• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403053021096
  • خبرنگار : 50444

نخستین آسمان‌نما و پلانتاریوم خراسان شمالی به بهره‌برداری می‌رسد

نخستین آسمان‌نما و پلانتاریوم خراسان شمالی به بهره‌برداری می‌رسد

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی از مراحل پایانی احداث نخستین آسمان‌نما و پلانتاریوم استان خبر داد.

فرهاد آقابیگی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: این پلانتاریوم در مرحله نصب تجهیزات است و تا آبان ماه امسال افتتاح می‌شود. 

وی به بیان تفاوت رصدخانه و پلانتاریوم اشاره و تاکید کرد: رصدخانه محلی است که تلسکوپ و کلاهک در آن قرار داشته و صد اجرام آسمانی در آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما پلانتاریوم یک ساختمان گنبدی شکل است که صندلی‌هایی در آن قرار گرفته و افراد حاضر در آن با استفاده از تجهیزات نصب شده احساس می‌کنند که در فضا حضور دارند و اجرام آسمانی را مشاهده می‌کنند.

آقابیگی با بیان اینکه این پلانتاریوم در حال احداث ۳۵ تا ۴۰ نفر گنجایش دارد، گفت: این پلانتاریوم حرفه‌ای‌ترین و مجهزترین از نوع خودش در مجموعه کانون پرورش فکری کشور محسوب می‌شود و نمونه‌ای از آن در استان‌های همجوار نیز وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون ۲.۵ میلیارد تومان برای فاز نخست این پروژه هزینه شده و قرار است تا آبان ماه به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: قصد داریم فاز دوم این مجموعه را نیز آغاز کنیم که ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد و قابلیت‌های رصد از راه دور و به صورت مجازی نیز در آن میسر خواهد بود.

آقابیگی اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه علمی و نجوم در کانون پرورش فکری استان در حال رخ دادن است و تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌های این بخش را بیش از گذشته توسعه دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همچنین گفت: سینمای کودک و خانواده نیز تا هفته آینده به اتمام می‌رسد و اکنون مراحل پایانی نصب تجهیزات در حال انجام است.

به گفته وی، احداث دو مرکز فرهنگی هنری کانون در شهرهای جاجرم و آشخانه نیز در مراحل پایانی است و نیروهای آن‌ها جذب شده تا با شروع فصل مدارس فعالیت خود را نیز آغاز کنند.

آقابیگی ادامه داد: مرکز کانون در شهر غلامان نیز در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبارات آن برای تکمیل در سال مالی جاری تخصیص خواهد یافت تا مراکز نیمه تمام کانون در استان که بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بودند به اتمام برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha