• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052919513
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

خروج گله شتر از تالاب هامون/آبگیری تالاب بهترین راه برای مقابله با ریزگردها

خروج گله شتر از تالاب هامون/آبگیری تالاب بهترین راه برای مقابله با ریزگردها

ایسنا/سیستان و بلوچستان عدم تحقق حقابه سیستان از سوی کشور همسایه افغانستان نزدیک به سه دهه باعث شده است که خشکسالی بر بستر خشکیده تالاب هامون تشدید پیدا کند و این تالاب را که روزگاری حیات و شادابی را برای مردم حوزه سیستان به همراه داشت امروز به کانون بحران ریزگردها در منطقه تبدیل کند.

طوفان‌های که چندین سال است نفس‌های سیستان را گرفته و با همه وعده‌ها و قول‌های داده شده برای بهبودی اوضاع اما وضعیت هوای سیستان هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و بستر تالاب هامون سیراب نشد.

در سیستان طوفان‌های شن و هجوم ریزگردها زندگی را از مردم گرفته است و منطقه سیستان ذره، ذره در زیر خروارها خاک در حال دفن شدن و سرنوشت شهر سوخته‌ای دیگر در انتظار این سرزمین است.

خروج گله شتر از تالاب هامون/آبگیری تالاب بهترین راه برای مقابله با ریزگردها

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان زابل گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان یک گله ۱۰۰نفری شتر را که به صورت غیر مجاز وارد محدوده تالاب هامون سابوری شده بود را از تالاب خارج کرد.

 مهدی امیری در گفت وگو با ایسنا، افزود: چرای بی رویه در بستر تالاب و نابودی پوشش گیاهی از عوامل تشدید کننده پدیده گرد و غبار در این شهرستان است.

وی بیان کرد: چرای دام در بستر تالاب هامون باعث نابودی پوشش گیاهی و افزایش گردوغبار در منطقه می‌شود و حفظ و حراست از بستر تالاب و پوشش گیاهی آن از اقدامات مهم و حائز اهمیت یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل می باشد.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان نیز گفت: مهم‌ترین راهکار برای مهار ریزگردها در منطقه سیستان آبگیری تالاب هامون و در درجه دوم مالچ پاشی سنگ‌ریزه‌ای و همچنین کنترل کانون‌های گردوخاک در کشور افغانستان است.

 وی افزود: از آنجایی‌که بسیاری از کانون‌های گردوغبار در کشور همسایه افغانستان فعال هستند باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا از آن طریق هم بتوان ریزگردها را مهار کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: با اقدام عملیات قرق در هامون صابری با بخش خصوصی قراردادی ایجاد شده و همچنین جلوی تخریب‌هایی که توسط انسان‌ مانند چرایی بی‌رویه دام و دام سنگین مانند شتر گرفته شده و این طرح‌ها نیز در حال حاضر ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در بحث ذخایر آب در قالب هامونک، جهت توسعه فضای سبز که در سال‌های گذشته هم برای کنترل ریزگردها داریم، همچنین در جاهای که بذر فعالی در تالاب وجود دارد برای آبیاری این بذرها هم از تانکرهای سیار استفاده می‌شود باید سطح ۵۰۰ هزار هکتار تالاب هامون آبگیری شود وگرنه سال‌به‌سال شرایط سیستان بدتر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha