• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403053020606
  • خبرنگار : 30057

۹۹ درصد دانش‌بنیان‌ها با وظایف معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری آشنا نیستند

۹۹ درصد دانش‌بنیان‌ها با وظایف معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری آشنا نیستند

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۹۹ درصد شرکت‌ها تصور می‌کنند این نهاد مالی عمومی زیر نظر معاونت علمی ریاست‌جمهوری است، در حالی که صندوق نوآوری تحت نظر رئیس‌جمهور است، گفت: در صورتی که شرکت‌ها دو نهاد معاونت علمی را با صندوق نوآوری و شکوفایی اشتباه بگیرند، وقت خود را تلف کرده‌اند؛ چرا که اگر درخواست آنها از صندوق باشد، ولی به معاونت علمی رجوع کنند، به درخواست آنها پاسخ داده نخواهد شد.

به گزارش ایسنا دکتر سیاوش ملکی‌فر در رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش‌بنیان که از صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است، از حضور ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این مراسم خبر داد.

وی تولد صندوق نوآوری و شکوفایی را مولد قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: حوزه دانش‌بنیان‌ها دارای دو قانون است که یکی از آنها قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال ۸۹ است و قانون دوم با عنوان جهش تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

ملکی‌فر اظهار کرد: روند دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها به این صورت است که دانش‌بنیانی شرکت‌ها از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان احراز می‌شود و آنها به ما معرفی خواهند شد. به غیر از صندوق نهادهای دیگری چون دارایی، شهرداری، نیروهای مسلح، تامین اجتماعی، گمرک و معاونت علمی از آنها حمایت خواهند کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، مهمترین نهاد حامی شرکت‌های دانش‌بنیان را معاونت علمی دانست و ادامه داد: صندوق نوآوری نیز یکی از نهادهای حامی شرکت‌ها است که یک نهاد هیات امنایی است که رئیس آن رئیس جمهور است. این در حالی است که ۹۹ درصد شرکت‌ها تصور می‌کنند این نهاد مالی عمومی زیر نظر معاونت علمی است، در حالی که صندوق نوآوری تحت نظر رئیس‌جمهور است.

وی با بیان اینکه دو نهاد معاونت علمی و صندوق دو نهاد مستقل هستند، یادآور شد: در صورتی که شرکت‌ها دو نهاد معاونت علمی را با صندوق نوآوری و شکوفایی اشتباه بگیرند، وقت خود را تلف کرده‌اند؛ چرا که اگر درخواست آنها از صندوق باشد، ولی به معاونت علمی رجوع کنند، به درخواست آنها پاسخ داده نخواهد شد.

افزایش سرمایه صندوق نوآوری

ملکی‌فر به بیان سرمایه‌های این صندوق پرداخت و گفت: این صندوق با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز کرد و قرار بود سالانه نیم درصد از بودجه‌های عمومی به این صندوق اختصاص یابد و در صورت تحقق آن، سرمایه این صندوق بالغ بر ۱۰۰ همت می‌شد. اخیرا با پیگیری‌های صورت گرفته، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حمایت دولت سیزدهم سرمایه این صندوق به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به روند دانش‌بنیانی شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه این صندوق هیچ نقشی در دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها ندارد، افزود: دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها یک غلط مصطلح است، چرا که این شرکت‌ها نیستند که دانش‌بنیان می‌شوند بلکه محصولات آنها دانش‌بنیان می‌شوند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه خدمات این صندوق در دو دسته "شرکت محور" و "تسهیلات" ارائه می‌شود، گفت: اگر قرار باشد ما از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت کنیم، به نوع محصولات آنها توجه نمی‌کنیم و تنها اگر شرکتی دانش‌بنیان باشد، برای حضور در نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در صورتی که بخواهیم تسهیلاتی به آنها اعطا کنیم، دقت لازم را داریم که این تسهیلات به محصولات دانش بنیان اعطا شود.

حضور کمکی صندوق‌های پژوهش و فناوری

ملکی‌فر، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های تخصصی، صندوق‌های دانشگاهی و صندوق‌های استانی را بازوی حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: برخی از خدماتی که قرار است به شرکت‌ها اعطا دهیم، از طریق این صندوق‌ها است؛ در غیر این صورت شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات خود باید در صف‌های طولانی انتظار بایستند و کسی پاسخگوی آنها نخواهد بود.

وی با اشاره به ۴ دسته خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در حال حاضر ۸۰ نوع خدمت به دانش‌بنیان‌ها اعطا می‌شود و باید توجه کرد که هر چه شرکت‌ها بزرگتر می‌شوند، نیازهای آنها رشد می‌کنند؛ نمونه آن شرکت فروشگاه آنلاینی در ایران است که اخیرا بخشی از سهام خود را به یکی از شرکت‌های حوزه ارتباطات واگذار کرده است و به زودی نیز شاهد حضور این شرکت در بورس خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha