• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053121512
  • خبرنگار : 50105

هوش مصنوعی مزارع خورشیدی را متحول خواهد کرد؟

هوش مصنوعی مزارع خورشیدی را متحول خواهد کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی با افزایش اهمیت هوش مصنوعی برای مردم و اقتصاد، تقاضای انرژی قابل‌توجه و اثرات زیست محیطی متعاقب آن نیز توجه را به خود جلب می‌کند.

صنعت انرژی خورشیدی با کمک ادغام هوش مصنوعی دستخوش تحولی انقلابی شده است. با تغییر جهان به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی به‌عنوان یکی از رقبای اصلی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی ظاهر شده، با این حال، پتانسیل کامل انرژی خورشیدی تنها از طریق فناوری‌های نوآورانه‌ای که تولید، توزیع و مصرف آن را بهینه می‌کند، قابل تحقق است.

ادغام هوش مصنوعی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و به ویژه انرژی خورشیدی، می‌تواند کارایی را برای جبران نیازهای فناوری در شبکه برق و انتشار گازهای گلخانه‌ای بهبود بخشد.

با تسلط هوش مصنوعی بر بسیاری از بخش‌های زندگی، مشکل جدید ناشی از این فناوری‌ها بر سیستم‌ها و شبکه‌های انرژی ظهور کرده است. مراکز داده‌ای که مدل‌ها را آموزش می‌دهند و کار می‌کنند به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد این تقاضا تا سال ۲۰۲۶ دو برابر خواهد شد و تقریباً به اندازه کل ژاپن به برق نیاز دارد.

علیرغم اهداف بسیاری از شرکت‌های فناوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به بی‌طرفی کربن، برای برخی، افزایش تقاضای هوش مصنوعی در مراکز داده باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است اما خود هوش مصنوعی ممکن است راه‌حلی در این زمینه ارائه دهد.

راه‌حل هوش مصنوعی

پیشرفت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر، همراه با هوش مصنوعی، می‌توانند به‌طور پایدار، تقاضای انرژی افزایش یافته را برآورده کنند. یکی از مسیرهای امیدوارکننده، ادغام هوش مصنوعی در بازار رو به رشد سیستم‌های انرژی خورشیدی است که انرژی پاک و مقرون به صرفه را به سیستم‌های شبکه ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری بخش انرژی در فناوری فتوولتائیک خورشیدی در سال ۲۰۲۴ از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رود و از مجموع سایر منابع تولید پیشی بگیرد.

استفاده از هوش مصنوعی در کاربردهای انرژی خورشیدی فرصت منحصر به فرد ارائه می‌دهد و می‌تواند به غلبه بر چالش‌های خاصی که با انرژی خورشیدی مواجه است کمک کند. به‌عنوان مثال، اتکای پنل‌های خورشیدی به تابش خورشید باعث می‌شود که آنها منبع انرژی کمتر قابل اعتمادی نسبت به هسته‌ای یا گازی باشند. رویدادهای شدید آب‌وهوایی، مانند امواج گرما یا طوفان‌های شن که در حال افزایش هستند، همچنین می‌توانند تامین انرژی خورشیدی را قطع کنند، در حالی که محدودیت‌های شبکه پتانسیل طرح‌های خورشیدی را محدود می‌کند.

صنعت خورشیدی و هوش مصنوعی

این چالش‌ها برای صنعت خورشیدی بسیار واقعی هستند، اما خود هوش مصنوعی می‌تواند به غلبه بر آنها کمک کند. هوش مصنوعی به‌عنوان  تغییردهنده بازی در پیش‌بینی آب‌وهوا و نسل خورشیدی در حال ظهور است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی داده‌های هواشناسی را برای ایجاد پیش‌بینی‌های دقیق، به حداکثر رساندن خروجی خورشیدی و بهبود مدیریت شبکه تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. این به اپراتورهای خورشیدی اجازه می‌دهد تا بهتر برنامه‌ریزی کنند و تأثیر منبع انرژی متناوب را کاهش دهند. علاوه بر این، فناوری تصویربرداری ابری و دوربین‌ها امکان ثبت داده‌های در مورد حرکت ابرها و شرایط جوی را فراهم می‌کنند و دقت پیش‌بینی‌های انرژی خورشیدی را افزایش می‌دهند.

هوش مصنوعی و حفاظت از پنل‌های خورشیدی

هوش مصنوعی فراتر از پیش‌بینی‌ها، نگهداری پنل‌های خورشیدی را متحول می‌کند. مدل‌های پیشرفته یادگیری ماشینی به‌طور مداوم داده‌های تاسیسات خورشیدی را نظارت و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و زمان خرابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند و طول عمر تجهیزات خورشیدی را افزایش می‌دهند. برای شناسایی سریع ناهنجاری‌ها، این سیستم‌های هوش مصنوعی، دما، تابش، جهت‌گیری، زاویه شیب، رطوبت، بارندگی، توان خروجی، راندمان و بارهای عملیاتی را کنترل می‌کنند. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی شده می‌تواند بهره‌وری را تا ۲۵ درصد افزایش، خرابی‌ها را تا ۷۰ درصد و هزینه‌های نگهداری را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

هوش مصنوعی و افزایش سرعت و کارایی

هوش مصنوعی همچنین سرعت و کارایی گزارش‌دهی و جستجوی داده‌ها را از طریق رابط‌های چت پیشرفته بهبود می‌بخشد. ادغام هوش مصنوعی با سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری، زمان‌بندی ذخیره و انتشار انرژی را متحول می‌کند و به ارائه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با شرایط بازار در زمان واقعی و تقاضاهای نوسان انرژی سازگار شوند. با توجه به افزایش بیش از حد انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر در زمان‌های خاصی از سال، این سیستم‌های ذخیره باتری را می‌توان با تاسیسات خورشیدی ترکیب کرد و به‌طور هم‌افزایی مصرف انرژی را افزایش داد. این قابلیت تجارت پویا، استفاده از انرژی ذخیره شده را افزایش می‌دهد، سودآوری را به حداکثر می‌رساند و عرضه و تقاضای متعادل را در بازار انرژی تضمین می‌کند.

هوش مصنوعی مزارع خورشیدی را متحول خواهد کرد؟

آسیب‌های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بدون شک پتانسیل تاثیرگذاری قابل‌توجهی بر بخش انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، اما اجرای گسترده‌تر آن در صنعت بدون چالش نیست. خطر بزرگ مرتبط با هوش مصنوعی افزایش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های انرژی حیاتی در برابر حملات سایبری است.

با تسریع پذیرش هوش مصنوعی، نیاز به محاسبات و در نتیجه نیاز به انرژی بیشتر افزایش می‌یابد. انرژی خورشیدی راه‌حلی پاک، قابل پیش‌بینی و مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد که همراه با هوش مصنوعی می‌تواند یکی از پاسخ‌های کمبود انرژی باشد. این ترکیب از فناوری‌ها، راه‌حل‌های بسیار مورد نیازی را ارائه داده است که رشد هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند و در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

هوش مصنوعی نویدبخش آینده بهتر

استقبال از هوش مصنوعی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، علیرغم چالش‌های آن، آینده‌ای را نوید می‌دهد که در آن انرژی پاک و هوش مصنوعی برای برآورده کردن نیازهای انرژی و اهداف آب و هوایی به‌طور کارآمد و پایدار، هم‌افزایی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کمک‌های هوش مصنوعی در صنعت خورشیدی، بهینه‌سازی تولید انرژی است. پنل‌های خورشیدی سنتی بر اساس پارامترهای ثابت کار می‌کنند و قادر به انطباق با شرایط متغیر محیطی نیستند. از سوی دیگر، سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های بلادرنگ از منابع مختلف را برای به حداکثر رساندن تولید انرژی تجزیه‌وتحلیل کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، غلامرضا قنبری اظهار کرد: پنل‌های خورشیدی می‌تواند به تأمین برق کمک و از قطعی برق در بخش کشاورزی جلوگیری کند. این موضوع باعث می‌شود که خسارت‌ها کاهش یابد و درآمد بیشتری برای کشاورزان ایجاد شود. 

هوش مصنوعی بدون شک صنعت انرژی خورشیدی را متحول می‌کند. از بهینه‌سازی تولید انرژی و فعال کردن تعمیر و نگهداری پیش‌بینی شده تا تجزیه‌وتحلیل الگوهای مصرف و افزایش یکپارچگی شبکه، هوش مصنوعی انرژی خورشیدی را کارآمدتر، قابل اعتمادتر و قابل دسترس‌تر می‌کند.

منبع

ایسنا/ویفروم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha