• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403053020379
  • خبرنگار : 50212

یک استاد دانشگاه:

ارتباط با صنعت،حلقه مفقوده دانشگاه‌هاست

ارتباط با صنعت،حلقه مفقوده دانشگاه‌هاست

ایسنا/مرکزی یک استاد دانشگاه گفت: متاسفانه ارتباطی که باید با صنعت و محیط‌های کارآفرینی و فضاهای مرتبط با رشته تحصیلی شکل بگیرد وجود نداشته و این حلقه مفقوده وجود دارد.

مصطفی سرخیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها در حال تبدیل شدن به دانشگاه‌های هیات امنایی، غیرانتفاعی و آزاد هستند، گفت: بسنده کردن دانشگاهها به مباحث تئوری و نظری یکی دیگر از ایراداتی است که به دانشگاهها وارد است.

سرخیل تاکید کرد: دانشجو و استاد دو مولفه اصلی دانشگاه هستند که ارتباط هر دو مولفه با بیرون از دانشگاه قطع شده و منحصر به فضای داخلی دانشگاه است. باید ارتباط دانشجو و استاد با فضای تولید و محیط‌های صنعتی به صورت کاربردی برقرار شود.

او تصریح کرد: از همان روز نخست که دانشجو جذب دانشگاه می شود باید برای آموزش مهارتی او نیز برنامه‌ریزی شود و از ظرفیت‌هایی چون استارتاپ‌ها استفاده شود. تصمیم سازان کشور باید در این خصوص سیاست‌های لازم را اتخاذ کنند تا دانشجوی مهارت‌محور در سایه آموزش کیفی، تربیت شود و جوامع دانشگاهی در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه مقوله پژوهش در دانشگاه مغفول مانده است، از مقوله پژوهش به عنوان راهبردی برای رشد و توسعه جوامع دانشگاهی یاد کرد و گفت: متاسفانه روسای دانشگاه‌ها عزم جدی برای تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی در این حوزه ندارند. اگر این نقشه راه تدوین شود قطعا شاهد رشد شتابان دانشگاه در تمامی ابعاد علمی، آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، فرهنگی و ... خواهیم بود که نتیجه آن رشد اقتصادی است.

وی افزود: به دلیل کم توجهی به مقوله پژوهش در دانشگاه‌ها، اساتید دانشگاه نیز انگیزه ای برای انجام فعالیت‌های پژوهشی ندارند، چرا که تاثیری در افزایش میزان حقوق و مزایای آنها ندارد و چون انگیزه مادی و مالی وجود ندارد گرایش و تمایلی جهت انجام فعالیت های پژوهشی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: پژوهش علاوه بر اینکه به اعتلای علمی جوامع دانشگاهی و کشور کمک می‌کند باید وارد معیشت اساتید دانشگاه شده و به اقتصاد آنها نیز کمک کند. اگر به بعد مالی هر کار علمی پژوهشی که انجام می‌شود یا حتی مقاله پژوهشی که نوشته می‌شود، توجه نشود قطعا انگیزه انجام آن کاهش پیدا می کند و حتی می‌توان گفت دلیل مغفول ماندن مقوله پژوهش در دانشگاه نداشتن انگیزه مالی است.

وی همچنین، با اشاره به اینکه عمده‌ترین مطالبات اساتید دانشگاه در حوزه معیشتی دریافت تسهیلات خرید مسکن و خودروست، اظهار کرد: اغلب اساتید دانشگاه که شغل آنها تدریس در دانشگاه بوده و عضو هیات علمی جوامع دانشگاهی هستند، متقاضی دریافت تسهیلات برای تامین بخشی از نیازهای رفاهی خود و خانواده هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha