• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052819339

ابداع یک واکنش‌گر شیمیایی جدید برای کشف راحت‌تر دارو

پژوهشگران آمریکایی از ارائه یک واکنش‌گر شیمیایی جدید برای تقویت کردن روند کشف دارو خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران «مرکز سرطان مافیت»(Moffitt Cancer Center) واکنش‌گر جدیدی ساخته‌اند که دقت را در روند کشف دارو افزایش می‌دهد.

به نقل از ساینمگ، این واکنش‌گر جدید امکان تولید بسیار کنترل‌شده مولکول‌های اساسی را فراهم می‌کند که مبتنی بر گوگرد هستند و از جمله آنها می‌توان به سولفینامیدها اشاره کرد.

این ترکیبات در داروسازی ضروری هستند اما سنتز آنها با دقت استریوشیمی مورد نیاز چالش‌برانگیز بوده است. واکنش‌گر t-BuSF به سطحی از کارآیی دست می‌یابد که پیشتر دست‌نیافتنی بود و راه را برای توسعه مؤثرتر دارو و کاربردهای گسترده‌تر در پژوهش‌های پزشکی هموار می‌کند.

«جاستین لوپچوک»(Justin Lopchuk) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ترکیبات مبتنی بر گوگرد از جمله ترکیباتی که با استفاده از روش‌های جدید توسعه یافته‌اند، دارای خواص فیزیکوشیمیایی مطلوبی هستند که آنها را به گزینه‌های ایده‌آل برای توسعه دارو تبدیل می‌کند. توانایی سنتز سریع این ترکیبات و کنترل استریوشیمی آنها، فرصت‌های جدیدی را برای طراحی درمان‌های هدفمند فراهم می‌کند که با سلول‌های سرطانی به طور مؤثرتر مبارزه می‌کنند و در عین حال، عوارض جانبی را به حداقل می‌رسانند.

پژوهشگران با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد واکنش‌گر t-BuSF توانستند فضای شیمیایی غیرقابل دسترس را در خانواده گوگرد بررسی کنند. این پیشرفت به ایجاد بیش از ۷۰ ترکیب شیمیایی جدید کمک کرده است که بسیاری از آنها کاربردهای فوری را در شیمی دارویی و توسعه عوامل دارویی جدید دارند.

لوپچوک گفت: این پژوهش پیشتر برای بهبود قابل توجه سنتز مقیاس‌پذیر DFV890 استفاده شده که یک ترکیب تحقیقاتی از شرکت داروسازی «نوارتیس»(Novartis) است و در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی در مرکز سرطان مافیت و سایر مراکز برای بیماری‌های میلوئیدی به کار می‌رود.

این پژوهش در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.