• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403053121362
  • خبرنگار : 50046

اجرای سرشماری سراسری زنبورستان‌های خراسان شمالی

اجرای سرشماری سراسری زنبورستان‌های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی از انجام سرشماری زنبورستان‌های استان از هفتم تا نوزدهم مهر ماه به‌صورت همزمان با سراسر کشور خبر داد.

شکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته با اجرای طرح سراسری سرشماری زنبور عسل در استان تولید ۲۲۰۰ تن عسل، ۳۷ هزار و ۷۳ کیلوگرم گرده گل، ۵۲ هزار و ۶۶۴ کیلوگرم موم، ۳۹۵۵ کیلوگرم بره موم، ۱۷۳ کیلوگرم ژل رویال و ۷۰ گرم زهر زنبور در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شد.

جهانی، عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی چندی پیش در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: خشکسالی‌های چند ساله سبب شده بود تا منابع مالی زنبورداران به شدت کاهش یابد. از سوی دیگر، میزان تولید آن‌ها کمتر شود. در همین راستا برای اولین بار ۲۲.۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به ۱۶۰ زنبوردار اعطا شد که هدف از پرداخت آن توسعه تولید کمی و کیفی زنبورعسل و سایر محصولات کندو است.

وی ادامه داد: میزان تولید عسل در هر کندو در خراسان شمالی یک کیلوگرم از میانگین کشوری کمتر است. میانگین کشوری تولید عسل در هر کندو در کشور ۱۰ کیلوگرم و در دنیا ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم است.

جهانی با اشاره به اینکه زنبورداران استان از لحاظ داشتن دانش و مهارت انجام کار با مشکل مواجه‌اند، گفت: بسیاری از زنبورداران مهارت‌های لازم را در مقابل کنترل آفات و بیماری ندارند یا نکات لازم را برای جلوگیری از بروز آفات رعایت نمی‌کنند، به‌عنوان مثال در سال گذشته، یک آفت ناشناخته در تمام زنبورستان‌های کشور گسترش داشت که تا حدود ۷۰ درصد تلفات داشت. در واقع، اصول ساده مدیریتی در زنبورستان‌های این استان رعایت نمی‌شود.

عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد عسل تولیدی در استان عسل طبیعی و بقیه عسل تغذیه‌ای، باغی و مزرعه‌ای است. عسلی که طبیعی تولید می‌شود منبع تغذیه زنبورهای عسل گل و گیاهان موجود در مراتع است، اما وضعیت مراتع استان به علت بروز خشکسالی‌های پی در پی فاجعه است. در همین زمینه، اقدام به توزیع ۲۵ هزار اصله نهال بادامک و زرشک کردیم تا در مراتع غرس شوند و زنبورداران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

جهانی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات زنبورداران این استان، بازار و صادرات محصول است. صادرات عسل از خراسان شمالی صفر است و میزان تولید عسل در خراسان شمالی ۲۱۰۰ تن و میزان عسل صادرشده در کشور ۲۰۰۰ تن بوده که میزان صادرات عسل در کشور حتی از میزان عسل تولیدی در این استان کمتر بوده است.

وی تاکید کرد: در صادرات عسل کیفیت محصول بسیار مهم است؛ اما عسل تولیدی در کشور به واسطه سمپاشی باغ‌ها و مزارع دارای باقی‌مانده سموم هستند و این مشکل ناشی از نبود هماهنگی میان کشاورز و زنبوردار است و درصددیم تا مروج‌های بخش کشاورزی را آموزش دهیم تا آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه دهند.

وی تعداد زنبورداران خراسان شمالی را ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha