• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053121339
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره منابع طبیعی خبر داد

مراتع شهرستان تایباد در خطر نابودی

مراتع شهرستان تایباد در خطر نابودی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی تایباد از خطر نابودی مراتع این شهرستان براثر چرای خارج از فصل و تعداد مازاد دام در مرتع خبر داد.

هادی مجدی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با حفاظت از مراتع و چرای دام گفت: شهرستان تایباد دارای ۵۰ مرتع است که این تعداد مرتع به ۷ مرتع ییلاقی، ۱۴ مرتع قشلاقی و ۲۵ مرتع میان بند تقسیم می‌شود.

وی مساحت تقریبی این مراتع را حدود ۲۱۲ هزار و ۴۲۵ هکتار اعلام کرد و افزود: تعداد ۳۸۳۵ بهره‌بردار از این مراتع بهره‌مند می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی تایباد همچنین تعداد دام مجاز در مراتع شهرستان را ۱۴۶ هزار و ۱۸۱ رأس اعلام کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل چرای غیرقانونی این تعداد رو به فزونی است.

وی بیان کرد: این چرای بی‌رویه باعث آسیب‌های جدی به خاک و مراتع شهرستان شده است که باعث می‌شود بیشتر گیاهان مرغوب علوفه‌ای در آستانه انقراض قرار بگیرند و از بین بروند.

مجدی با اشاره به اینکه متأسفانه چرای بی‌رویه دام موجب فقیر شدن پوشش گیاهی می‌شود، افزود: بارندگی بعد از آن نیز سبب می‌شود تا املاح مرغوب خاک شسته و به دامنه‌ها و دره‌ها برده شود در نتیجه فقط یک خاک بی‌کیفیت باقی می‌ماند. یکی دیگر از مسائلی که در امر مراتع داریم چرای دام خارج از فصل چرا است که گیاه آمادگی لازم برای تعلیف دام را نداشته و همچنین باعث لگد کوب شدن سطح خاک می‌شود. خاک حاصلخیز روی سطح زمین پس از لگد کوب شدن رطوبت خود را از دست می‌دهد و در هوا پخش می‌شود و در نهایت به تله‌های شن زار تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل مهم، چرای دام بیشتر از حد مجاز در مراتع است که باعث لگد مال شدن و فشرده شدن خاک می‌شود که به ریشه گیاهان آسیب میزند و منجر به این شده که گیاه برای رشد به منابع کافی دسترسی نداشته باشد.

به گفته مجدی از جمله اقداماتی که منابع طبیعی تایباد در راستای حفاظت از مراتع و جلوگیری از گرد و خاک انجام داده بذرکاری مراتع، اعمال قرق برای سال‌های خشک‌سالی و خارج از فصل چرا و برخورد قضایی با بهره‌برداران غیرمجاز است.

وی با اشاره به نقش پررنگ مردم در کمک به حفاظت از منابع طبیعی و حفظ مراتع، از مردم شهرستان تایباد درخواست کرد تا در صورت برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز با تماس با شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ مراتب را به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اطلاع داده تا با متخلفان برخورد قضایی انجام گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha