• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403053121163
  • خبرنگار : 50463

نبود پارکنیگ یا ضعف در اجرای قانون؟

پیاده‌‎روهای شهر یزد؛ به نام عابرین اما به کام راکبین

پیاده‌‎روهای شهر یزد؛ به نام عابرین اما به کام راکبین

ایسنا/یزد انبوه پارک موتورسیکلت در پیاده رو خیابان‌های یزد لقب پیاده محور بودن شهر را به چالش کشیده است.

هدف از ایجاد پیاده راه‌ها ایجاد یک فضای آرام، ایمن و با نشاط برای سهولت در رفت و آمد عابران پیاده است اما وقتی که روز به نیمه رسد و کرکره‌ها کم کم بالا رود، دیگر پیاده رو اسمش پیاده‌رو نیست بلکه محلی می‌شود برای پارک و جولان موتورسیکلت‌هایی که سد معبر کرده و باعث مشکلات زیادی برای عابران پیاه می‌شوند.

معضل تردد به ویژه پارک موتورسیکلت‌ها در برخی از معابر مرکزی شهراز جمله خیابان فرخی، خیابان قیام و خیابان امام (ره) سالهاست که کام رهگذران و عابران پیاده را تلخ کرده و حتی گاهاً موجب بروز حوادثی ناگوار برای عابران و خود راکبان موتورسیکلت شده است.

همه کسانی که از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند موظف به رعایت قوانین و مقررات هستند؛ این میان موتورسواران از این امر مستثنی هستند و گویا هیچ قانونی شامل آنها نمی‌شود.

آنها وسط خیابان‌ها ویراژ می‌دهند و از پیاده روها به عنوان مکان‌های میانبر استفاده کرده و پشت چراغ قرمز هم توقف نمی‌کنند؛ البته این موضوع در خصوص همه راکبان موتورسوار صدق نمی‌کند و هستند راکبانی که به قوانین احترام می‌گذارند.

اما پارک کردن موتور در پیاده‌رو به یک قانون نانوشته تبدیل شده و همین موضوع زمینه گلایه و اعتراض شهروندان را فراهم کرده است.

شهروندان: وقتی زیرساخت‌ فراهم نباشد مردم قانون را نادیده می‌گیرند

برخی از شهروندان در خیابان فرخی در گفت‌وگو با ایسنا بر این معتقند که اطراف نهاد های واقعا در خیابان فرخی پارکینگ وجود ندارد و کسانی که با موتور می‌آیند ناچار هستند موتورها را در پیاده‌رو پارک کنند؛ هرچند که این کار قانونی نیست، اما وقتی زیرساخت‌ها و امکانات فراهم نباشد مردم هم قانون را نادیده می‌گیرند.

یکی دیگر از شهروندان می‌گویند: پیاده‌رو حق عابران پیاده است و همانطور که سد معبر در قانون شهرداری تخلف محسوب می‌شود و ماموران با متخلفان برخورد و بساط دستفروشان را جمع آوری می‌کنند، نیروهای راهور هم باید با موتورسواران متخلف که موتورها را در پیاده‌رو پارک می‌کنند، برخورد کنند.

همچنین برخی از کسبه می‌گویند: موتورسواران پیاده‌رو را اشغال کرده‌اند و عبور و مرور برای عابران سخت است. نیروهای راهور حضور دارند، اما هیچ وقت با این موضوع برخورد نکرده‌اند.

موتورسواران: فضای پارک موتورسیکلت وجود ندارد

موتورسواران کمبود فضای مناسب برای پارک خودرو را دلیل بی توجهی به قوانین می‌دانند.

یکی از صدها راکب موتورسیکلت که در پیاده‌رو پارک می‌کند؛ در گفت‌وگو با ایسنا این کار را غیرقانونی نمی‌داند و می‌گوید: حاشیه خیابان‌ها متعلق به خودروهاست، اما هیچ فضای مناسبی برای پارک موتور در معابر پیش بینی نشده است.

یکی دیگر از این راکبان می‌گوید: به هر حال موتور هم وسیله نقلیه است و نیاز به پارکینگ دارد؛ اگر مسئولان مربوطه فضای مناسبی طراحی و پیش بینی کنند دیگر هیچ کس در پیاده‌رو موتور پارک نمی‌کند.

شهرداری: در خیابان فرخی پارکینگ سه طبقه داریم؛ کوتاهی از راهور است

«علیرضا نقوی» مدیر منطقه بافت تاریخی یزد در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اینکه می‌گویند پارکینگ به عنوان مثال در خیابان فرخی وجود ندارد حقیقت ندارد. نزدیک به دوسال پیش پارکینگی سه طبقه را در خیابان فرخی مقابل بیمارستان شهید رهنمون احداث و به بخش خصوصی واگذار کردیم.

وی افزود: متاسفانه عادت کرده‌ایم هرجایی که کار دارم همونجا وسیله نقلیه خود را پارک کنیم که این موضوع باید فرهنگ سازی شود.

نقوی ادامه داد: در خیابان های پرتردد شهری همانند خیابان فرخی، خیابان امام و خیابان قیام پارکینگ وجود دارد که قابلیت استفاده برای موتورسیکلت‌ها در آن نیز وجود دارد، اما نهادهای که باید با پارک تورسیکلت‌ها در پیاده روها برخورد کنند، کم کاری می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، طبق ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات پارک و توقف موتورسیکلت در پیاده راه ها منجر به توقیف یک هفته‌ای و در صورت تکرار به مدت یک ماه موتورسیکلت‌ توقیف خواهد شد.

به هر حال شهروندان، مسافران و گردشگران از مسئولان دستگاه‌های مرتبط در یزد اعم از شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور خواستار اندیشیدن تدبیری مناسب برای رفع این مشکل که پیاده‌روهای یزد را به نام عابران ولی به کام راکبان موتورسیکلت درآورده، هستند؛ چرا که وجود یک فضای آرام، ایمن و با نشاط برای سهولت در رفت و آمد عابران پیاده حق تمام شهروندان محسوب می‌شود.

پیاده‌‎روهای شهر یزد؛ به نام عابرین اما به کام راکبین

پیاده‌‎روهای شهر یزد؛ به نام عابرین اما به کام راکبین

پیاده‌‎روهای شهر یزد؛ به نام عابرین اما به کام راکبین

پیاده‌‎روهای شهر یزد؛ به نام عابرین اما به کام راکبین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha