• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403052919606
  • خبرنگار : 50560

یک کارشناس:

شیوع بیماری هموفیلی در آقایان بیشتر است/ ۱۰۰ بیمار هموفیلی در قزوین

شیوع بیماری هموفیلی در آقایان بیشتر است/ ۱۰۰ بیمار هموفیلی در قزوین

ایسنا/قزوین کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شیوع بیماری هموفیلی در استان قزوین، در آقایان بیش از بانوان است و معمولاً بانوان ناقل بیماری هستند. باتوجه به اینکه بانوان از نظر سیستم ایمنی بدن، دچار ضعف هستند، ممکن است عوارض بیماری در بدن بانوان شدت بیشتری داشته باشد در همین راستا در مورد خانم‎ها ویزیت رایگان توسط متخصص زنان و زایمان در سنین باروری و آزمایشات تشخیصی حین بارداری انجام می‌شود.

فاطمه نادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران از نظر جمعیت مبتلایان به هموفیلی نهمین کشور جهان است و بیش از ۱۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی و اختلال خون‌ریزی‌دهنده در استان قزوین از بخش تالاسمی و هموفیلی مرکز آموزشی درمانی ولایت، خدمات درمانی دریافت می‌کنند و همچنین بیماران گروه سنی اطفال، خدمات بستری خود را در مرکز آموزشی درمانی قدس دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هموفیلی یک بیماری ژنتیکی و جزو بیماری‎های خاص است؛ تصریح کرد: بسته حمایتی بیماران هموفیلی شامل تأمین رایگان فاکتورهای انعقادی، دارو، خدمات درمانی مرتبط با بیماری در مراکز درمانی دولتی، آزمایشات روند درمان، آزمایشات پیش از تولد، خدمات تصویربرداری، توان‎بخشی و ویزیت‎های تخصصی و فوق تخصصی است که با حمایت سازمان‌‏های بیمه‌‏گر پایه در قالب صندوق بیماران خاص و صعب‌‏العلاج در حال ارائه است.

کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در برخی استان‌ها تهیه دارو یکی از چالش‌های این بیماران است اما در استان قزوین، در حال حاضر برخی داروهای مورد نیاز این بیماران به میزان کافی در دسترس است و برای سایر داروها که کمبودهای مقطعی دارند از سوی وزارت بهداشت درحال پیگیری برای تأمین هستیم.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری‎ها و آزمایشات پیش از اقدام به بارداری و حین بارداری در خانواده‏‌های دارای سابقه اختلال افزود: یکی از روش‎های پیشگیری و تشخیصی، غربالگری قبل از تولد در خانواده‌‏های دارای سابقه اختلال است. هزینه آزمایشات مرحله اول و دوم و سوم پیش از تولد در مادرانی که سابقه بیماری هموفیلی دارند و از طریق سیستم ارجاع به آزمایشگاه‎های ژنتیک معرفی شده باشند، رایگان و بر عهده سازمان بیمه‎گر است.

نادری با اشاره به تأثیرگذاری ازدواج‌های فامیلی در بروز و ظهور این بیماری افزود: در خانواده‌هایی که سابقه بیماری هموفیلی وجود دارد، ازدواج فامیلی توصیه نمی‌شود؛ چراکه ازدواج فامیلی منجر به افزایش موالید هموفیلی می‌شود، از این‎رو آزمایشات غربالگری و آزمایشات ژنتیک در این افراد کمک کننده خواهد بود.

وی در پایان گفت: شیوع بیماری هموفیلی در استان قزوین، در آقایان بیش از بانوان است و معمولاً بانوان ناقل بیماری هستند. باتوجه به اینکه بانوان از نظر سیستم ایمنی بدن، دچار ضعف هستند، ممکن است عوارض بیماری در بدن بانوان شدت بیشتری داشته باشد در همین راستا در مورد خانم‎ها ویزیت رایگان توسط متخصص زنان و زایمان در سنین باروری و آزمایشات تشخیصی حین بارداری انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha