• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403053020904
  • خبرنگار : 50598

مشاور معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت:

اصلاح الگوی کشت تمام فرآیندهای کشاورزی را شامل می‌شود

اصلاح الگوی کشت تمام فرآیندهای کشاورزی را شامل می‌شود

ایسنا/مرکزی مشاور معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت گفت: اصلاح الگوی کشت تمام فرآیندهای نظام تولید و کشت مانند تولید محصولات مقاوم به خشکی، تغییر فصل کشت، شیوه‌های تغذیه و شیوه‌های نوین آبیاری را شامل می‌شود.

مجید حسنی مقدم، ۳۰ مرداد در کمیته فنی امور زراعت الگوی کشت استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی در نگاه اول، استانی صنعتی دیده می‌شود ولی کشاورزی در این استان جایگاه ویژه دارد. بیش از ۱۰۰ هزار بهره بردار در استان وجود دارد که در جامعه شهری و روستایی، محیط زیست، اشتغال و امنیت غذایی جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: از ۲ میلیون تن تولید سالانه استان مرکزی نزدیک یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن مربوط به اراضی آبی است که نشان دهنده وابستگی بخش کشاورزی استان به آب بسیار زیاد است. از سال ۱۴۰۱ بحث الگوی کشت مطرح شده است و یکی از دلایلی که این بحث مطرح شد، موضوع محدودیت در منابع آب بود که در استان مرکزی نیز با این مشکل مواجه هستید.

حسنی مقدم تصریح کرد: در قانون بهره‌وری مصوب سال ۸۹ بحث الگوی کشت مطرح شده بود، درواقع برنامه الگوی کشت از سال ۱۴۰۱ شروع نشده بود و این الگو را در استان‌ها داشتیم ولی با توجه به محدودیت منابع، تغییر اقلیم و توان کارشناسی و مدیریتی ما در بخش دولتی و توان کارشناسی بخش کشاورزی و تغییر نیازها، قطعاً باید الگوی کشت تغییر می‌کرد و به روز می‌شد.

حسنی مقدم با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برنامه تولید بهینه در بخش کشاورزی تدوین شده است، گفت: در واقع با این برنامه یک انسجامی پیش آمده و یک شبکه ایجاد شده است.

وی افزود: در واقع ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم بخش کشاورزی را مدیریت می‌کنیم بلکه کسب و کار کشاورزی را مدیریت می‌کنیم یعنی فرآیندهای قبل از مزرعه، در مزرعه و پس از مزرعه به عنوان یک زنجیره پیوسته هستند. بنابراین بحث اصلاح الگوی کشت شامل تمام فرآیندهای نظام تولید و کشت مانند تولید محصولات مقاوم به خشکی، تغییر فصل کشت، شیوه‌های تغذیه و شیوه‌های نوین آبیاری است.

حسنی مقدم با اشاره به اصلاح شیوه و نظام راهبری مزرعه گفت: این موضوع یعنی ما ابزارهای مختلفی که در اختیار داریم را در قالب سیاست‌های حمایتی و قیمتی به کار ببریم.

مشاور معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت افزود: بحث الگوی کشت یک ضرورت است و نگاهی که باید داشته باشیم مدیریت محدودیت منابع و امنیت غذایی و پایداری تولید است.

وی با بیان اینکه برنامه الگوی کشت یک برنامه ایستا نیست، تصریح کرد: الگوی کشت یک برنامه پویا و پیوسته است. هدف ما این نیست که در سال‌های ابتدایی به هدف نهایی خود برسیم بلکه باید در این مسیر حرکت ‌کنیم تا در سال‌های آینده به هدف عالی خود برسیم.

حسنی مقدم با اشاره به بحران آب در بعضی استان‌ها گفت: در استان کرمان هر سال بخش زیادی از پسته کاری ها حذف می‌شود. استان مرکزی نیز جزو استان‌های پر آب حساب نمی‌شود بنابراین این نکته باعث شده که نگاه ما به سمت مدیریت منابع آب باشد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق بیمه در بخش کشاورزی بسیار ضعیف است، اظهار کرد: ما می‌توانیم از طریق صندوق بیمه، الگوی کشت را در مسیر درست پیش ببریم و این فاصله‌ها را پر کنیم. وقتی بحث برنامه الگوی کشت را مطرح می‌کنیم بر سه موضوع هویت، مکان و فعالیت تاکید می‌کنیم یعنی کشاورز، مزرعه و فعالیت کشاورز به هم پیوسته هستند و ما باید به کل زنجیره فکر و توجه کنیم.

حسنی مقدم با بیان اینکه باید در حوزه دانه‌های روغنی به خودکفایی ۴۰ درصدی برسیم، گفت: الان تقریبا حدود ۱۲ درصد هستیم و وابستگی ما زیاد است. امسال با مصوبه شورای قیمت گذاری قرار شد که وارد کننده‌ها بتوانند بر اساس سهم خریدی که انجام می‌دهند واردات انجام دهند. یک اتفاق بزرگ دیگری که افتاده است اینکه برای خرید دانه های روغنی از دولت هزینه‌ای پرداخت نشده و هزینه از جیب بخش خصوصی بوده است.

مشاور معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت افزود: در آنچه که در سال ۱۴۰۱ تحت عنوان برنامه الگوی کشت ابلاغ شد، اعلام شد که استانداران مقام عالی الگوی کشت در استان هستند اما تقریبا می‌شود گفت که در همه استان‌ها به نوعی استانداران ورود نکردند یا بعد از مدتی خارج شدند.

وی تصریح کرد: قطعاً برنامه الگوی کشت فرصتی خوبی است که این ارتباطات را دوباره بهبود داده و بتوانیم با سازمان‌های مختلف مثل سازمان آب منطقه‌ای و سازمان برنامه و بودجه همکاری کنیم.

حسنی مقدم با بیان اینکه پهنه بندی مناطق مختلف هر استان باید مشخص شود، گفت: در هر منطقه باید بتوانیم به صورت مجزا، محدودیت‌ها را احصا کنیم و بر همین اساس برنامه‌ها را بسنجیم و از امکانات محدودی که داریم بهترین استفاده را ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha