• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403053121191
  • خبرنگار : 50180

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه:

مساجد به نمازخانه تبدیل شده‌اند/ باید افراد توانمند امور مساجد را در دست بگیرند

مساجد به نمازخانه تبدیل شده‌اند/ باید افراد توانمند امور مساجد را در دست بگیرند

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: باید افراد توانمند امور مساجد را در دست بگیرند، چون تنها در این صورت می‌توانیم به پررنگ‌تر شدن حضور مردم بخصوص جوانان در مساجد امیدوار باشیم.

 حجت الاسلام محمد میرزایی به مناسبت روز جهانی مسجد(۳۱ مرداد) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه جایگاه و نقش مسجد به خوبی در جامعه تبیین نشده، گفت: مسجد از دیدگاه اسلام باید قرارگاه تمدن‌سازی باشد و امور مهم جامعه در مساجد تعیین تکلیف شود، اما متاسفانه در شرایط کنونی این نگاه، نگاه غالب به مساجد نیست و مساجد کنونی عمدتا با نمازخانه هیچ فرقی ندارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه مساجد در گذشته مرکز تحولات جامعه بوده‌اند، گفت: در صدر اسلام مساجد محور زندگی مردم بوده‌اند و در ابعاد مختلف زندگی معنوی، اجتماعی، اقتصادی و... مردم نقش داشته‌اند.

وی ادامه داد: اگر به پیشینه مساجد در کشورمان هم نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که مساجد در دوران صفویه محور آبادانی شهرها بوده‌اند و تقریبا تمامی اماکن فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی از جمله حوزه‌های علمیه، کاروانسراها، بازارها و ... با محوریت مساجد احداث می‌شده‌ است.

میرزایی اضافه کرد: در شهر کرمانشاه هم در گذشته مساجد مهمی مثل مسجد عمادالدوله و مسجد حاج شهباز خان در دل بازار بنا شده‌اند. دلیلش هم این بوده که بازاریان در کنار تجارت در محضر علمای دینی حاضر می‌شده‌اند تا احیانا در تجارت خود دچار خطاهایی مثل غش در معامله و ربا و تقلب و گرانفروشی نشوند.

میرزایی ادامه داد: امام خمینی(ره) هم انقلاب اسلامی را از مساجد شروع کرد و در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم مساجد را محور کار می دانست تا جایی که نیروهای انقلاب همگی دست پرورده مساجد هستند و هیچ رزمنده‌ای را در دوران دفاع مقدس پیدا نمی‌کنیم که مسجدی نبوده باشد.

وی تصریح کرد: همین الان هم مساجدی داریم که محل تجمع مومنین و قلب تپنده محلات هستند و بجز اقامه نماز جماعت، کارهای مهم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در آنها انجام می‌شود، اما تعداد این مساجد پویا و فعال کم است و باید خیلی بیشتر شود.

 وی سپس با بیان اینکه مهمترین و محوری‌ترین مسئله برای رونق بخشیدن به مساجد وجود امام جماعت و مبلغ توانمند در مساجد است، گفت: بیشترین دغدغه این است که افراد توانمند امور مساجد را در دست بگیرند، چون در این صورت می‌توانیم به پررنگ‌تر شدن حضور مردم بخصوص جوانان در مساجد امیدوار باشیم.

میرزایی تاکید کرد: در شرایط کنونی آن چیزی که مهم است، این است که مساجد را به امام جماعت‌های توانمند تجهیز کنیم، چون برای رونق بخشی به مساجد راهی جز این نداریم.

وی با بیان اینکه مساجد هیچ جایگزینی ندارند، گفت: هیچ چیز نه حسینیه و نه آمفی تئاتر و نه هیچ مرکز فرهنگی دیگری نمی‌تواند جای مساجد را بگیرد، چون مساجد نقش هدایتگر داشته و باید این نقش احیاء شود. 

میرزایی تاکید کرد: برای بازگرداندن مساجد به کارکردهای اولیه شان نیاز به گفتمان سازی داریم و برای این منظور همه باید پای کار مساجد بیایند.

مساجد به نمازخانه تبدیل شده‌اند/ باید افراد توانمند امور مساجد را در دست بگیرند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در استان کرمانشاه حدود ۱۵۰۰ مسجد داریم، گفت: نزدیک ۵۰۰ مسجد استان مختص جامعه اهل سنت بوده و مابقی مختص شیعیان استان است.

میرزایی اضافه کرد: بجز در مساجد مناطق اهل سنت که غالبا در آنها نماز جماعت اقامه می‌شود، در حدود ۵۰۰ مسجد مناطق اهل تشیع‌ استان هم اقامه نماز جماعت از یک تا سه وعده انجام می‌شود. البته خیلی از مساجد مناطق اهل تشیع‌ استان روحانی یا مبلغ مستقر ندارند که بخواهند اقامه نماز جماعت داشته باشند.

میرزایی یادآور شد: در حال حاضر بین ۹۰ تا ۱۰۰ مسجد شهر کرمانشاه اقامه نماز یک وعده، دو وعده و بعضا سه وعده دارند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایط ایده آل باید به ازای هر هزار نفر جمعیت یک باب مسجد وجود داشته باشد، گفت: در شهر کرمانشاه حدود ۱۲۰ مسجد داریم که نسبت به جمعیت کلانشهر کرمانشاه کافی نیست. در برخی از شهرک‌های با جمعیت ۵۰ هزار نفر شهر کرمانشاه تنها یک باب مسجد وجود دارد، ضمن اینکه در برخی شهرک‌های تازه ساخته شده در شهر کرمانشاه بعضا هیچ زیرساختی برای بنای مسجد دیده نشده است.

میرزایی افزود: با توجه به جمعیت زیاد کلانشهر کرمانشاه، کمبود مسجد در شهر کرمانشاه خیلی بیشتر از دیگر شهرستان‌های استان است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha