• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403052819072
  • خبرنگار : 71650

ابلاغ سند فرهنگ کار و لزوم توجه به این حوزه

ابلاغ سند فرهنگ کار و لزوم توجه به این حوزه

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به ابلاغ سند فرهنگ کار از شورای فرهنگ عمومی بر لزوم تقویت فرهنگ کار تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کلانتر مهرجردی در نشست نخست از سلسله نشست‌های علمی_تخصصی "فرهنگ کار" که با موضوع "فرهنگ کار؛ ضرورت تقویت پشتوانه فکری_نظری" برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت ایام اربعین حسینی و با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد، اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی ابلاغ سند فرهنگ کار با همت آقای چکشیان انجام شد و یکی از کارهای که انتظار می‌رود انجام شود، برونداد جمعی و حضور و همکاری نهادهای فرهنگی است. ما نیز می‌توانیم به عنوان دو عضو در شورای فرهنگ عمومی در زمینه تقویت فرهنگ کار، اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بهترین رویکرد در پاسداشت انقلاب اسلامی این است که ما آسیب های خود را به خوبی شناسایی و نقاط قوت را تقویت کنیم، ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ کار جدی و منسجم و پیوسته‌ای نداشته ایم. لذا یکی از ابتکاراتی که در دوره فعالیت آقای چکشیان رخ داد، تصویب سند فرهنگ کار در شورای فرهنگ عمومی و برگزاری جشنواره و رویداد در حوزه صنایع و اقتصاد بود که شبکه ای از کنشگران فرهنگ کار را درگیر کرد. این اقدام کار ارزشمندی است که صورت گرفته است و باید استمرار یابد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، فرهنگ را مجموعه‌ای از باورها، کنش‌ها و اعتقاداتی دانست که در جمعی از جامعه شکل می‌گیرد و استمرار می‌یابد و توضیح داد: این نگاه به فرهنگ، ویژگی انتقال پذیری و تغییر پذیری و کوچک و بزرگ شدن را در خود دارد. با این تعریف از فرهنگ ما شاهد سه رویکرد در فرهنگ را از نگاه اندیشمندان داریم. برخی می‌گویند فرهنگ زیربناست و معتقدند اگر بخواهیم تغییری در شاخص اقتصادی انجام دهیم باید به سمت فرهنگ رویم. برخی اما معتقدند فرهنگ روبنا است و باید با هر همتی در کار تعجیل کنیم و کار را جلو ببریم، کما اینکه رویکرد سرمایه سالارانه متاثر از این نگاه بوده است. نگاه دیگری نیز بر گرفته از مکتب اسلام وجود دارد که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه اشاره کردند که فرهنگ فضای تنفس است و همه چیز در آن معنا می‌یابد و به کنش و فعل و فرآیند ما معنا می‌دهد.

کلانتر مهرجردی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تقویت تولید داخلی، خاطرنشان کرد: برای اینکه تولید داخلی را بتوان تنظیم گری کرد و توسعه بخشید باید حتما به فرهنگ مصرف توجه کرد چراکه تا در این زمینه اجتماع با ما همراهی نکند فضای تنفس برای تولید هم شکل نمی‌گیرد. بحث دیگر تعریف کار است. کار را از عوامل تولید می‌دانند که نیروی انسانی باید به کار اهتمام داشته باشد اما صرفا کار عامل تولید و اقتصاد نیست بلکه سرمایه، بازار و جامعه در حوزه تولید موثر است. کار از عوامل تولید است اما لزوما به معنی کار کارخانه‌ای نیست و فعالیت فکری و یدی جامعه را پوشش می‌دهد. شغل و حرفه نیز بستر التزام بخش این موضوع است.

وی معتقد است که کار و شغل در همه فرهنگ ها زیربنای نظام اقتصادی تعریف شده است.

به گفته معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، کار به صورت ذاتی دارای اهمیت است و آثار و تبعات آن نیز برای ما  تبعات دارد، کما اینکه کار می‌تواند منشا تربیت و کاهش آثار اجتماعی می‌شود.

کلانترمهرجردی عنوان کرد: کار مشارکت جمعی را شکل می‌دهد. فرهنگ کار مجموعه ارزش‌ها و نگرش هایی است که‌ در اجتماع درونی شده است و این ارزش‌ها می‌تواند منفی و آسیب زا و یا مثبت باشد. در این راستا سه رویکرد اصلی و کلان نسبت به فرهنگ کار وجود دارد که بر گرفته از اهمیت و ارزشی است که به عناصر درگیر در حوزه کار می‌دهد. یکی از این رویکردها، رویکرد سرمایه داری است که سهم اصلی را معطوف به سرمایه می‌بیند و برای کار و کارگر اهمیتی قائل نیست. طبق این رویکرد حتما باید ارزش افزوده ایجاد شود.

وی با اشاره به رویکرد مارکسیستی در حوزه فرهنگ کار، ادامه داد: رویکرد دیگر رویکرد مارکسیستی است که با تمرکز بر عنصر ارزش افزوده به تاکید بر عنصر کار و کارگر می‌پردازد. اما رویکرد دیگر رویکرد اسلامی است که تفاوت آن با دیگر رویکردها در میزان قرب و اهمیتی است که رویکرد اسلامی به عناصر حوزه کار دارد ک به عناصر مختلف تعادل و توازن می‌بخشد. نگاه متوازن به عناصر دیگر در حوزه کار اعم از سرمایه و نیروی انسانی و... در رویکرد اسلامی وجود دارد که  نه اجازه استعمار کارگر را می‌دهد و نه اجازه کینه ورزی به حوزه سرمایه دار می‌دهد؛ چراکه این رویکرد بر گرفته از رویکرد الهی و مکتبی و به دنبال توازن است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه انقلاب اسلامی منادی چرخش به سمت ایجاد توازن در حوزه کار و اشتغال بوده است، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این چرخش را رصد و تنظیم گری کنیم حتما باید در سه حوزه ساختار اعم از قوانین و مقررات حوزه کار، فرآیند حوزه کار و فعل به معنی اقدامات و کنشگری ضد فرهنگ کار دخالت و شناسایی و اصلاح داشته باشیم. جهاد دانشگاهی هم در حوزه مدیریت سازمانی الگویی در حوزه فرهنگ کار را ارائه داده است و هم کارهای ارزشمندی در حوزه کار انجام داده و جزو نهادهایی بوده است که رسانه‌ای خاص در حوزه کار ایجاد کرده است. جهاد دانشگاهی همچنین کانون ارزیابی مدیران را ایجاد کرد. در حوزه فرهنگی نیز یکی از هفت مولفه فعالیت فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ کار بوده و سازمانی به نام اشتغال و کارآفرینی ایجاد کرد که امروز به معاونت تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha