• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403052919511
  • خبرنگار : 50177

/گزارش/

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

ایسنا/لرستان اینجا مردم با حسین(ع) زندگی می‌کنند، انگار زندگی آنها در عشق به حسین بن علی (ع) ذوب شده است و زوار اربعینش را تکریم ‌می‌کنند؛ مهمان‌نوازی بی‌ریا و به دور از خودنمایی با سفره‌ای و طعامی در حد وسع صاحبخانه، اینجا دکان مال‌دوستی و دنیاخواهی بسته است و تنها عشق است و عشق است و عشق.

کنگره بزرگ پیاده‌روی اربعین، هر ساله برگزار می‌شود و آستان پاره تن زهرا (س) و علی (ع)، مقصد دلدادگی عاشقان است، جایی که هر نژاد و قومی از عرب، ایرانی و اروپایی گرفته تا ساکنان دورترین قاره‌های دنیا، با هر رنگی از سیاه تا سفید و هر دین و مذهبی، مسلمان و غیرمسلمان با هم تفاوتی ندارند و ارادت به محبوب، عیار اصلی محسوب می‌شود.

در میان زوار اربعین، زائرانی دیده می‌شوند که پوشش و رنگ و رخسارشان متفاوت از دیگران است، اما شاید به دنبال گمشده‌شان آمده‌اند! گمشده‌ای که در دنیای مدرنیته نیافته‌ و شاید این کنگره باشکوه، حس کنجکاوی آنان را برانگیخته که در کشور جنگ‌زده‌ای همچون عراق چه خبر است که هر ساله در زمانی معین افرادی با خلوص نیت و مهربانی به آنجا می‌روند و در این مسیر، انسانیت، مهربانی و از خودگذشتگی تمام و کمال معنا می‌شود.

جلوتر و در عمودهای بعدی تعداد این افراد بیشتر می‌شود! بله درست حدس زدم اینها عکاسان خارجی هستند که عده‌ای در تکاپو برای ثبت عکس از زوار در حال پیاده‌روی و عده‌ای دیگر با صورت‌های قرمز برافروخته و چشمان آبی که سفیدی چشمانشان از گرمای مشایه به قرمزی می‌زند هاج و واج از این همه مهربانی و مودت برای ثبت چنین صحنه‌هایی که شاید در کمتر جایی دیده یا ندیده‌اند از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

از این صحنه که عبور می‌کنیم در میان زائران، خانواده کوچکی توجهم را جلب می‌کند. مادر خانواده که دختر جوان ۲۲ساله‌ای به نظر می‌رسد دو فرزند خود را در کالسکه‌ای قرار داده و برای جلوگیری از گرما، پنکه شارژی کوچکی را در بالای کالسکه جانمایی کرده تا کودکانش گرمای طاقت‌فرسای این صحرای گرم را احساس نکنند و پدر خانواده نیز با کوله‌پشتی بر دوش در کنار همسر و فرزندانش با پرچم سبزی در دست که مزین به نام حسین (ع) است در حرکت هستند؛ در کنار آنها عده‌ی دیگری هم حضور دارند و جوانی به زوار اعلام می‌کند که نذر دارد تا دو کوله‌پشتی از زوارانی که خسته‌اند را حمل کند؛ وجود این صحنه‌ها مملو از عشق و ارادت به مردی است که خانواده خود را در راه دین نثار کرده است.

صحنه‌ها به نوعی تداعی درس فداکاری و انسانیت در واقعه عاشوراست. انگار هر کسی دل در گرو این امام مظلوم و آزادی‌خواه گذاشته و راهی این صحرای بلا شده‌ است تا دل خود را به این امام مهربان گره بزند و چند روزی از دنیای دروغ و خدعه دور باشد؛ اینجاست که انگار این نور و شعله عاشقی در وجود هر کسی فروزان باشد هر روز پرفروغ‌تر و زیباتر می‌شود.

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

راهپیمایان مسیر مشایه، میهمان‌هــای امام حســین‌(ع) هستند

به گزارش ایسنا، درک ســختی‌های تجربــۀ معنــوی اربعیــن، تنهــا لمس کــردن و تحمل کردن نیســت، بلکــه نوعــی همزادپنــداری در خــود دارد. حــال و احــولات درونــی زائریــن بــا ایــن ســختی‌ها و دشــواری‌ها درگیــر می‌شــود. ایــن درگیــری بــرای آنهــا تولیــد معنــا می‌کنــد و ایــن معانــی در یــک راســتا قــرار می‌گیــرند. ســختی‌های امــام حســین (ع) بــرای احیــای دیــن اسلام بــا ســختی‌های ســفر همــراه و همــگام می‌شــود مســافر در هــر لحظــه خــود را در میــدان دیده نشده‌ی کاروان کربلا می‌بیند؛ بدین‌سان هرچه سختی بیشتر لذت زیارت بیشتر! ســختی و مشــکلات مســیر پیاده‌روی نه تنهــا باعــث رانده شــدن مــردم از ایــن مســیر نشـده، بلکـه بسـیاری از افـراد سـعی دارنـد تـا بـا هـمدردی بــا اســیران کربـلا و نشــان دادن عشــق بی‌حدوحصــر خــود بــه سیدالشــهدا(ع) مرهمــی معنــوی بــر دل خــود بگذارنــد.

درک ســختی ســفر، شــیرین اســت چراکــه بــه ســفری تاریخــی و پرخاطــره از حســین(ع) و یارانــش متصــل شــده است. در طول و انتهــای مســیر پیــاده‌روی اربعیــن، بــدون شــک بایـد بـه امکانـات رفاهـی و نیازهـای زائریـن نیـز پاسـخ داده شـود، موکب‌هـا بـه عنـوان بهتریـن مـکان بـرای پاسـخگویی بــه نیازهــای زائریــن ایــن مهــم را فراهــم می‌ســازند و تعامـل خـدام بـا زوار، مفهـوم زیبایـی دارد که در آن، راهپیمایان این مسیر، میهمان‌هــای امام حســین‌(ع) هستند و هــرآنچـه از عشـق و محبـت بـه حسـین بن علی(ع) در دل آنهـا جـاری اســت، در ایــن میهمان‌نــوازی خالصانــه نمــود پیــدا می‌کنــد. بــه طــور مثــال پیرزنــی از اهالی بصره همراه با چهار دختر جوان خود که خانه‌ای کوچک در نجف اشرف دارند و هر سال به خاطر پذیرایی از میهمانان اربعین حسینی به آنجا می‌آیند در حالی‌که به لحــاظ مالــی هــم تمکنی ندارند در مســیر زائــران حســینی بــه دنبــال میهمــان هستند تــا بــرای پذیرایــی بــه خانــۀ خــود دعوت کنند، آنهــا بــه محــض ورود زائــر به منزلشان که با حصیرهایی رنگی مفروش شده، تمــام امکانــات خــود را در اختیــارشان  قــرار می‌دهنــد و هر آنچــه را در تــوان دارنــد بــرای آنان در طبق اخلاص می‌گذارند.

جالــب اینجاســت کــه ایــن حکایــت رنــگ و بــوی رقابــت بــه خــود گرفتــه و میهمان‌نــوازی در ایــن ایــام، چیــزی اســت کــه نــه فقــط در موکب‌هـا، بلکـه بیـن زائریـن نیـز مشـاهده می‌شـود. زائریـن بــا حس مشــترک نســبت بــه امــام حســین(ع) بــه یکدیگــر کمک می‌کنند. همسفران ما نیز در مسیر نجف به کربلا به هر کدام از زواری که خسته هستند کمک کرده و بخشی از وسایل آنها را با خود حمل می‌کنند و خلاصه تمام کسانی که در مشایه هستند چه میزبان و چه میهمان همگــی نســبت بــه محیــط، اتفاقــات و لحظه به لحظــۀ ســفر حــس مســئولیت دارند و بــدون وجــود هیــچ نسبت و رابطه‌ای بــه یکدیگــر رســیدگی می‌کننــد و این تکاپو و تلاش تنها به عشق محبوب و در نهایت برای رضای خداست.

در خصوص پیاده‌روی اربعین و فلسفه وجودی آن با چند تن از اساتید دانشگاه هم صحبت شدیم، تا بیشتر در جریان اهداف و تبیین حماسه عاشورا و نهضت امام حسین(ع) قرار بگیریم.

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

خلوص نیت امام حسین (ع) راز ماندگاری نهضت عاشورا و اربعین حسینی است

علی نظری دکتری زبان و ادبیات عرب و رئیس دانشگاه لرستان، راهپیمایی اربعین را صدایی رسا برای روایت حماسه بزرگ حسینی دانست و با بیان اینکه هر قدمی که در این راهپیمایی برداشته می‌شود در راستای همان کار بزرگ و رسانه‌ای حضرت زینب (س) است، بیان کرد: پیام این راهپیمایی بزرگ و باشکوه و ماندگار کردن آن، این است که فلسفه عاشورا و نهضت امام حسین(ع) را نه تنها در ایران و عراق و خاورمیانه بلکه به گوش جهانیان برساند و انسجامی جهانی را در میان دلبستگان به امام خوبی‌ها ایجاد کند.

وی اضافه کرد: راهپیمایی اربعین بین خانواده‌هایی که در کنار هم و به صورت گروهی به این راهپیمایی بزرگ می‌روند انسجام ایجاد کرده و این انسجام در راستای پایه‌های نظام خانوادگی است و حتی ایجاد انسجام ملی در بین ایرانیان با هر گویش و زبانی استو در یک کلام کنگره بزرگ اربعین در راستای ایجاد وفاق و انسجام برای کسانی است که دلبسته به مکتب حسینی هستند.

نظری بیان کرد: از دیگر آثار پیاده‌روی بزرگ اربعین مروری بر پیام‌های عاشوراست برای اصلاح دین پیامبر(ص) که به انحراف کشانده بودند و امام حسین (ع) با قیام خود آن را احیاء و بازبینی کرد.

رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه عدالت‌خواهی از دیگر آثار راهپیمایی بزرگ اربعین است، گفت: از دیگر آثار این راهپیمایی باشکوه، استکبارستیزی است و به کسانی که حامی مستضعفین هستند و استکبارستیزند و به محور مقاومت می‌آموزد که امام حسین(ع) چگونه هستی و وجود خود را در طبق اخلاص گذاشت تا دین، آزادی و آزادگی بماند؛ پس ما نیز ظلم‌ستیز هستیم و باید به یاد کودکان بی‌گناه غزه باشیم که شبانه‌روز زیر آماج بمباران تبهکارانی قرار دارند و خون بی‌گناهشان به زمین می‌ریزد.

وی، راز ماندگاری نهضت عاشورا و اربعین حسینی را در خلوص نیت امام حسین(ع) دانست و گفت: قطره قطره خون پاک امام حسین(ع) و یارانش در تمام اقیانوس‌ها، دشت‌ها و صحنه و پهنه نظام هستی جاریست و این خون مصداق آیه ۵۸ سوره مبارکه اعراف است که خدواند می‌فرماید" وَٱلۡبَلَدُ ٱلطَّیِّبُ یَخۡرُجُ نَبَاتُهُۥ بِإِذۡنِ رَبِّهِ" "زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) برآید" بر این اساس اربعین به مثابه شهر پاک است که درختش دائما در حال رویش، شکوه، جلال و فخر است.

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

راهپیمایی اربعین حرکتی حسینی در راستای وحدت جهان اسلام است

این دکتری زبان و ادبیات عرب با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حرکتی حسینی در راستای وحدت جهان اسلام است به شکلی که امروز همه ملت‌های مختلف از سراسر دنیا حول محور امام حسین(ع) جمع شده‌اند و نشان می‌دهند که محور وحدت سیدالشهدا(ع) است، تاکید کرد: حرارت خون پاک امام حسین(ع) سبب شده تحمل سختی‌های این سفر معنوی مانند گرمای هوا، قابل تحمل باشد و این نمونه‌ای از تمرین برای سربازی در رکاب امام عصر(عج) و زمینه‌ساز ظهور بوده که به نوعی جنگ ترکیبی علیه دشمن نیز محسوب می‌شود.

وی، راهپیمایی اربعین را قدرت جهان شیعه عنوان کرد و با بیان اینکه این حضور به نوعی قدرت‌نمایی جهان اسلام در برابر دشمنان است، خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین در وحدت امت اسلامی نقش ویژه‌ای دارد و همه ملت‌ها در کنار هم امت واحده می‌شوند و می‌توانند پیام همبستگی و اتحاد را به همه دنیا نشان دهند.

اربعین نماد تجلیل از حق‌طلبی و توحید ناب حسینی است

حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی لیلابی از مدرسین حوزه و دانشگاه، اربعین را نماد تجلیل از حق‌طلبی و توحید ناب حسینی برشمرد و گفت: راهپیمایی اربعین با آرمان‌های مقدس، ظهور مهدی موعود را نوید می‌دهد.

وی اضافه کرد: مشتاقان نه با عقل مادی بلکه با قلب و روحشان شکوه معنویت را با حضور در این اجتماع باعظمت درک می‌کنند و این دستاورد تحمل سختی‌های عادی از قبیل گرما را آسان می‌کند.

حسینی لیلابی خاطرنشان کرد: امروز رسالت رسانه‌هایی که دل در گروه اسلام ناب محمدی دارند مقابله با شبهات و تهاجمات گسترده‌ای است که سیستم رسانه استکبار علیه این اجتماع بزرگ معنوی راه انداخته‌ است.

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: به تصویر کشیدن زیبایی‌های این تجمع الهی و تبیین ابعاد و اهداف این حادثه مهم ضروری است.

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

پیاده‌روی اربعین حسینی انگار در حال رقم زدن تمدن جدیدی است

حجت‌الاسلام حبیب‌الله حاتمی کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی در دانشگاه‌های لرستان در خصوص "حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا"، اظهار کرد: وجود مبارک امام حسین(ع) تنها مختص به شیعیان، اهل سنت، یهود و مسیحیان نیست بلکه همه کسانی که از پنج قاره عالم هستی تعلق خاطری به آزادی و آزادگی دارند را در خود جمع کرده است.

وی در خصوص پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی، با بیان اینکه در هیچ برهه‌ای از تاریخ چنین جمعیت متنوعی از همه ادیان، مذاهب، مکاتب، رنگ‌ها و سلایق که رنگ خدایی و حسینی به خود گرفته‌اند وجود نداشته است، تصریح کرد: این افراد حتی به لحاظ مذهبی زیرمجموعه تفکر مذهب شیعه نیستند و این "حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا" است که به عنوان شیرازه نخ تسبیحی همه دانه‌های مختلف را دور خود جمع کرده است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان بیان کرد: هرکسی با هر فکر، سلیقه، مکتب، مذهب و مرامی وقتی سوار بر کشتی نجات اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌شود انگار این چراغ هدایت او را جذب خودش می‌کند.

حاتمی کن‌کبود با بیان اینکه نوع بخشش امام حسین(ع) بخششی است که منتی روی آن نیست، اظهار کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا همین قدر که دید "حُر" پشیمان است او را پذیرفت.

وی تصریح کرد: هرکسی در هر گوشه‌ای از عالم هستی و نه تنها در پیاده‌روی اربعین حسینی، قدمی برای امام حسین(ع) بردارد این امام همام او را می‌پذیرد و اینجا "حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا" رخ می‌دهد.

اباعبدالله‌الحسین(ع) خورشید تابنده‌ای است که اعماق عالم هستی را روشن می‌کند

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان با بیان اینکه هرجایی نمادی دارد، پرچم هر کشوری نماد آن کشور است و القاب و عناوین نشانگر، نماد، اعتبار و درجه است، و چفیه و پلاک نماد ایثار و از خودگذشتگی است، بیان کرد: اربعین نماد وحدت بشریت است، این وحدت بالاتر از وحدت امت اسلامی است، اربعین حسینی همه بشریت را با همه سلایق دور هم جمع کرده است.

حاتمی کن‌کبود بیان کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی انگار در حال رقم زدن تمدن جدیدی است که موجب بیداری بشریت شده و وحدت را در عالم هستی رقم زده است و گویا بشر امروز متوجه شده که باید دست از اختلاف و پراکندگی بردارد و به سمت یک خدای مشترک، قبله، دین و تفکری مشترک حرکت کند و در عین حال سلایق برای همه محترم باشد.

وی با بیان اینکه در شبی که پیامبر اعظم (ص) به عرش رسیدند جمله‌ای که عرش خدا را زینت داده بود "اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة" بود، افزود: اباعبدالله‌الحسین(ع) خورشید تابنده‌ای است که اعماق عالم هستی را روشن می‌کند.

اینجا مسیر ‌یک‌رنگی است

باید نظام جهانی با این حرکت عظیم، آماده شود و به سمت پذیرش امامت برود

ابوطالب شفقت استاندار لرستان نیز گفت: اربعین مسیر انبیاء را تبیین می‌کند و باید نظام جهانی با این حرکت عظیم، آماده شود و به سمت پذیرش امامت برود.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از اربعین بسیار بالاست، تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مساله اربعین جزیی از ماموریت‌های ماست که در این زمینه سه حوزه کاری داخل کشور عراق، استان‌ها و مرزها برای برگزاری مراسم و فعالیت مواکب پیش‌بینی شده است.

نماینده عالی دولت در لرستان با تأکید بر اینکه موکب‌ها میدان‌دار اصلی ستاد اربعین هستند، بیان کرد: باید شرایط برای میدان‌داری شایسته موکب‌ها و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران فراهم شود.

به گزارش ایسنا، اربعین ستون عصاره عترت است، مبنای اساسی قیام امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت، حفظ دین بود؛ سیدالشهداء (ع) جان خود را فدا کرد تا دیگران هدایت شوند و اسلام حفظ شود و باقی بماند. سایر ائمه معصومین(ع) نیز جانشان را در این راه نثار کردند؛ در یک کلام تنها واقعه‌ای که چونان نگینی بر انگشتری تاریخ می‌درخشد و قدر اول آسمان جهاد، اجتهاد و قیام است، همانا واقعه عاشورا و مکتب حسینی است، زیرا سالار شهیدان برای احیای دین خدا قیام کرد و از آنجا که دین الهی «حیّ لایموت» است، احیاگر دین نیز هرگز نمی‌میرد و نامش برای همیشه بر جریده عالم ثبت و ماندگار است.

صلی‌الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha