• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053020307
  • خبرنگار : 50378

/حماسه پیاده‌روی اربعین/

عشق و ایمان در مسیر کربلا

عشق و ایمان در مسیر کربلا
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی «پیاده‌روی اربعین» یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات بشری است که هر ساله در مسیر نجف تا کربلا برگزار می‌شود. میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به ویژه ایران، با پای پیاده خود را به کربلای معلا می‌رسانند تا ارادت خود را به امام حسین(ع) ابراز کنند. اما چرا این همه انسان، حاضرند سختی‌های این مسیر طولانی و طاقت‌فرسا را تحمل کنند؟

محرک اصلی زائران برای شرکت در پیاده‌روی اربعین، عشق و ارادتی است که به امام حسین(ع) دارند. امام حسین(ع) در تاریخ اسلام نماد آزادگی، عدالت و مبارزه با ظلم است. زائران با پیاده‌روی اربعین، به دنبال تجدید پیمان با امام و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ایشان هستند.

پیاده‌روی اربعین فرصتی برای تطهیر روح و جسم است. سختی‌های راه، زائران را از دنیای مادی جدا کرده و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا به درون خود رجوع کنند. زائران با نیایش و ذکر به آرامش درونی دست پیدا کرده و ارتباط خود را با خداوند تقویت می‌کنند. همچنین این اتفاق نماد اتحاد و همبستگی مسلمانان است؛ زائران از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در این مسیر کنار هم قرار می‌گیرند و با یک‌دیگر برادر می‌شوند. این همبستگی و اتحاد باعث تقویت روحیه برادری و همدلی در میان مسلمانان می‌شود.

در کنار تطهیر جسم و روح، پیاده‌روی اربعین یک تجربه معنوی است. زائران در طول مسیر با حوادث و اتفاقات مختلفی روبرو می‌شوند که باعث رشد معنوی آن‌ها می‌شود. کمک به دیگران، خدمت‌رسانی به زائران دیگر و ارتباط با افرادی که از نقاط مختلف جهان به این سفر آمده‌اند همه از جمله تجربیات معنوی هستند که در این مسیر به دست می‌آید.

زائران برای رسیدن به هدفی والا، سختی‌های راه را تحمل می‌کنند. این هدف چیزی جز رسیدن به آرامش درونی، تقویت ایمان و تجدید پیمان با امام حسین(ع) نیست. آن‌ها با پای پیاده در طی کردن این مسیر طولانی، نشان می‌دهند که برای رسیدن به معبود خود، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد. این اتفاق پیام‌های زیاد و مهمی را به جهانیان منتقل می‌کند که می‌توان به مبارزه با ظلم و ستم، اهمیت اتحاد و همبستگی و عشق به اهل بیت‌(ع) اشاره کرد.

در ادامه موارد گفته شده پیاده‌روی اربعین ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد که در بعد اجتماعی و فرهنگی این اتفاق مرزهای قومی، نژادی و ملی را در هم می‌شکند و نمادی از وحدت و برابری انسان‌ها است. زائران از سراسر جهان با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در این مسیر کنار هم قدم برمی‌دارند و پیوند عمیقی با یک‌دیگر برقرار می‌کنند.

خدمت‌رسانی داوطلبانه افراد نیز از ابعاد اجتماعی این زیارت است. موکب‌های بسیاری در طول مسیر برپا می‌شوند که در تمام حوزه‌ها به زائران خدمات رائه می‌کنند؛ این حرکت خیرخواهانه نشان از روحیه ایثار و نوع‌دوستی انسان‌ها دارد. در این راه علاوه بر پیوندهای فرهنگی و خدمت‌رسانی‌ها فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دینی نیز احیا می‌شود.

پیاده‌روی اربعین، فراتر از یک زیارت

پیاده‌روی اربعین، فراتر از یک زیارت مذهبی، یک جنبش جهانی است که مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را درنوردیده است. این رویداد عظیم نمادی از وحدت، مقاومت و عشق به انسانیت است. زائران در این مسیر علاوه بر زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) به دنبال تقویت ایمان، کسب معرفت و تجدید پیمان با آرمان‌های عاشورا هستند. این حرکت نشان‌دهنده این است که انسان‌ها در سخت‌ترین شرایط با عشق و ایمان به هدف‌های بزرگ دست پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha