• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052919957
  • خبرنگار : 71516

حماس: هدف از شایعه «فضای مثبت» در مذاکرات غزه، کاهش تنش در منطقه است

حماس: هدف از شایعه «فضای مثبت» در مذاکرات غزه، کاهش تنش در منطقه است

سخنگوی حماس تأکید کرد، هدف از شایعه‌هایی که درباره «فضای مثبت» در مذاکرات آتش بس غزه منتشر می‌کنند این است که از تنش کنونی در منطقه درخصوص پاسخ ایران و حزب‌الله به رژیم صهیونیستی بکاهند.

به گزارش ایسنا، «جهاد طه» سخنگوی حماس اعلام کرد: ما در جریان مذاکرات دوحه بر موضع قبلی خود درباره ایجاد مکانیزم‌هایی برای اجرای توافق ۲ ژوئیه و پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت تأکید کردیم. کسی که مسئولیت وضعیت کنونی را برعهده دارد اسرائیل است، درحالی که ما از تمام مسائل و طرح‌هایی که در خدمت ملت فلسطین باشد استقبال می‌کنیم.

وی به النشره گفت: اسرائیل در هر دور از مذاکرات شروط جدیدی را اضافه می‌کند از جمله حضور نظامی در محور فیلادلفیا، گذرگاه رفح و منطقه نتزاریم و ایجاد محدودیت‌ها و مخالفت با آزادی برخی اسرا. ما خواهان حرف و عمل با هم هستیم نه فقط حرف.

جهاد طه گفت: هدف از ایجاد این شایعه‌ها که مذاکرات آتش‌بس غزه در فضای مثبتی درحال برگزاری است این است که از تنش کنونی در منطقه درخصوص پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و پاسخ حزب‌الله لبنان به ترور فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله بکاهند. ایران و حزب‌الله حق دارند پاسخ بدهند.

وی تأکید کرد: دولت آمریکا در سایه رقابت انتخاباتی کنونی می‌خواهد این پیام را در داخل این کشور برساند که مایل به توقف جنگ غزه است اما همچنان از اسرائیل جانبداری می‌کند. اگر دولت آمریکا جدی است پس بر اسرائیل برای اجرای توافق‌های قبلی و ایجاد مکانیزم‌ها فشار بیاورد.

جهاد طه گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌داند که تهدیدی برای آینده سیاسی و ائتلاف دولتی وی وجود دارد، برای همین برای ادامه جنگ تلاش می‌کند.

پیش از این یک رسانه ترکیه‌ای گزارش داد که نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به ترکیه گفته‌اند که برخلاف مثبت‌اندیشی به نمایش گذاشته‌شده از سوی آمریکا، هیچ «تصویر خوش‌بینانه‌ای» در مذاکرات آتش‌بس با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و این رژیم هنوز به میانجی‌های مذاکرات پاسخی نداده است.

خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به گزارش روزنامه «ترکیه» در این باره نوشت: هفته گذشته، دوحه میزبان مذاکرات آتش‌بس غزه با مشارکت قطر، مصر و آمریکا به عنوان کشورهای میانجی بود. رهبری حماس از مشارکت در مذاکرات به دلیل مشخص نبودن مفاد توافق خودداری کرده است.

این روزنامه گزارش داد که نمایندگان حماس گفته‌اند مقامات آمریکایی «تصویری خویش‌بینانه» از مذاکرات ارائه داده در صورتی که حقیقت ندارد و شروط مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی فراتر از سنارویی قبلی بود که در ۱۰ ژوئن توسط شورای امنیتی سازمان ملل و ۲ ژوئیه توسط حماس تایید شد.

افزون بر این، روزنامه ترکیه گزارش داد که رژیم صهیونیستی خواسته است حماس با حضور نظامیان اسرائیلی در گذرگاه فیلادلفیا موافقت کند. این رژیم همچنین می‌خواهد کننترل ایست بازرسی‌های گذرگاه نتزاریم و تردد ساکنان غزه را که از جنوب به شمال می‌آیند را در دست بگیرد.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی فهرستی متشکل از ۲۰۰ نفر دارد که می‌گوید باید غزه و رام‌الله را ترک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha