• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403053121268
  • خبرنگار : 50260

آغاز مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های شهرستان کاشان

آغاز مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های شهرستان کاشان

ایسنا/اصفهان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از آغاز مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح ۹۰۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خبر داد.

علی محلوجی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۳۰۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان کاشان به آفت «مگس میوه مدیترانه‌ای» آلوده شده است که شبکه مراقبت در همه مناطق فعال شده و رصد و پایش جمعیت آفت در باغ‌ها به صورت مستمر در حال انجام است.

وی افزود: اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران، برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ و توزیع اطلاعیه‌های ترویجی، نصب بنر و پوستر، انتشار مطالب آموزشی در فضای مجازی و گروه‌های محلی از جمله اقدام‌هایی است که جهت مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تصریح کرد: کانون اصلی آفت، باغ‌های فین، استرک، راوند، طاهرآباد، استرک و رهق است که با توجه به افزایش تراکم آفت، لازم است که باغداران همه مناطق شهرستان کاشان برای جلوگیری از بروز خسارت طبق دستورالعمل‌ها نسبت به مبارزه با آفت به صورت همگانی اقدام کنند.

محلوجی تأکید کرد: هرچند با روش‌های کنترلی استفاده از تله، طُعمه‌پاشی و سایر روش‌های مبارزه، مهار و کاهش مگس مدیترانه‌ای موفقیت‌آمیز بوده، اما هجوم این آفت سبب ایجاد خسارت به باغداران شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: کاهش دما، باعث افزایش جمعیت آفت شده که تهدید جدی برای محصول‌های باقیمانده از جمله انار و خرمالو است و موفقیت در مبارزه با این آفت نیازمند مشارکت همگانی است، بنابراین از باغداران درخواست داریم با جدیت بیشتر برای مبارزه با آفت در باغ‌های خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: ضرورت مبارزه علیه مگس میوه جهت حفظ محصول و لزوم تکرار طعمه پاشی تا برداشت محصول، به زنبورداران سفارش می‌شود که ضمن هماهنگی با باغداران، برای پیشگیری از خسارت، نسبت به جابجایی کندوها اقدام کنند.

محلوجی تصریح کرد: آلودگی باغ‌های کاشان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در تابستان ۱۳۹۴ به ثبت رسید که یکی از ۱۰ آفت مهم خسارت‌زا برای بیش از ۲۵۰ گونه محصول کشاورزی است که خسارت اقتصادی وارد می‌کند.

وی افزود: نصب تله‌های حاوی طُعمه مسموم به تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ عدد در هر هکتار، طُعمه‌پاشی با ترکیب پروتئین هیدرولیزات و سم مالاتیون، جمع‌آوری و نابود کردن میوه‌های آلوده به شکل روزانه، شخم و پاکنی باغ در زمستان از جمله روش‌های مبارزه با این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تصریح کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای، دامنه میزبانی وسیع، قدرت تولید مثل و انتشار بالا و توانایی حشره بالغ برای بقا در شرایط آب و هوایی بسیار سخت برای چندین ماه را دارد.

محلوجی گفت: یکی از مشکلات مبارزه با آفت، وجود خانه باغ‌هایی است که صاحبان آنها توجهی به اهمیت موضوع ندارند و اگر سم‌پاشی به طور هم‌زمان و همگانی در کل منطقه انجام نشود، بی‌اثر بوده و آفت از بین نمی‌رود بنابراین به صاحبان ویلاها سفارش می‌شود که نسبت به سم‌پاشی علیه آفت مشارکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha