• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403053121152
  • خبرنگار : 50182

توصیه‌های بهداشتی برای مراقبت از کودکان و نوزادان در پیاده‌روی اربعین

توصیه‌های بهداشتی برای مراقبت از کودکان و نوزادان در پیاده‌روی اربعین

ایسنا/کرمانشاه رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح برخی نکات بهداشتی برای مراقبت از کودکان و نوزادان در پیاده روی اربعین پرداخت.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به لزوم مراقبت هرچه بیشتر از کودکان در پیاده روی اربعین، گفت: در شرایطی که هوا گرم است و احتمال انتقال برخی بیماری‌ها وجود دارد، نیاز است که والدین از فرزندان خود مراقبت بیشتری داشته باشند تا در این مسیر دچار مشکل و بیماری نشوند.

وی با بیان اینکه مراقبت های بهداشتی بسته به سن نوزاد و کودک متفاوت است، گفت: در وهله اول توصیه می شود در صورت به همراه بردن نوزاد شیرخوار زیر شش ماه، حتما تغذیه با شیر مادر صورت گیرد و در صورت همراه بردن شیرخشک حتما برای تهیه آن از آب جوشیده سردشده یا آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

شکیبا گفت: با توجه به گرمای هوا، اگر مقداری از شیرخشک تهیه شده در ظرف شیر نوزاد باقی ماند، حتما باید دور ریخته شده و برای سری بعد استفاده نشود.

وی توصیه کرد: مادران شیرخشک تهیه شده را درصورت امکان با فنجان به نوزاد داده و کمتر از وسایلی مانند شیشه شیر یا پستانک استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این وسایل در گرمای هوا و محیط آلوده سریعا آلوده می شوند و استفاده از آنها می‌تواند نوزاد را با مشکلات گوارشی مواجه کند.

شکیبا گفت: در صورت نیاز به استفاده از شیشه شیر یا پستانک، حتما باید آن را از قبل با آب جوشیده شده ضدعفونی کرده و استریل کنند.

وی با تاکید بر استفاده از کالسکه برای حمل نوزادان و کودکان کم سن و سال، گفت: کالسکه حتما باید سایه‌بان داشته باشد تا نوزاد و کودک را از نورمستقیم خورشید محافظت کند.

شکیبا گفت: از طرفی توصیه می شود برای جلوگیری از گرمازدگی نوزادان و کودکان، والدین در ساعات خنک و بویژه شب تردد داشته باشند.

وی افزود: اگر در نوزاد یا کودک علائمی مانند بی قراری، بی حالی شدید، استفراغ و بویژه تب مشاهده شد، باید سریعا او را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کرد.

وی افزود: همچنین علامت اسهال به دفعات زیاد نشان دهنده آلودگی میکروبی است و ضمن مراجعه به مراکز درمانی، باید آب از دست رفته با خوراندن مایعات به نوزاد و کودک جبران شود و برای نوزادان زیرشش ماه توصیه می‌شود تنها از شیر مادر به دفعات زیاد استفاده شود.

شکیبا گفت: برای کودکان بالای یک سال هم در کنار آب، استفاده از دوغ برای جبران الکترولیت‌های بدن توصیه می شود. استفاده از ORS هم برای کودکان بلامانع است و برای نوزادان زیرشش ماه هم تنها در موارد بسیاری ضروری توصیه می شود.

وی از والدین خواست تا در صورت مشاهده هرگونه علائم از استفاده خودسرانه دارو برای کودکان و نوزادان خودداری کرده و حتما آنها را به مراکز درمانی ببرند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه والدین باید ارابه یا کالسکه همراه داشته باشند تا در صورت خستگی کودک در مسیر پیاده روی از آن استفاده کنند، افزود: همچنین باید از لباس‌های نخی و گشاد برای نوزاد و کودک خود استفاده کرده و لباس‌ها باید ترجیحا آستین دار بوده و تمام بدن کودک را بپوشاند تا او را در مقابل آفتاب سوختگی و گزش حشرات محافظت کند.

شکیبا با اشاره به احتمال عرق سوز شدن نوزادان و کودکان، از والدین خواست تا پماد سوختگی همراه داشته و در صورت نیاز استفاده کنند.

وی همچنین از والدین خواست تا پوشک نوزادان را در فواصل زمانی کوتاه مدت تعویض کنند که پای نوزادان دچار عرق سوزی نشود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha