• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403053121469
  • خبرنگار : 71974

وکیل پایه یک دادگستری:

ایران ستیزان به دنبال ایجاد قومیت سازی ملی و ایجاد شکاف در میان ملت ایران هستند

ایران ستیزان به دنبال ایجاد قومیت سازی ملی و ایجاد شکاف در میان ملت ایران هستند

وکیل پایه یک دادگستری گفت: حقوق شهروندی باید در همه شئون اولویت قرار بگیرد نه حقوق اقوام. زبان فارسی یک زبان بومی نیست و همه اقوام از این زبان در طول تاریخ استفاده کردند. در ایران اقلیت مذهبی وجود دارد؛ اما اقلیت قومی وجود ندارد؛ اما ایران ستیزان به دنبال ایجاد قومیت سازی ملی و ایجاد شکاف در میان ملت ایران هستند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی بهمنی قاجار، وکیل پایه یک دادگستری در نشست «واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی» که در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، اظهار کرد: مطابق قانون اسناد، مکاتبات رسمی باید به زبان فارسی باشد و دولت باید نظارت برای اجرای دقیق این قانون را داشته باشد و در بخش دوم این قانون آمده است که دولت نباید برای استفاده از زبان مادری در ابعاد محلی و آموزش ادبیات آن محدودیت ایجاد کند.

وی افزود: این قانون ناظر به این موضوع است که توسعه زبان مادری تکلیف دولت نیست و در قانون اساسی نیز این موضوع نیامده است و دولت باید منع کند شرایطی را که در آن زبان فارسی به فراموشی سپرده شود.

بهمنی بیان کرد: استفاده از زبان فارسی ریشه تاریخی دارد و دامنه استفاده از این زبان در نظام دیوان سالاری ایران به قدری گسترده بوده که نیاز به تعریف قانون نداشته است و برخلاف گفته ایران‌ستیزان این موضوع هیچگاه با اجبار همراه نبوده است، استفاده از زبان فارسی در ادبیات و اشعار معروف گواه مرجعیت زبان فارسی در تاریخ دارد.

وی با بیان اینکه تقویت زبان فارسی در آذربایجان مطالبات نمایندگان این استان بود، ادامه داد: نمایندگان آذربایجان در مجالس اول و دوم بر اساس اسناد تاریخی همواره به تدریس علوم به زبان غیرفارسی به دلیل کمبود معلم اعتراض داشتند تا جایی که برای حل این مشکل بودجه‌ای را در مجلس مشخص کردند.

وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه زبان فارسی ریشه در تاریخ ایران دارد، بیان کرد: دوره پیش از اسلام نیز زبان پهلوی و فارسی وجود داشت و در دوران سلجوقیان زبان رسمی کشور بود، تهیه دانشنامه و سفر نامه‌های معروف نیز گواه این موضوع است.

وی ادامه داد: در دوران قاجار هم زبان فارسی به عنوان زبان رسمی از سوی ناصرالدین شاه که خود آذری زبان بود، انتخاب شد.

بهمنی بیان کرد: پس از روی کار آمدن رضاشاه نیز استفاده از زبان فارسی ادامه یافت و هیچ‌گاه محدودیت‌هایی در این خصوص وجود نداشته است.

به گفته وی، اصل ۱۵ قانون اساسی ایران نسبت به قانون ۲۷ میثاق سازمان ملل در خصوص استفاده از زبان مادری بسیار پیشرو است تا جایی که برای  استفاده از زبان دوم در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا مانند اقوام سرخپوست محدویت‌هایی ایجاد کرده است.

بهمنی بیان کرد: حق اقوام در راستای آزادی بشر نیست و یک مفهوم فاشیستی است که به آزادی‌های فردی نیز آسیب خواهد زد که نمونه آن را می‌توان در برخی از سنت‌های اقوام هندی مانند سوزاندن زنان پس از مرگ شوهران خود مشاهده کرد آیا این حقوق باید رعایت شود.

وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: حقوق شهروندی باید در همه شئون اولویت قرار بگیرد نه حقوق اقوام. زبان فارسی یک زبان بومی نیست و همه اقوام از این زبان در طول تاریخ استفاده کردند. در ایران اقلیت مذهبی وجود دارد؛ اما اقلیت قومی وجود ندارد؛ اما ایران ستیزان به دنبال ایجاد قومیت سازی ملی و ایجاد شکاف در میان ملت ایران هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha