• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053021083
  • خبرنگار : 30147

فرماندار مطرح کرد:

ثبت ملی منظر فرهنگی - تاریخی کلات نادری ابلاغ شد

ثبت ملی منظر فرهنگی - تاریخی کلات نادری ابلاغ شد

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کلات از ابلاغ ثبت ملی منظر فرهنگی - تاریخی کلات نادری خبر داد.

علی صلاحی امروز، ۳۰ مرداد در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ثبت اثر فرهنگی - تاریخی (منظر فرهنگی کلات) واقع در خراسان رضوی، شهرستان کلات، بخش مرکزی، شهر کلات نادری و روستاهای اطراف پس از طی تشریفات قانونی لازم که به شماره ۳۴۲۴۰، مورخ ۱۱/ ۵ /۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ شد.

وی بیان کرد: وجود آثار تاریخی- فرهنگی شاخص از جمله مسجد کبود گنبد، عمارت کاخ خورشید، برج ارغوان شاه، کتیبه نادری، بند نادری و حصار طبیعی و تاریخی کلات (دژ خدای آفرین) و وجود اقوام، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم متنوع از جمله ویژگی‌ها و میراث این شهر محسوب می‌شود که منظر فرهنگی- تاریخی قابل ارزشی را ایجاد کرده است.

فرماندار کلات تصریح کرد: منظر فرهنگی- تاریخی شهر کلات نادری و روستاهای اطراف آن با پیگیری و همکاری فرمانداری و اداره میراث فرهنگی شهرستان در خصوص تهیه مستندات پرونده برای ثبت انجام شد و پیگیری‌ها جهت ثبت این آثار در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو ادامه دارد.

فرماندار کلات در ادامه از شناسایی حدود ۱۱۶ اثر در شهرستان و ثبت ۶۸ اثر در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آثار شهرستان محوطه است.

تعداد آثار ایران در لیست میراث جهانی یونسکو به ۲۶ مورد از میراث فرهنگی و ۲ اثر میراث طبیعی رسیده که هم اکنون ایران با داشتن ۲۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی در رتبه دهم، از نظر آثار فرهنگی با ۲۶ اثر ثبت شده در رده نهم و از نظر آثار طبیعی با دو اثر ثبت شده در رتبه یازدهم دنیا قرار دارد.

بر اساس اعلام خانه بهداشت، شهرستان مرزی کلات ۴۳ هزار نفر جمعیت دارد که البته در فصول کشاورزی جمعیت ساکن شهرستان از ۵۰ هزار نفر نیز فراتر می‌رود.

شهرستان کلات در ۱۵۸ کیلومتری شمال شرق مشهد دارای چهار شهر کلات، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین و ۶۸ روستا است.

حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان کلات شهرنشین و بقیه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha