• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403053121140
  • خبرنگار : 50653

اصفهان پایتخت فولاد ایران‌ است

اصفهان پایتخت فولاد ایران‌ است

ایسنا/اصفهان «اصفهان پایتخت فولاد کشور است. با راه‌اندازی ذوب‌آهن اصفهان در اوایل دهۀ ۵۰ شمسی و همچنین بنیان فولاد مبارکه اصفهان شرکت‌های بسیاری در زنجیرۀ آهن و فولاد کشور شکل گرفت.»

«همایش تخصصی توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بهرام سبحانی، در ابتدای نشست گفت: ایران با تولید بیش از ۳۰میلیون تن فولاد، بزرگ‌ترین تولیدکننده این آلیاژ در خاورمیانه است. بنابراین، ایران می‌تواند همایش‌های تخصصی بیشتری را درزمینه آهن و فولاد در سطوح ملی و بین‌المللی برگزار کند.

او با بیان اینکه در کشور ظرفیت تولید ۵۰میلیون تن هم وجود دارد، ادامه داد: البته حدود ۳۰میلیون تن بالفعل تولید می‌شود. امارات متحده عربی که یک‌دهم ایران تولید فولاد دارد، بیشترین همایش‌های این حوزه را برگزارمی‌کند. اصفهان نیز ۴۰درصد از این ظرفیت را تولید می‌کند و طبیعتاً باید چنین همایش‌هایی در استان برپا شود.

رئیس شورای راهبردی «همایش تخصصی توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» درخصوص ظرفیت‌های استان اصفهان توضیح داد: اصفهان پایتخت فولاد کشور است. با راه‌اندازی ذوب‌آهن اصفهان در اوایل دهۀ ۵۰ و همچنین فولاد مبارکه اصفهان، شرکت‌های زیادی در زنجیرۀ آهن و فولاد کشور شکل گرفتند. به‌علاوه متخصص‌های بسیاری را تربیت و تحویل جامعه دادند. امروزه همین نیروها در جایگاه نخبگان نقش‌آفرینی می‌کنند و تجربه‌های خود را در این صنعت به اشتراک گذاشته‌اند.

سبحانی افزود: شورای راهبردی همایش در حوزۀ صنعت شکل گرفت که دبیرخانه آن کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان است. همچنین اعضای آن مدیران عامل فولادی هستند. امسال اولین همایش با پنل‌های تخصصی سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی، نقش تأمین پایدار مواد اولیه، تولید و تجارت، چالش‌های زیرساخت و انرژی، نقش ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی در صنایع برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست، مهران محجوب‌نژاد، دبیر علمی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: فولاد کشور ظرفیت تولید ۵۰‌میلیون تنی دارد. ایران با وجود تولید ۳۵میلیون تن فولاد در جایگاه دهم جهان ایستاده و ۵درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

او یادآور شد: حفظ و نگهداری این صنعت ضرورت دارد و لازمۀ آن شناسایی مشکلات است. باید مشکلات را شناخت تا برنامه‌ها عملیاتی شوند و بتوانیم در سال‌های آینده توسعه متوازن داشته باشیم. در همایش کنونی هم به‌صورت تخصصی چالش‌ها را بررسی می‌کنیم.

سپس حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مفهوم «توسعه پایدار» بیان کرد: این مفهوم در اواخر دهه ۹۰ میلادی مبنی بر سه اصل اقتصاد، اجتماع و محیط زیست مطرح شد. با طرح این مفهوم تلاش شد که نیازهای آیندگان هم بررسی و در نظر گرفته شود. با گذشت زمان توسعه پایدار به مفهوم نوآوری اجتماعی تبدیل شد.

او توضیح داد: درواقع دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که به‌تنهایی نمی‌توانند مشکلات را حل کنند و باید مجموعه‌های اقتصادی و تشکل‌ها نیز شکل بگیرند. باید آنان نیز در کنار دولت‌ها به رفع مشکلات کمک کنند. اتاق بازرگانی سه وظیفه عمده دارد. در درجۀ اول باید با استفاده از آموزش‌های کاربردی به توسعه صادرات یاری برساند. دوم اینکه چانه‌زنی و مطالبه‌گری از حاکمیت را در برنامه داشته باشد. سوم اینکه با دیپلماسی تجاری و همچنین اعزام هیئت‌های تجاری در توسعۀ صادرات محلی و منطقه‌ای نقش داشته باشد.

امیدان خاطرنشان کرد: براساس سه وظیفه اتاق و رویکرد نوآوری اجتماعی که به تصمیم‌سازی منجر خواهد شد، کمیسیون‌های تخصصی اتاق تشکیل شده‌اند. شناسایی و ارائه راه‌حل‌ها نیز از نکات اصلی در برگزاری «همایش تخصصی توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۰۲:۱۴

بغیر از پایتخت فولادایران.پایتخت سنگ وآجرایران نیز می باشد.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۲۶

و آلوده‌ترین استان ایران

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۷:۱۵

متاسفانه خوب نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۵ ۱۰:۲۶

اصفهان.نصف.جهان