• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403053020706
  • خبرنگار : 50040

رئیس علوم پزشکی مطرح کرد

گیلان هفت سال فرصت دارد تا از وضعیت قرمز بگذرد

گیلان هفت سال فرصت دارد تا از وضعیت قرمز بگذرد

ایسنا/گیلان رئیس علوم پزشکی گیلان از اجرای ۸۰ درصد تکالیف سلامت محور قانون جوانی جمعیت در استان خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ما در استان گیلان هفت سال فرصت داریم تا کاهش جمعیت را جبران کنیم.

دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۳۰ مردادماه در نشست مشترک با بازرس کل گیلان، با اشاره به آخرین وضعیت جمعیت و روند شکل گیری آن در کشور، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه گیلان از استان‌های پیشتاز در حوزه سالمندی است، افزود: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰(در یک دوره بیست ساله)، جمعیت سالمندان کشور حدودا دو برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در قیاس با کشورهای منطقه، روند سالمندی در کشور ما بسیار سریع‌تر از کشورهایی همانند عراق و پاکستان است.

آشوبی با اشاره به کاهش میزان موالید در گیلان طی ۱۰ سال اخیر، خاطرنشان کرد: متاسفانه روند ازدواج نیز در استان کاهشی بوده، در حالی که ثبت وقایع طلاق در استان سیر صعودی به خود گرفته است.

وی با اشاره به میانگین سن پدران و مادران گیلانی در زمان ولادت اولین فرزند، ادامه داد: میانگین سن پدر در زمان ولادت اولین فرزند ۳۳ سال و برای مادران ۲۹ سال است.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۳ درصد استان‌های کشور سطح جانشینی باروری دارند، عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، ما در استان گیلان هفت سال فرصت داریم تا کاهش جمعیت را جبران کنیم.

آشوبی با بیان اینکه در بخش تشویق مردم به فرزندآوری هیچ چیز به اندازه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی جامعه تاثیرگذار نیست، تصریح کرد: ترغیب مادران دهه ۶۰ که جمعیت هشت و نیم میلیون نفری دارند، برای فرزندآوری در افزایش جمعیت کشور موثر است.

به گفته وی، در استان گیلان تعداد زنان همسردار دهه ۶۰ حدود ۲۰۰ هزار نفر و همین نسبت برای دهه ۷۰ حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کل قانون جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکیلف قانونی است، خاطرنشان کرد: ۴۳ ماده قانون یعنی حدود ۵۹ درصد قوانین تکیلف قانونی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در معاونت‌های مختلف است.

وی از توجه ویژه به قانون جوانی جمعیت با توجه به کاهش زادآوری و سالمندی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و پیگیری مستمر، قرارگاه جوانی جمعیت استان تشکیل و مقرر شد به صورت مستمر نسبت به برگزاری جلسه اقدام شود.

آشوبی به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و یادآور شد: از زمان ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بالای ۸۰ درصد از مواد قانونی در گیلان اجرا شده و بخشی از مصوبات منوط به ابلاغ دستورالعمل های وزارتی است.

رئیس علوم پزشکی گیلان همچنین به جزئیات بیشتر اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در گیلان در ابعاد بهداشتی، درمانی، بیمه ای، دارویی، آموزشی، دانشجویی و رفاهی پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha