• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403052919596
  • خبرنگار : 50260

 مدیر فرهنگی و گردشگری شهرداری نوش‌آباد:

پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد مدیر ندارد

پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد مدیر ندارد

ایسنا/اصفهان مدیر فرهنگی و گردشگری شهرداری نوش‌آباد گفت: پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد ۱۸ ماه است که مدیر ندارد و حقوق این شهر تاریخی در حوزه میراث فرهنگی نادیده گرفته شده است.

روح‌الله سالکیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوش‌آباد، یکی از پنج شهر کوچک تاریخی ایران است که تاکنون ۱۰۰ اثر تاریخی و معنوی در این شهر شناسایی شده اما فقط ۳۰ اثر در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

وی افزود: پرونده ۱۱ اثر تاریخی نوش‌آباد که از اردیبهشت سال ۹۶ تدوین و مستندسازی شده هنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است، در حالی که حوزه گردشگری در این شهر رشد چشمگیری داشته و به عنوان منابع پایدار مزیت برتری برای مدیریت شهری است.

 مدیر فرهنگی و گردشگری شهرداری نوش‌آباد، تصریح کرد: پرونده برج تاریخی «جلوخان»، «ساباط اقبالیه»، وضوخانه و آب انبار مسجد جامع، برج عشق‌آباد و کوره‌پز خانه کنار آن، زیارت رقیه خاتون، مسجد حاج سید حسین و حوضخانه مسجد موسی بن جعفر علیه‌السلام نیز از جمله آثار دوره صفویه تا پهلوی اول است که با گذشت شش سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

سالکیان گفت: پایگاه‌های میراث فرهنگی بر اساس بند «د» ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه برای ایجاد سهولت و سرعت در امور اداری، فنی و پژوهشی مکان‌های ویژه‌ تاریخی، فرهنگی و طبیعی با حضور نیروهای تخصصی برای انجام فعالیت‌های علمی ایجاد می‌شود.

وی افزود: استمرار این وضعیت، ظلم به پیشینه تاریخ و تمدن ایران اسلامی و ایجاد فرصت برای تهاجم بیشتر به آثار تاریخی این بخش از استان اصفهان است و به‌عنوان نمونه، محوطه تاریخی فیض‌آباد نوش‌آباد به‌عنوان تنها بنای ایلخانی در منطقه کویری در زیر چرخ خودروها در حال نابودی است.

 مدیر فرهنگی و گردشگری شهرداری نوش‌آباد گفت: پیگیری ایجاد ساختار مناسب حفاظت فیزیکی از محدوده عرصه و حریم آثار، ظرفیت‌سازی و زمینه‌سازی در راستای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های مرتبط با حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و پیگیری تخصیص اعتبارات مصوب ملی و استانی از جمله کارکرد پایگاه میراث فرهنگی محسوب می‌شود که در این مدت، توجهی به آن نشده است.

سالکیان افزود: پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد از بهمن ۱۳۹۲ با مدیریت زهرا ساروخانی شروع به کار کرد و در دی‌ماه ۱۳۹۸ رضا نوری شادمهانی به عنوان مدیر این مجموعه معرفی شد و بعد از بازگشت نوری به دانشگاه کاشان، این مجموعه پژوهشی بدون فعالیت مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha