• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052920230
  • خبرنگار : 71935

ابراز آمادگی هند برای حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین

ابراز آمادگی هند برای حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین

وزارت امور خارجه هند آمادگی دهلی‌نو برای ارائه «همه حمایت‌های لازم» در جهت خاتمه دادن به «مناقشه» در اوکراین را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه هند، شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای آمادگی دهلی نو برای ارائه همه حمایت‌ها و اقدامات لازم در جهت حل و فصل مسالمت آمیز پایان دادن به «مناقشه» در اوکراین را اعلام کرد. 

در همین راستا، طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس،»، «تانمایا لال»، معاون وزیر خارجه هند گفت: این کشور آماده برقراری تعامل لازم با همه طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین (مسکو و کی‌یف) است. 

به گفته وی، هند به تعامل خود با همه طرف‌های درگیر ادامه می دهد.

این دیپلمات هندی همچنین به سفر اخیر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به مسکو اشاره و تاکید کرد: «هند مایل است تمام حمایت ها و کمک های لازم را برای کمک به یافتن راه حل های مسالمت آمیز برای این موضوع پیچیده و در این مرحله حساس ارائه کند.»

لال پیش از این تایید کرده بود که مودی به دعوت «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، در ۲۳ اوت (۲ شهریور) به اوکراین سفر خواهد کرد.

نخست وزیر هند قبل از سفر به کی‌یف در روزهای ۲۱ الی۲۲ اوت (۳۱ مرداد الی ۱ شهریور) در لهستان خواهد بود.

از طرفی، روزنامه «هندوستان تایمز» نیز در گزارشی با اشاره به سفر مذکور مودی به اوکراین، نوشت که «احتمال میانجی‌گری مستقیم هند بین روسیه و اوکراین کم است. اما احتمالا این کشور حامل پیام‌های طرفین برای یکدیگر باشد.»

سفر نخست وزیر هند به اوکراین، اولین سفر یک مقام بلندپایه هندی به این کشور پس از شروع جنگ اوکراین در تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) است. 

ماه گذشته، «آندری یرماک»، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین نیز در تماسی با مشاور امنیت ملی هند گفت که «دهلی‌نو می تواند در دستیابی به صلح در اوکراین نقش بسیار مهمی ایفا کند.»

دو مقام مطلع به هندوستان تایمز گفته‌اند که هند علاقه ای به «میانجی‌گری مستقیم» بین طرفین ذینفع در این جنگ ندارد و صرفا به دنبال «انتقال» پیام‌های طرفین است.

گزارش این نشریه درباره عدم علاقه هند برای میانجی‌گری مستقیم بین روسیه و اوکراین درحالی است که روز گذشته، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی با نقل قول از رئیس جمهور این کشور، احتمال هرگونه مذاکرات محرمانه گزارش شده از سوی رسانه‌های غربی را رد کرد.

لازم به ذکر است که در هفته‌های اخیر، وضعیت جنگ اوکراین تشدید یافته و ارتش این کشور دست به حملاتی رعدآسا در منطقه «کورسک» روسیه زده است؛ حملاتی که ارتش اوکراین را که از پیش با کمبود نیرو و مهمات دست‌وپنجه نرم می‌کند در وضعیت خطرناک‌تری قرار داده زیرا روسیه وعده اقدام متقابل را داده است و نیروهای مسلح این کشور هم طی چند روز اخیر پیشروی‌هایی در میدان نبرد داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha