• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403053121416
  • خبرنگار : 50416

سیروس همتی:

ضرورت تخصیص بودجه استانی برای برگزاری جشنواره تئاتر تاک

ضرورت تخصیص بودجه استانی برای برگزاری جشنواره تئاتر تاک

ایسنا/همدان نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای تاک عاشورائیان با هدف ترویج فرهنگ والای عاشورا از بیستم تا ۳۱ مردادماه به مدت ۱۲ روز در شهرستان ملایر و در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و بخش ویژه شهدا غزه برگزار می‌شود.

در این همایش که به همت موسسه فرهنگی و هنری باران و با همکاری اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود، استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، قزوین و زنجان حضور دارند. ۱۶ اثر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی از استان‌های قزوین، لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و مرکزی به این همایش راه یافتند.

یکی از داوران همایش تئاتر منطقه‌ای «تاک» عاشورائیان ملایر مجموعه «مینی ورلد» را برای اجرای تئاترهای خیابانی در سطح جهانی عالی و مناسب دانست و گفت: ما انگور و مبلمان منبت ملایر را بعنوان دو برند جهانی می‌شناسیم در حالی که آنچه از این شهر باید به تمام جهان وسعت پیدا کند، تئاتر آن است.

سیروس همتی در حاشیه اجرای یکی از نمایش‌های خیابانی همایش تئاتر منطقه‌ای عاشوراییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره و حضور در ملایر، اظهار کرد: با توجه به نمایش‌هایی که تاکنون اجرا شده است، به جرأت می‌توان گفت چند اجرا، قابل ارائه به جشنواره‌های ملی هستند و حتی یک یا دو نمایش می‌توانند در جشنواره فجر قد علم کنند.

همتی به اهمیت تداوم این جشنواره تاکید کرد و افزود: من و بسیاری از دوستان، ملایر و مجموعه «مینی‌ورلد» را به مدد این جشنواره شناختیم بنابراین اگر جشنواره بعنوان یک جشنواره خوب درسطح کشوری و بین‌المللی ادامه پیدا نکند، ابتر می‌ماند. 
وی پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نه چندان دور در مجموعه «مینی‌ورلد» در مقام داور یا مهمان شاهد اجرای تئاترهای خیابانی در سطح بین‌المللی خواهد بود چرا که دبیر جشنواره، «محمد قاسمی» کارگردانی در سطح بین‌المللی است.
همتی در ادامه عمده‌ترین مشکل در حوزه تئاتر را مشکلات مالی خواند و بر ضرورت تخصیص بودجه استانی برای برگزاری این جشنواره تاکید کرد.

این بازیگر سینما و تئاتر با بیان اینکه شرکت کنندگان در یک جشنواره تئاتر ابتدا حمایت مالی جشنواره را در نظر می‌گیرند، گفت: همه چیز به حمایت مالی مسئولان بستگی دارد.

لزوم برگزاری کارگاه‌های بازیگری و نمایشنامه‌نویسی در خلال جشنواره 

وی تصریح کرد: تا دهه ۸۰، در طول برگزاری جشنواره‌های تئاتر کارگاه‌های بازیگری و نمایشنامه‌نویسی نیز برگزار می‌کردند تا داوران تجربیات خود را به علاقمندان به هنر تئاتر منتقل کنند اما متأسفانه چند سالیست که این اتفاق نمی‌افتد در حالی که برگزاری این کارگاه‌ها سبب رشد جشنواره در سال‌های آتی خواهد شد.

همتی همچنین به ضرورت اختصاص بودجه‌ای برای امور پژوهشی، بازیگری و نمایشنامه‌نویسی در طول برگزاری جشنواره و با هدف رونق جشنواره اشاره و بیان کرد: ندیدن فیلم، تئاتر و نداشتن مطالعه سه علت اصلی ضعف در نمایشنامه‌نویسی است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری «کاری که تئاتر می‌کند، منبر نمی‌کند» چرا که در تئاتر با زبان بی‌زبانی و به صورت غیرمستقیم و با استفاده از دست مایه‌های خوبی از جمله شاهنامه فردوسی، کتاب‌های مولانا، هزار و یک شب، داستان‌های کلیله و دمنه و اشعار پروین اعتصامی می‌توان مفاهیم دینی و مذهبی را بصورت غیرمستقیم به دانش آموزان، نوجوانان و کودکان آموزش داد.

همتی با تاکید بر اینکه شهردار برای معرفی همین مجموعه «مینی ورلد» باید به ورزشکاران یا بازیگران متوسل شود، افزود: این دو قشر محبوب مردم هستند بنابراین مسئولان می‌توانند ما را دستاویز قرار دهند.

ضرورت تخصیص بودجه استانی برای برگزاری جشنواره تئاتر تاک

شهرداری ملایر ساخت پردیس و سالن‌های تئاتر در مجموعه «مینی ورلد» را در نظر بگیرد

دیگر داور همایش تئاتر منطقه‌ای «تاک» عاشوراییان ملایر برگزاری این همایش را نمونه بارز تلاش هنرمندان این خطه برای اعتلای هنر نمایش خواند و گفت: هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر استان همدان و شهرستان ملایر همواره در این حوزه صاحب‌نظر و صاحب‌ قدم بودند و در تمام تولیدات هنری سعی کردند ابداع و نوآوری داشته باشند.

علیرضا استادی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا «محمد قاسمی» دبیر جشنواره را از هنرمندان کشوری و بین‌المللی دانست که آثار بسیار خوبی دارد و نویسنده بسیار خوبی است و خانوادگی در این عرصه تلاش می‌کنند و ابراز امیدواری کرد به همت مسئولان فرهنگی و هنری این استان و شهرستان، این جشنواره از سال‌های آینده در سطح ملی برگزار شود.

استادی تاکید کرد: بسیار خوشحالم که امروز به همت هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر این شهرستان با سابقه دیرینه فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی قدم در این عرصه گذاشته‌اند و اتفاقی خوب را در عرصه نمایش رقم زده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه باور نمی‌کردم شهرستان ملایر برگزار کننده این همایش مهم منطقه‌ای باشد، گفت: وقتی شور و شوق ایجاد شده در شهر و دغدغه مندی هنرمندان و متولیان شهرستان را دیدم، بسیار خرسند شدم.

استادی قرار گرفتن «حسین صفی» بعنوان یکی از صاحب نظران و نویسندگان بسیار خوب استان همدان در کنار همایش تئاتر عاشورائیان را موجب انگیزه هنرمندان دانست و افزود: همراهی مسئولان این استان و شهرستان در کنار بخش خصوصی عامل مهمی در برگزاری موفق این جشنواره است. 

داور همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان تصریح کرد: با توجه به اولین دوره برگزاری جشنواره، نمی‌توانیم توقع کارهای خیلی شاخص داشته باشیم همین‌که به همت بخش خصوصی و دولتی کار پیش می‌رود، باید به عوامل برگزاری این همایش دستمریزاد گفت و امیدواریم این جشنواره تداوم داشته و گسترده‌تر شود.

وی به سابقه بسیار خوب ملایر در زمینه تعزیه و تعزیه‌خوانی تربیت هنرمندان درجه یک کشور اشاره کرد و خواستار توجه به سخت‌افزار فرهنگ و هنر شد.

استادی اجرای نمایش‌های خیابانی در مجموعه تفریحی «مینی‌وُرلد» با دارا بودن آثار تجسمی و شاخص ایران و جهان را ایده بسیار جالب و بکری دانست و تاکید کرد: شهرداری ملایر ساخت پردیس و سالن‌های تئاتر در این مجموعه را در نظر بگیرد و مدیریت آن را در اختیار هنرمندان نمایش این شهر قرار دهد.

همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان به اسم شهرستان ملایر ثبت و ضبط شود

وی ملایر را یکی از شهرهای هنرمندپرور کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: افراد شاخصی در این شهر رشد کردند پس به‌ طور قطع این شهرستان دارای پشتوانه فرهنگی قوی است که امروز هنرمندان آن با برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های هنری، برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند.

استادی با بیان اینکه همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان به اسم شهرستان ملایر ثبت و ضبط شود، افزود: در این صورت اگر مسئولان این شهرستان و استان و متولیان فرهنگی جابجا شوند، مسئولان بعدی دغدغه فرهنگی برگزاری این همایش را مانند جشنواره‌های ملی و بین‌المللی همچون جشنواره رضوی، مقاومت و فجر داشته باشند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه شهرستان‌های مختلفی در استان همدان و حتی دیگر نقاط کشور، می‌توانند چنین جشنواره‌های موضوعی و خاص را برگزار کنند، اضافه کرد: چنین جشنواره‌هایی به نفس فرهنگی این استان و کشور کمک می‌کنند تا حرکتی فرهنگی و هنری اتفاق بیفتد.

وی ادامه‌داد: انتقال مفاهیم دینی و مذهبی با زبان هنر، همواره تماشاگر خودش را از دیرباز داشته، از آئین شبیه‌خوانی گرفته تا تعزیه‌خوانی تا امروز که رویکرد عاشورایی دارد و در شرایط خاص این موضوعات را در قالب نمایش نوین مطرح می‌کنند و در سالن‌های قالب عکسی و پلاتوهای مختلف با موضوع عاشورائیان، حماسی و مذهبی اجرا می‌شود.

استادی با تاکید بر اینکه به خوبی می‌توان از ظرفیت هنرمندان تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر سوء استفاده کرد، گفت: می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و تعالی فرهنگ و هنر بهره برد.

ضرورت تخصیص بودجه استانی برای برگزاری جشنواره تئاتر تاک

داور همایش تئاتر منطقه ای عاشوراییان اعتمادسازی را عمده‌ترین چالش پیش‌روی هنر نمایش خواند و اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری همواره بر اثرگذاری هنر تاکید دارند، چرا دیگر مسئولان به این امر مهم توجه نمی‌کنند؟

استادی تصریح کرد: مسئولان باید هنرمندان را باور داشته و به آنها اعتماد کنند، همیشه مکان و جغرافیای خاص به فرهنگ و هنر بها نمی‌دهد، بلکه معتقد هستم آرتیست‌ها و هنرمندان با حضور، پیگیری، اراده و عزمی که دارند، فرهنگ و هنر این مملکت را رشد و تعالی می‌دهند.

وی بسیاری از مشکلات فرهنگی، هنری، اقتصادی و حتی سیاسی کشور را به دست هنرمندان قابل حل دانست و تاکید کرد: بی‌شک اعتماد به هنرمندان، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

استادی گفت: اینکه در هر حوزه‌ای باید از توان، اثرگذاری و ظرفیت هنرمندان استفاده شود، نشان می‌دهد تاثیر هنر در حوزه‌های مختلف بسیار بالاست.

این بازیگر سینما و تلویزیون تهران را یکی از استان‌های محروم در حوزه نمایش دانست و بیان کرد: در تهران با جمعیت حدود ۱۹ میلیون نفری، نباید فقط نقطه مرکزی را ببینیم، بلکه تهران ۱۶ شهرستان دیگر هم دارد.

وی ادامه داد: من که مدتی مسئول تئاتر استان تهران بودم، می‌توانم این ادعا کنم که  امکانات شهرستان های ملارد، اسلامشهر، پیشوا، ورامین، شمیرانات، ری و قرچک از شهرستان‌های دیگر کشور کمتر باشد و من به عینه این موضوع را دیده‌ام.

استادی با بیان اینکه تهران چون مرکزیت افراد شاخص است، خودشان پیگیری می‌کنند تا اتفاقات خاصی بیفتد، افزود: کسی تا حالا سراغ اساتید بزرگ حوزه نمایش و تئاتر نرفته و این افراد خودشان برای تعالی و درخشش در هنر نمایش تلاش کردند.

وی با تاکید بر اینکه هنرمند باید برای خودش کار ایجاد کند و مسئولان هم باید همپای هنرمندان باشند، گفت: ما استاد بزرگ و نامداری همچون «حمید سمندریان» در حوزه هنر نمایش داریم که هیچگاه هیچ دولتی و هیچ‌کدام از سیاستمداران کشور چه در زمان گذشته و چه در طول ۴۵ سال، کسی در خانه استاد نیامد بگوید بیا کار کن.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز به روند مطلوب اجرای این همایش و استقبال خوب شهروندان از نمایش‌ها اشاره و ابراز امیدواری کرد: طبق قول مساعد نماینده شورای اسلامی شهر ملایر، این همایش از منطقه‌ای به ملی تبدیل و از سال آینده به صورت ملی برگزار شود.

فرشاد کشاورزیان تاکید کرد: به دلیل توانمندی‌های ملایر در حوزه تئاتر، وجود زیرساخت‌ها، هنرمندان شاخص نمایش و شوق و انگیزه مسئولان این همایش از سال آینده ملی می‌شود.

کشاورزیان با اشاره به نگاه مثبت شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر به برنامه‌های فرهنگی و هنری، گفت: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر و وجود برندهای جهانی، رویدادهای بزرگی را در این عرصه رقم زده‌ایم که با هم‌افزایی می‌توانیم این نگاه را تقویت کنیم.
وی بیان کرد: علاوه بر ظرفیت مستعد شهرداری با ایجاد مجموعه «مینی‌وُرلد»، به منظور معرفی هرچه بیشتر این جاذبه گردشگری، اجراهای خیابانی آثار راه یافته در این مجموعه در نظر گرفته شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با تاکید بر اینکه فعالیت فرهنگی، اجتماعی و هنری می‌تواند مشارکت شهروندان را تقویت کند، اظهار کرد: با بهره‌گیری و حمایت از سرمایه‌های فرهنگی و هنری، می‌توانیم به سمت برگزاری رویدادهای بزرگ ملی حرکت کرده و از هنر و ظرفیت هر چه بیشتر هنرمندان استفاده کنیم.

کشاورزیان زبان هنر را بهترین ابزار برای معرفی مفاهیم دینی و مذهبی خواند و افزود: با وجود اینکه مدت زمان کمی از تاسیس موسسه فرهنگی و هنری باران نمی‌گذرد، اما این موسسه توانسته در سطح استان و شهرستان و حتی منطقه، در حوزه‌های مختلف آموزشی و برگزاری رویدادهای هنری بدرخشد و این سرمایه‌های هنری باید حمایت شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha