• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403053020673
  • خبرنگار : 71129

سازمان ملل: نیمی از امدادگران کشته‌شده در جهان، در جنگ غزه جان باخته‌اند

سازمان ملل: نیمی از امدادگران کشته‌شده در جهان، در جنگ غزه جان باخته‌اند

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از نیمی از ۲۸۰ امدادگر کشته شده در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ در طول سه ماه اول جنگ غزه جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، اکثریت این امدادگران که جان خود را در جنگ غزه از دست دادند، فلسطینی‌هایی بودند که برای آژانس آنروا فعالیت می‌کردند.

افزایش تلفات امدادگران، عمدتا به دلیل حملات هوایی به غزه بین اکتبر تا دسامبر سال گذشته، نشان دهنده افزایش ۱۳۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است که ۱۱۸ امدادگر کشته شدند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر امور هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز اعلام کرد: «تشدید خشونت‌ها در سودان و سودان جنوبی در کنار جنگ غزه در افزایش تعداد تلفات امدادگران در سال گذشته میلادی نقش داشته است.»

در این میان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت، احترام به امدادگرانی که در مرگبارترین سال ثبت شده کشته شده‌اند، کافی نیست.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل نیز اعلام کرده است که ۲۰۷ نفر از کارکنانش از آغاز جنگ در ماه اکتبر سال گذشته در غزه کشته شدند.

«جویس مسویا»، سرپرست معاونت دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت: «عادی‌سازی خشونت علیه امدادگران و عدم پاسخگویی برای عملیات‌های کمک‌رسانی در همه جا غیرقابل قبول، نقض کننده وجدان و بسیار مخرب است.»

فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در غزه، از زمان شروع جنگ در ۱۱ ماه پیش، تعداد زیادی از امدادگران حضور داشته‌اند و حداقل ۲۸۹ امدادگر از جمله ۲۰۷ عضو تیم آنروا و ۸۸۵ کارمند بهداشت کشته شدند.»

۴۱۳ سازمان بشردوستانه در سراسر جهان در نامه‌ای به اعضای سازمان ملل اعلام کردند: «خصومت‌های وحشیانه‌ای که در درگیری‌های متعدد در سراسر جهان شاهد آن هستیم، حقیقتی وحشتناک را آشکار کرده است مبنی بر اینکه ما در عصر معافیت از مجازات زندگی می‌کنیم.»

سازمان‌های امدادی از همه کشورها، جامعه بین‌الملل گسترده‌تر و همه طرف‌های درگیر درخواست کردند تا از غیرنظامیان و امدادگران محافظت کنند و عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha