• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403052819066
  • خبرنگار : 50182

زوار اربعین در مسیر پیاده‌روی «دوغ» بنوشند

زوار اربعین در مسیر پیاده‌روی «دوغ» بنوشند

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص تغذیه با اشاره به از دست رفتن آب و الکترولیت‌های بدن در گرمای هوا، مصرف دوغ را گزینه‌ای مناسبی برای جبران این املاح و مواد معدنی دانست.

دکتر یحیی پاسدار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به دمای بالای هوا در مسیر پیاده روی اربعین گفت: با توجه به این شرایط، نیاز است که زوار برخی نکات تغذیه‌ای را جهت پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی رعایت کنند.

وی افزود: بطور معمول در شرایطی که دمای هوا بالا بوده و رطوبت کم باشد، تعریق افزایش یافته و آب زیادی از بدن از طریق تعریق و تنفس خارج می‌شود.

پاسدار گفت: به همراه این آب، الکترولیت های بدن هم خارجی می شوند و اگر این شرایط در درازمدت ادامه داشته باشد، بدن با کم آبی و به دنبال آن با گرمازدگی مواجه می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی افزود: در همین راستا اولین توصیه مهم تغذیه‌ای به زوار این است که حتما در طول مسیر به میزان کافی مایعات مصرف کنند.

پاسدار گفت: جهت تامین الکترولیت های بدن هم توصیه می‌شود یک قاشق شکر و یک قاشق نمک را در یک بطری آب ریخته و مصرف کنند تا سدیم و سایر الکترولیت هایی که بر اثر تعریق از دست رفته، جبران شود.

این متخصص تغذیه «دوغ» را هم گزینه مناسبی برای تامین الکترولیت‌های بدن دانست و افزود: زوار اگر بتوانند در طول مسیر از دوغ های بسته بندی شده استفاده کنند، بخش زیادی از آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن آنها مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم جبران می‌شود.

وی همچنین بر استفاده از انواع میوه جهت تامین آب بدن تاکید کرد و افزود: میوه‌هایی مانند خیار و هندوانه گزینه‌های خوبی در این زمینه هستند.

این متخصص تغذیه، مصرف شربت و نوشابه را زیان‌آور دانست و افزود: این دو نوشیدنی فقط حجم زیادی شکر داشته و هیچ کمکی به تامین آب بدن نمی‌کنند.

وی همچنین نسبت به مصرف چای هم در پیاده روی اربعین هشدار داد و افزود: با توجه به گرمای هوا، مصرف چای دمای بدن را بیش از پیش بالا برده  و احتمال ابتلا به گرمازدگی را در افراد افزایش می‌دهد.

پاسدار در ادامه با هشدار نسبت به مصرف غذاهای چرب، شیرین، پرنمک و خشک در مسیر پیاده روی، افزود: این نوع غذاها بخشی از آب بدن را برای متابولیزه شدن مصرف می‌کنند و در نتیجه بدن با کمبود آب مواجه می‌شود، در همین راستا توصیه می‌شود از مصرف این نوع غذاها خودداری شده و ترجیحا غذاهای سبک و آبدار مصرف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha