکرار کرده و درباره آن با همتایان اسرائیلی خود صحبت کرده‌ایم. فکر می‌کنم به همین دلیل اهمیتی ضروری دارد که توافق آتش‌بس، به‌زودی امضا شود و گروگان‌ها بازگردانده شوند تا جنگ غزه و رنج غیرنظامیان بی‌گناه، چه اسرائیلی و چه فلسطینی پایان بیابد.»

ادعای رایدر درباره اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان برای پنتاگون در حالی مطرح می‌شود که ارتش آمریکا از ابتدای جنگ غزه به حمایت‌های گسترده مالی، نظامی و دیپلماتیک از رژیم صهیونیستی به بهانه حق این رژیم برای «دفاع از خود در برابر ترویسم» پرداخته است. تاکنون، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از آغاز جنگ غزه، بیش از ۴۰ هزار نفر از فلسطینیان طی حملات رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند.

روسیه و حمله اوکراین به کورسک

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحرکات ارتش روسیه در منطقه کورسک که اوکراین، طی هفته‌های گذشته حمله‌ای را علیه آن انجام داده، گفت: «به طور کلی، روسیه برای پاسخ دادن دچار مشکل بوده و شاهد پیشروی‌های اوکراین بوده‌ایم.»

کمک آمریکا به اوکراین در عملیات کورسک

رایدر در پاسخ به این که آیا اوکراین برای تداوم عملیات خود در کورسک از دولت آمریکا درخواست هرگونه کمکی، از جمله کمک‌های تسلیحاتی کرده است، گفت: «چیزی در این باره برای اعلام از این جایگاه ندارم. ما نشست گروه تماس دفاعی اوکراین را در ماه سپتامبر، در اینجا برگزار خواهیم کرد که فرصتی برای دیدار با متحدان و شرکایمان درباره ضروری‌ترین نیازهای دفاعی اوکراین است. ما نسبت به اطمینان یافتن از این متعهدیم که آن‌ها آنچه را برای دفاع از قلمرو یکپارچه خود و بازدارندگی از تجاوزهای روسیه نیاز دارند، در اختیار داشته باشند.»

استفاده از تسلیحات غربی در کورسک

سخنگوی پنتاگون از پاسخ دادن به سوال دیگری درباره حمله اوکراین در کورسک، مبنی بر این که آیا طبق گفته روسیه، از تسلیحات غربی، از جمله سامانه موشکی «هیمارس» (HIMARS) برای حمله به پل‌های مهم لجستیکی این منطقه استفاده شده است، خودداری کرده و تنها گفت برای پاسخ این سوال باید به خود اوکراین مراجعه کرد.

آزادی‌عمل اوکراین در استفاده از تسلیحات

او همچنین در ادامه، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سیاست آمریکا در آزادی عمل به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه، گفت سیاست واشنگتن در زمینه استفاده از توانمندی‌های موشکی دوربرد برای انجام دادن حملات به نقاط دورتر تغییری نکرده است.

به گفته او، «انجام دادن عملیات‌های متقابل دفاعی در مرزها مجاز است.»

همکاری‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی

سخنگوی پنتاگون در خاتمه در پاسخ به این که واکنش آمریکا به این موضع کره‌شمالی چیست که گفته بود رزمایش نظامی اخیر میان آمریکا و کره‌جنوبی، تمرینی با هدف حمله به کره‌شمالی است، بیان کرد: «این موضوع، به وضوح، غلط است. همان‌طور که می‌دانید، ماهیت این رزمایش‌ها دفاعی است. علاوه بر این، زمان زیادی است که این رزمایش‌ها انجام می‌شوند و فرصتی برای همکاری در زمینه مشارکت‌پذیری ما و یادگیری عملیات در محیط‌های ناهمسان است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha