• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403052919635
  • خبرنگار : 50604

تاریخ‌نگار معاصر ایران:

رهاورد کودتای ۲۸ مرداد تحمیل استبداد و غارت ملت مظلوم ایران بود

رهاورد کودتای ۲۸ مرداد تحمیل استبداد و غارت ملت مظلوم ایران بود

ایسنا/گلستان تاریخ‌نگار معاصر ایران کودتای ۲۸ مرداد را دخالت آشکار آمریکا و غرب در امور ایران دانست و گفت: رهاورد کودتای ۲۸ مرداد تحمیل استبداد و غارت ملت ایران بود.

غلامرضا خارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه دولت مصدق دشمن امریکا نبود ولی با این وجود سران کاخ سفید طرح سرنگونی او را با همکاری انگلستان و سران ارتش و اوباش داخلی در ایران اجرا کردند، اظهار کرد: کودتاگران در مرحله نخست با شکست مواجه شدند و در پی آن حتی محمدرضا شاه که از تهران خارج شده بود، به عراق و سپس ایتالیا گریخت، مجسمه های او و پدرش در تهران و شهرستان ها پایین آمد و تصاویر خانواده سلطنتی از اماکن عمومی برچیده شد.

این تاریخ نگار افزود: با وقوع این کودتا، دولت دکتر مصدق سقوط کرد. اندک آزادی‌های ملت نیز به سرعت از میان رفت و شاه که چند روز پیش از ترس جانش به خارج فرار کرده بود، مجدداً بازگشت و فرعون مستبد و خون آشام ایران شد. 

خارکوهی گفت: پس از سلطه کودتاگران، طرفداران نهضت ملی دستگیر و سرکوب شدند. برخی زندان و شکنجه و تبعید و حتی برخی کشته شدند. ترس و وحشت بر جامعه حاکم گردید و بسیاری از طرفداران مصدق مخفی و فراری شدند.

رهاورد کودتای ۲۸ مرداد تحمیل استبداد و غارت ملت مظلوم ایران بود

این پژوهشگر تاریخ معاصر، کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ را دخالت آشکار و غیرقانونی آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران عنوان کرد و گفت: رهاورد این کودتا سلطه مستبدانه ۲۵ حکومت ضد مردمی شاه بر ایران و غارت منافع ملی ایران توسط غربی‌ها بود.

خارکوهی اضافه کرد: بعد از کودتا دوران تازه‌ای از اختناق سیاسی پهلوی توأم با سلطه آمریکا بر شریان های حیاتی کشور و توسعه فرهنگ غربی آغاز شد و این دوره یکی از سیاه ترین ادوار تاریخ ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سوء استفاده دشمن از اختلافات سیاسی جامعه در آن مقطع تاریخی گفت: دولت ملی دکتر مصدق ابتدا با پشتوانه جدی روحانیت و نیروهای مذهبی روی کار آمد، اما به تدریج بین طیف ملی و طیف مذهبی اختلاف افتاد و دشمنان ملت ایران مخصوصا سازمانهای جاسوسی امریکا و انگلیس و درباریان از این وضعیت سوء استفاده کردند و دست به کودتا علیه دولت مصدق زدند و دودش به چشم همه رفت. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha