• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403053020733
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج:

یکپارچگی مدیریت اکوسیستم دنا باید حفظ شود

یکپارچگی مدیریت اکوسیستم دنا باید حفظ شود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: از نظر محیط زیست و اصول فنی یکپارچگی مدیریت اکوسیستم دنا باید حفظ شود.

«محسن آرمین» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید تمام انرژی خود را روی لغو شدن مصوبه واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان بگذارند.

وی اظهار کرد: مطرح شدن سد ماندگان از سوی استان اصفهان به این خاطر است تا اذهان به سمت سد برده شود و مصوبه واگذاری لغو نشود و مصوبه به قوت خود باقی بماند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید موضوع سد ماندگان را با عنوان موضوع اصلی قرار دهند.

آرمین تصریح کرد: از نظر محیط زیست و اصول فنی یکپارچگی مدیریت اکوسیستم دنا باید حفظ شود چرا که استان اصفهان دارای یک اکوسیستم خشک، نیمه خشک و بیابانی است و به لحاظ اصول آمایش سرزمینی مدیریت اکوسیستم دنا با چهارچوب ذهنی و فکری مدیران اصفهانی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: اقلیم، حیات وحش و تنوع زیستی استان اصفهان با استان کهگیلویه و بویراحمد و دنا متفاوت است بنابراین باید یکپارچگی مدیریت دنا حفظ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج عنوان کرد: در مصوبه جدید واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده ارتقا داده شد و این مسئله خوبی است اما بحث سدسازی کاملاً در تضاد با این موضوع است.

آرمین تاکید کرد: وقتی منطقه شکار ممنوع و منطقه حفاظت شده ارتقا می‌یابد باید قوانین سفت و سخت‌تر محیط زیستی اعمال شود و سطح حفاظت بالاتر رود اگر واقعاً بحث حفاظت بهتر شود چرا قرار است سد ماندگان در منطقه حفاظت شده ساخته شود.

وی اظهارکرد: حیات وحش دنا فصل سرما و گرما دارند، در اکوسیستم دنای شمالی و جنوبی جابجا می‌شوند بنابراین نباید محیط زیست دنا فدای ساخت سد ماندگان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه دنا دهمین زیست کره و ذخیرگاه دنیاست، گفت: این زیست کره ۲۵۵ هزار هکتار است که بخش اعظمی از این میزان یعنی ۱۵۰ هزار هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

آرمین تاکید کرد: با در نظر گرفتن مسائل فنی محیط زیستی می‌توان مصوبه واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان را لغو کرد.

وی تصریح کرد: دنیای شمالی و دنای جنوبی در دو سمت رشته کوه دنا هستند که تا ارتفاعی منطقه حفاظت شده و بالاتر از آن پارک ملی دناست و از سال ۱۳۶۹ تاکنون مدیریت اکوسیستم منطقه حفاظت شده دنای شمالی و جنوبی، به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: هدف استان اصفهان محیط زیست و حفاظت از این اکوسیستم نیست و اگر هدف حفاظت از محیط زیست بود بر روی سایر مناطق حفاظت شده مشترک با سایر استان‌ها و آلودگی در استان اصفهان کار می کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha