• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403053020306
  • خبرنگار : 50214

رئیس اداره کاداستر ثبت اسناد یزد:

صدور اسناد اراضی کشاورزی با اجرایی شدن قانون الزام آسان شد

صدور اسناد اراضی کشاورزی با اجرایی شدن قانون الزام آسان شد

ایسنا/یزد رئیس اداره کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که از سوم تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا شده است، موانع حدنگاری اراضی زراعی و باغ‌ها را برداشته و صدور اسناد اراضی کشاورزی را آسان می کند.

«محمدرضا هوشمندزاد» با بیان این که مشخص نبودن وضعیت مالکیت اراضی و املاک پیامدهای نامناسبی دارد، اظهار کرد: به دلیل عدم تثبیت مالکیت بخشی از اراضی و املاک، اختلافات بسیاری بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد می شود به گونه ای که برخی از آنها به چالش های بزرگ حقوقی در استان تبدیل شده است.

وی با بیان این که بسیاری از پرونده قضایی در محاکم دادگستری استان، ریشه در نبود سند اراضی و املاک دارد، افزود : در این راستا قانون جامع حدنگاری به عنوان اولویت سازمان ثبت از چند سال قبل در حال اجراست و اخیرا هم قانون الزام به تنظیم رسمی اموال غیرمنقول لازم الاجرا شده است.

رئیس اداره کاداستر ثبت اسناد با اشاره به این که صدور اسناد یک فرآیند تقاضامحور است، گفت: برای تشویق و ترغیب مردم و جلوگیری از دلسرد نشدن آنها ، مواد و تبصره های متعددی در لابلای قوانین گنجانده شده از جمله تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون الزام که صدور اسناد کشاورزی را تسهیل کرده است.

هوشمندزاد تصریح کرد: تا پیش از این ، ماده ۲ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، حدنصاب‌هایی برای تفکیک و افراز اراضی کشاورزی مقرر داشته بود که برخی دستگاه‌ها با تفاسیر خاص، برای صدور اسناد اولیه اراضی کشاورزی نیز این حدنصاب‌ها را ملاک عمل قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه بخش عمده اراضی کشاورزی با قانون ارث و اصلاحات ارضی در عمل خرد شده است، بیان داشت: ملاک قرار دادن حدنصاب برای صدور اسناد اولیه، باعث شد حدنگاری اراضی زراعی و باغ‌ها با مانع مواجه شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد یزد، این مسئول خاطرنشان کرد : با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و صراحت تبصره ۹ ماده ۱۰ این قانون ، حدنصاب‌ها برای صدور اسناد اولیه اراضی کشاورزی ملاک عمل قرار نمی‌گیرد و برای اراضی خرد شده با هر مساحتی ، سند مالکیت حدنگار و کاداستری صادر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۰ ۰۹:۵۰

توروخدا دست اندرکاران امورزمین هرچه سریعتر اقدام کنند.چهل ساله زمین وباغ از پدرم ارث رسیده دارای مجوز چاه وبرق دار حالا میگن سند پدرتون بااین زمین نمیخونه چاه ده ساله خشک شده مجوز جابجایی نمیدن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۱۴:۲۶

برای ستاندن مالیات از کشاورز بیچاره چه تلاشها که نمی کنن .....؟!؟!

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۶ ۰۱:۱۸

زمين دارم ارث پدري اما سند اصلي برادراري بزرگتر بردن وزمين من بدون سند مانده ١٤هكتار است جطورى ميشه سند بگيرم براي ١٤هكتار ومخارج ش رو اگر بفرماييد ممنون ميشم .زمين خوزستان شهرستان شوشتر بخش شعيبيه ميباشد