• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403053020532
  • خبرنگار : 71415

اسکاتلند از تعلیق نشست‌های خود با مقام‌های رژیم صهیونیستی خبر داد

اسکاتلند از تعلیق نشست‌های خود با مقام‌های رژیم صهیونیستی خبر داد
انگوس رابرتسون، وزیر خارجه اسکاتلند

دولت اسکاتلند در اعتراض به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کرد نشست‌های خود با مقام‌های این رژیم را تا زمان تحقق پیشرفت ملموس در مذاکرات بر سر آتش‌بس در این باریکه به حال تعلیق در می‌آورد.

به گزارش ایسنا، این موضع از سوی دولت حزب ملی اسکاتلند بعد از آن اتخاذ شد که «انگوس رابرتسون»، وزیر امور خارجه این دولت به دیدار «دنیلا گرادسکی»، معاون سفیر رژیم صهیونیستی در بریتانیا رفت. این دیدار باعث به راه افتادن انتقادات شدید از دولت اسکاتلند شد و رابرتسون بعدا به خاطر چنین دیداری و اینکه مذاکراتش با این مقام صهیونیست را «صرفا محدود به موضوع آتش‌بس نکرد» عذرخواهی کرد.

او گفت دولت اسکاتلند تا زمان حصول «پیشرفت واقعی» به سمت برقراری صلح و عرضه کمک‌های بشردوستانه و تا زمانی که رژیم صهیونیستی «به طور کامل برای اجرای وظایف بین‌المللی خود در قبال تحقیقات درباره وقوع نسل‌کشی و جنایات جنگی همکاری نکند» هیچ دعوتنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های این رژیم را نخواهد پذیرفت.

نشست وزیر خارجه اسکاتلند با سفیر رژیم صهیونیستی واکنش منفی بسیاری از چهره‌های حزب ملی اسکاتلند را که شدیدا به رفتارهای این رژیم در غرب آسیا معترض بوده‌اند در پی داشت و آنها استعفای رابرتسون را خواستار شدند.

«جان سوئینی»، وزیر اول دولت اسکاتلند به رغم این انتقادات در بیانیه‌ای از در دفاع از برگزاری این نشست برآمد.

رابرتسون خاطرنشان کرد این نشست تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات اسرائیل در غزه نبوده است.

او عنوان کرد: «دولت اسکاتلند به طور منسجم و صریح جنایاتی که ما شاهد آنها در غزه بوده‌ایم را محکوم کرده است.»

او ادامه داد: «واقعیت این است که این نشست در دید بسیاری به عنوان تلاشی به منظور عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و اسکاتلند به نظر رسید. بهتر بود که محتوای این نشست صرفا متمرکز بر الزام به برقراری آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کشتار حیرت آور در منطقه می‌شد. من از بابت این حقیقت که چنین اتفاقی نیفتاده عذرخواهی می‌کنم.»

او ادامه داد: «دیگر تا زمان حصول پیشرفت واقعی به سمت صلح، مناسب نیست که هیچگونه دعوتی برای دیدارهای آتی (با مقام‌های رژیم صهیونیستی) را بپذیریم.»

این عذرخواهی بعد از آن مطرح می‌شود که «جان میسون»، قانونگذار حزب ملی اسکاتلند در راستای دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که در غزه هیچ نسل کشی رخ نداده است.

این حزب در واکنش به این موضع عضویت میسون در گروه پارلمانی حزب را معلق ساخت.

رابرتسون و گرادسکی روز هشتم اوت با یکدیگر دیدار کردند اما دولت اسکاتلند چهار روز بعد در یک بیانیه به مطرح شدن «حوزه‌های مورد توجه مشترک ۲ طرف» در این نشست اشاره و «بر موضع اسکاتلند برای درخواست به منظور برقراری آتش‌بس فوری توسط همه طرف‌ها در غزه تاکید مجدد کرد.»

در این بیانیه گفته شد رابرتسون «خواستار آزادی بی‌قید و شرط همه گروگانها (اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس) و گشایش مسیرهای ایمن برای اجازه دادن به توزیع کمک‌های بشردوستانه بیشتر بین مردم غزه شد.»

یک سخنگوی دولت اسکاتلند گفت تاخیر در انتشار این بیانیه به درخواست سفارت رژیم صهیونیستی در بریتانیا به بهانه «دلایل امنیتی» اتفاق افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha