• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052819110
  • خبرنگار : 71443

حملات شهرک‌نشینان به فلسطینیان کرانه باختری با چراغ سبز نظامیان اسرائیلی

حملات شهرک‌نشینان به فلسطینیان کرانه باختری با چراغ سبز نظامیان اسرائیلی

رسانه آمریکایی درباره حمله اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست به یک روستا در کرانه باختری که به شهادت یک فلسطینی منجر شد، گزارش داد: اگرچه اسرائیل می‌گوید که به موقع این تهاجم را متوقف کرده اما گروه‌های حقوق بشری تاکید دارند که ارتش اسرائیل اغلب کاری برای محافظت از فلسطینیان در برابر خشونت شهرک‌نشینان انجام نمی‌دهد و حتی مانع از کمک‌رسانی به مردم کرانه‌باختری می‌شود.

به گزارش ایسنا، با افزایش قابل توجه خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌های کرانه باختری در ماه‌های گذشته که با مصونیت عاملان آن در میان مقامات رژیم صهیونیستی همراه است، روزنامه نیویورک تایمز گزارشی درباره حمله روز پنج‌شنبه به روستای جیت در نزدیکی شهر نابلس منتشر کرد که در آن دست کم یک نفر کشته شد.

این رسانه روایت یک خانواده فلسطینی را از این حمله منتشر کرده است که در آن زن و مردی جوان پس از حمله شهرک‌نشینان صهیونیست‌ به خانه‌شان مجبور می‌شوند با خودروی شخصی به همراه پنج فرزند خود ار خانه فرار کنند.

این مرد که «معاویه الصیدعی» نام دارد، گفت: اسرائیلی‌ها لحظاتی بعد از رفتن ما شیشه‌های خانه را شکستند و به داخل اطاق‌ها که ما چند ثانیه قبل در آن بودیم کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

سپس صدایی از بلندگوهای مسجد در این روستای ۳۰۰۰ نفری پخش و از مردان جوان خواسته شد که بیرون بیایند و در برابر شهرک نشینان خشمگین بایستند.

در نقطه‌ای دیگر در روستا، رشید السده، ۲۳ ساله، زمانی که ندای مساجد به صدا درآمد، به گروهی ملحق شد که مصمم به دفاع از روستا بودند و به چیزی جز سنگ مسلح نبودند اما به گفته وزارت بهداشت فلسطین، دفاع او به قیمت جانش تمام شد.

نیویورک تایمز: زمین‌های فلسطینیان به‌طور فزاینده در معرض تهدید شهرک‌نشینان قرار دارد
فلسطینی‌ای که در حمله شهرک‌نشینیان به شهادت رسید

ارتش رژیم صهیونیستی حمله به روستای جیت را تائید کرد.

در بیانیه ارتش در باره حمله روز پنج‌شنبه که پیش از غروب آفتاب اتفاق افتاد، آمده است: ده‌ها غیرنظامی اسرائیلی که برخی از آنها نقاب‌ زده بودند، وارد دهکده جیت شدند و خودروها و ساختمان‌های موجود در منطقه را آتش زدند و سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد تحقیقاتی را در این باره آغاز کرده و در حال بررسی گزارش‌های مربوط به کشته شدن مرد فلسطینی است.

به نوشته نیویورک تایمز، بیش از ۲.۷ میلیون فلسطینی در شهرهای اجدادی، شهرک‌ها و دهکده‌های کرانه باختری زندگی می‌کنند، جایی که بسیاری از آنها برای نسل‌ها در این زمین‌ها ساکن بوده‌اند. اما این موجودیت به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار می‌گیرد، زیرا تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها در حال نقل مکان به این قلمرو هستند که در حال حاضر تعداد آنها نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر است. این صهیونیست‌ها در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند.

از زمان شروع جنگ غزه، حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان در سراسر کرانه باختری رایج شده است. طبق گزارش سازمان ملل، در این مدت حدود ۱۲۵۰ حمله از این دست صورت گرفته که تنها ۲۵ مورد آن در هفته گذشته بوده است.

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، از هفت اکتبر تاکنون بیش از ۵۸۹ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی یا شهرک نشینان در کرانه باختری کشته شده‌اند.

رشید السده، جدیدترین فلسطینی به شمار می‌آید که توسط شهرک‌نشینان صهیونیستی کشته می‌شود. او در اثر شلیک گلوله به سینه‌اش به دست یک شهرک‌نشین جان خود را از دست داد.

بسیاری از فلسطینی‌های کرانه باختری گفتند که ارتش رژیم صهیونیستی از ورود آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به روستا جلوگیری می‌کرد. اما ارتش رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که چنین چیزی نبوده است.

یک گروه حقوق بشری اسرائیلی گزارش داد در مجموع چهار خانه و ۶ وسیله نقلیه در حمله به جیت در آتش سوختند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد نیروهایش به همراه پلیس مرزی به محل اعزام شدند و با شلیک هوایی گلوله و «خروج غیرنظامیان اسرائیلی از شهر» در حدود ۳۰ دقیقه از زمان شروع، شهرک‌نشینان را متفرق کردند.

اما گروه‌های حقوق بشری و فلسطینی‌ها بارها در گذشته گفته‌اند که ارتش رژیم صهیونیستی اغلب کاری برای متوقف کردن چنین حملاتی انجام نمی‌دهد. ساکنان جیت نیز گفتند که ارتش صهیونیستی تا بیش از یک ساعت پس از شروع حمله شهرک‌نشینان به روستا نرسیده بود.

اهالی روستای جیت تاکید دارند که دولت بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) که اعضای راست افراطی‌ کابینه‌اش اظهارات تحریک‌آمیزی در مورد فلسطینی‌ها داشته و سیاست‌هایی برای گسترش تسلط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری داشته‌اند، مسئولیت این حمله را بر عهده دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha