• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403053020715
  • خبرنگار : 30058

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از گل و گیاه زینتی در بین مردم

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از گل و گیاه زینتی در بین مردم

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از گل و گیاه زینتی در بین مردم تاکید کرد.

اسماعیل چمنی ۳۰ مرداد در ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین استان اردبیل یکی از دانشگاه‌های پیشرو در عرصه علمی است، گفت: این دانشگاه دارای ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی، ۴۲۰ عضو هیات‌علمی، ۴۰۰ کارمند، ۱۶۲ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۵ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۶۸ رشته در مقطع دکتری است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۷ و رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه ۲ را داراست، افزود: همچنین در رتبه‌بندی شانگهای نیز در حوزه مهندسی مواد جایگاه نخست، در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ششم کشور را دارا است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشگاه پتانسیل بسیار خوبی در حوزه فناوری دارد، تصریح کرد: این دانشگاه همچنین همه تلاش خود را در راستای تحقق جهاد علمی مدنظر مقام معظم رهبری به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه گل و گیاهان زینتی در همه دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته و صنعتی پویا و توانمند است، گفت: تراز تجاری این محصول سالانه در همه دنیا ۱۱۰ میلیارد دلار بوده که کشور ما از این میزان ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار نقش دارد.

دبیر علمی اول ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید گل و گیاه زینتی رتبه ۱۷ دنیا ولی از لحاظ فروش و صادرات در جایگاه ۱۰۷ دنیا قرار دارد، افزود: توسعه صنعت تجاری گل و گیاه در ایران باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه ایران یکی از مناطق خوب در خصوص شرایط آب و هوایی در ایران است.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ استفاده از گل و گیاه زینتی در ایران جا نیفتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر جامعه به صورت نامناسب به سمت مصرف‌گرایی می‌رود و متاسفانه به جای استفاده از گل و گیاه زینتی که می‌تواند روح و روان انسان را تلطیف کند، از گل مصنوعی استفاده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه ابتدا باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم به سمت استفاده از گل و گیاه زینتی بروند، افزود: از نظر علمی نیز ثابت شده که وجود گل و گیاه نزد بیماران در بهبودی آنها موثر است.

وی با تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات حوزه گل و گیاهان زینتی محدود به موضوع فرهنگ نیست، ادامه داد: وقتی سیستم حمل و نقل و انبار مناسب در فرودگاه‌های ما وجود ندارد، صادرات این محصول تجاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

دبیر علمی اول ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه سیستم صادراتی کشور نیز به نحوی است که تولیدکننده ریسک و رغبت نمی‌کند به این حوزه ورود کند، خاطرنشان کرد: همچنین گل‌های تولیدی نیز باید کیفیت لازم را جهت رقابت در بازار جهانی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha