• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403053121563
  • خبرنگار : 50604

«صنعت» حلقه مفقوده توسعه گلستان

«صنعت» حلقه مفقوده توسعه گلستان

ایسنا/گلستان اشتغال و نرخ بالای بیکاری یکی از مشکلات اساسی استان گلستان است، دولت و مجلس باید کمک کنند تا کشاورزی گلستان به سمت صنعتی شدن رفته و با ورود صنایع تکمیلی و تبدیلی، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.

استان گلستان با تولید بیش از هشت میلیون تن محصول کشاورزی، از تأمین‌کنندگان اصلی امنیت غذایی کشور است، اما این ظرفیت بزرگ و ارزشمند نتوانسته برای این استان دستاوردی داشته باشد و گلستان با نرخ بالای بیکاری در ردیف فقیرترین استان‌های کشور است.

در سال‌های گذشته استان گلستان به بهانه خاک مرغوب و قرار گرفتن در کمربند سبز شمالی در بخش صنعت مورد غفلت قرار گرفته است، حال آنکه هزاران هکتار اراضی شور و لم یزرع در شهرهای شمالی استان گلستان وجود دارد که می‌توانست با احداث صنایع تبدیلی زمینه رشد و توسعه و اشتغال جوانان را فراهم کند.

در سال‌هایی که تورم مانند امروز طغیان نکرده بود  استان‌های دیگر با احداث کارخانه‌های بزرگ و کوچک زمینه اشتغال جوانان خود را فراهم کردند و استان گلستان در سایه غفلت و به بهانه چتر سبزی که دارد مورد غفلت قرار گرفته و دچار عقب ماندگی بزرگی شد که جبران آن جز با عزم ملی و تخصیص اعتبارات ویژه امکان‌پذیر نیست.

ایجاد صنایع تبدیلی ارزش افزوده فراوانی به همراه داشته و مانع از خام فروشی محصولات کشاورزی می‌شود. از طرف دیگه برای صدها نفر از مردم منطقه فرصت شغلی ایجاد می‌کند، صنایع تبدیلی سبب می‌شود که کشاورزان محصولات خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند همچنین جلوی ضایعات کشاورزی گرفته می‌شود چرا که یکی از عوامل اصلی ضایعات کشاورزی حمل و نقل و ترانزیت این محصولات است.

«صنعت» حلقه مفقوده توسعه گلستان

خبرنگار ایسنا در خصوص اهمیت رشد صنعت و مهمترین چالش‌های پیش روی صاحبان صنایع با رضا شهمردادی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان گفت وگوی داشته که در ادامه آورده شده است.

نرخ بالای بیکاری استان گلستان به دلیل فقدان صنایع بزرگ 

«رضا شهمرادی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان با اشاره به نقش مهم صنعتی شدن جوامع در ایجاد اشتغال اظهار کرد: به دلیل نداشتن صنایع بزرگ در استان گلستان نرخ بیکاری در استان ما بالا است در حالی که در استان‌های صنعتی نظیر قزوین و مرکزی آنقدر نیروی کار کم دارند که یک اصطلاحی به نام کارگر دزدی نیز در آنجا دیده می‌شود به این صورت که فردی که کارخانه دار هست به سراغ کارخانه دیگری رفته و به کارگران آن کارخانه پیشنهاد کار با حقوق و مزایای دیگر می‌دهد و در جذب کارگر با هم رقابت می‌کنند، این اتفاقی است که تنها به دلیل فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سایه صنعتی شدن است.

نداشتن صنایع در استان های کشاورزی تفکری اشتباه است

وی با تأکید بر اینکه زمانی کشاورزی ما رشد می‌کند که صنعت هم کنارش باشد، گفت: اینکه استان‌های کشاورزی نباید صنعت داشته باشند یگ تفکر اشتباه است، در کشورهای اروپایی که به مراتب از استان ما سرسبزتر و حاصلخیزتر است صنایع بزرگ و مرتبط با کشاورزی احداث و نتیجه آن پیشرفت و رشد بود و ما نیز باید ابن مسیر را طی کنیم.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی گلستان ادامه داد: اگر میدانستم که کشاورزی ما در حدی هست که بتواند تمام بار اشتغال استان را  به دوش بکشد، می‌گفتم اصلاً ما صنعت نمی‌خواهیم، ولی کشاورزی ما اینگونه نیست و کشاورزان ما  تنها قادرند خرج سالانه خانواده خودشان را تأمین کنند.

«صنعت» حلقه مفقوده توسعه گلستان

تا وقتی صنایع تبدیلی در گلستان نباشد هدررفت محصول ادامه دارد

شهمرادی با بیان اینکه اگر کشاورزی ما اگر مکانیزه و حجم محصولات ما بیشتر بود ارزش افزوده استان بالا رفته و ما صنعت نمی‌خواستیم، گفت: واقعیت این است که تا وقتی صنایع تبدیلی به استان ما نیاد ما شاهد این هستیم که دسترنج کشاورزان ما نظیرسیب زمینی و محصولات باغی فساد شده و هدر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ما در این استان  گلستان ۵۰۰ الی ۶۰۰  هزار هکتار زمین کشاورزی داریم و کل شهرک‌های ما تنها ۲ هزار هکتار است، افزود: استان ما بهترین شرایط را برای صنعتی شدن دارد زیرا  اگر استان ما را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کنید، نیمه شمالی با وجود اراضی شور و لم یزرع بهترین مکان برای احداث صنایع است.

«صنعت» حلقه مفقوده توسعه گلستان

تامین زیرساخت‌ها مهمترین چالش صاحبان صنایع

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی گلستان عدم تأمین زیرساخت‌ها به ویژه برق و آب در اراضی شمالی استان را مهمترین چالش پیش روی صنعتی شدن استان برشمرد و تصریح کرد: طبق  قانون دستگاه‌های تأمین‌کننده زیر ساخت موظف هستند شرایط را که مهم‌ترین آن آب و برق است برای احداث صنایع در مناطق شمالی استان تأمین کنند اما این اتفاق نیفتاده و در نیمه شمالی حتی برای آب شرب هم مشکل داریم.

شهمرادی با تأکید اینکه ما بهترین شرایط برای استقرار صنعت در استان داریم به شرط آنکه زیرساخت برق و آب شهرک ۱۰۰۰ هکتاری اترک تأمین شود، گفت:  بانک‌های استان نیز باید ظرفیت پرداخت تحصیلات را افزایش دهند، یک  واحد صنعتی که به طور مثال  سال پیش نیاز به ۵ میلیارد تومان نیاز داشت  امثال باید ۲۰  تا ۲۵ میلیارد سرمایه در گردش ذاشته باشد تا بتواند روی پا بایستد.

«صنعت» حلقه مفقوده توسعه گلستان

کاهش تسهیلات بانکی چالش پیش روی صاحبان صنایع

وی از کاهش تسهیلات بانکی به عنوان یکی از چالش‌های مهم پیش روی صاحبان صنایع نام برد و افزود: این مشکل در همه جای کشور وجود دارد اما در استان ما  که صنعت ضعیفی داریم بیشتر است زیرا این صاحبان صنایع هستند که در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و  بانک‌ها در استان‌های صنعتی توان مالی بالاتری دارند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی گلستان تأمین برق به ویژه در تابستان را مهمترین دغدغه صاحبان صنایع و کارخانه‌داران دانست و اضافه کرد: متأسفانه وقتی در فصل گرما با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم در اولین اقدام کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند و این تعطیلی‌ها ضربه بزرگی به آن‌ها وارد می‌کند.

شهمرادی با تأکید اینکه موقع صرفه‌جویی برق  همه باید پای کار باشند و صرفه‌جویی را تنها بر دوش صنعت نگذاریم، ادامه داد: پاساژهایی هستند که در هر مغازه چند لوستر و برق روشن داشته و هیچ صرفه‌جویی ندارند و همینطور بانک‌ها و اداراتی  داریم که با چندین اسپیلت روشن  مصرف برق بالایی دارند که باید احساس مسئولیت کرده و در صرفه‌جویی برق سهیم شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha