• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403052919625
  • خبرنگار : 50659

مدیر فرهنگی امامزاده سید ابراهیم(ع) لاهرود:

راهپیمایی اربعین نمایش وحدت و قدرت مسلمانان است

راهپیمایی اربعین نمایش وحدت و قدرت مسلمانان است

ایسنا/اردبیل مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود گفت: راهپیمایی اربعین بزرگترین همایش و نمایش قدرت و وحدت مسلمانان جهان است.

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حضرت سید الشهدا(ع) اظهار کرد: زیارت و پیاده‌روی اربعین یک سفر معنوی است که آثار اخلاقی بی‌شماری در بر دارد.

وی افزود: زائر امام حسین(ع) در این ایام، سبک تازه‌ای از زندگی را تجربه می‌کند. چرا که همه شئونات و مناسبات در این ایام بر محور سیدالشهدا(ع) شکل می‌گیرد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: در چنین شرایطی معرفت و محبت زائر به حضرت آقا اباعبدالله الحسین (ع) فزونی می‌یاید و با تاسی به امام خویش به مقام ایثار، فداکاری، بذل و بخشش نسبت به دیگران نائل می‌شود.

 دستگزار گفت: پیاده روی اربعین نوعی سیر و سلوک توام با ریاضت است که انسان را برای مدت کوتاهی از تعلقات دنیایی جدا کرده و انبساط و معنویتی کم ‌نظیر برایش به ارمغان می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم زیارت و پیاده‌روی اربعین قدمتی به اندازه تاریخ کربلا دارد. اما چند سالی است تبدیل به یک مناسک پرشکوه دینی و سیاسی شده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با بیان اینکه حرکت فرامذهبی ویژگی منحصر به فرد اربعین است، افزود: فرامذهبی و فرادینی بودن اربعین به دلیل جهانی بودن شخصیت حضرت امام حسین(ع) و حادثه کربلا است، شخصیتی که وجدان‌های بیدار را در هر زمان و مکانی مجذوب خود کرده و در دل عاشقان شعله‌ای برافروخته است که هرگز خاموش نمی‌شود.

دستگزار، وحدت بخشی به جهان اسلام را از دیگر ویژگی منحصر به فرد اربعین دانست و گفت: راهپیمایی اربعین بزرگترین همایش و نمایش وحدت و قدرت مسلمانان جهان است. همایش چند میلیونی اربعین به مثابه عرض اندام فرهنگ مقاومت در برابر ظلم و ستم قلمداد می‌شود.

وی افزود: عبادات و فرایض، افزون بر جنبه فردی و تأثیری که در دگرگونی روحی، فکری، اخلاقی و رفتاری افراد بر جای می نهند، به نوعی با مسائل اجتماعی و حقوق جمعی نیز در ارتباط اند. اربعین در این میان ازجمله مناسک و آیین های اجتماعی است که به رغم ماهیت درون مذهبی اش، به دلیل فرادینی و فراملیتی بودن قیام عاشورا، ظرفیت های بسیاری را برای زمینه سازی تحقق امت واحد اسلامی دارد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود، پاسداشت یاد و خاطره امام حسین(ع) را از عظمت و آثار پیاده روی اربعین دانست و بیان کرد: از مهم ترین کارکردهای آیین اربعین، زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان است که در پرتو شناخت فلسفه قیام و شهادت آن حضرت قابل اکتساب است.

دستگزار افزود: این آیین ها تلاشی برای زنده نگه داشتن هدف امام حسین (ع) است و طبعاً بیشترین دغدغه شرکت کنندگان  پیاده روی اربعین باید یادآوری این مطلب باشد که قیام آن حضرت برای چه بود و چرا جان خویش را فدا کرد.

وی بازخوانی حادثه خونین عاشورا را از دیگر آثار اربعین دانست و گفت: اربعین اولین نقطه بعد از عاشوراست و به انسان فرصت می دهد تا حادثه عاشورا را بازخوانی کند. واقعه کربلا به قدری عظیم است که آن را در روز عاشورا نمی توان بررسی کرد. بنابراین برای بازخوانی به ایام دیگری نیاز دارد و مهم ترین این ایام، روز اربعین است. پس اربعین نقش یادمانی دارد و در آن فرصت بازخوانی عاشورا به ما داده می شود؛ عاشورا یک شور است و همه ما باید در این روز غرق شویم و اشک ریزان این روز را تجلیل کنیم.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با اشاره به جریان ساز بودن اربعین تصریح کرد: اربعین فرصتی است تا به بازخوانی و ارتباط مجدد با امام حسین (ع) و هدف اصالحی هم چنین مبارزه با ظلم از سوی ایشان بپردازیم. ائمه نیز به ما امر کرده اند که در روز عاشورا ، عاشورایی باشیم و تفکر و تجدید بیعت با سید الشهدا (ع) را در اربعین متجلی کنیم. اربعین حسینی جرقه های عاشورایی را شعله ور و آن را به یک جریان تبدیل می کند و دعوت به زیارت اربعین و پیاده رفتن در این مسیر، دعوت به همین جریان سازی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha