• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403052818888
  • خبرنگار : 50121

رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان:

سرعت اُفت آب‌های زیرزمینی اردستان کاهش یافت

سرعت اُفت آب‌های زیرزمینی اردستان کاهش یافت

ایسنا/اصفهان رئیس اداره آب منطقه‌ای شهرستان اردستان گفت: با مجموعه اقدامات صوت گرفته، اُفت آب زیرزمینی در شهرستان اردستان از یک متر و ۱۰ سانتی‌متر اُفت سالانه، به ۸۲ سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است.

بهنام هوایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: یکی از دلایل همین مقدار افت آب‌های زیرزمینی را چاه‌های آب دستگاه‌های دولتی عنوان و خاطرنشان کرد: بعضی ادارات دولتی شاید ۶۰ حلقه چاه آب دارند ولی توان اداره آب منطقه برای بررسی و مسدود کردن آنها کافی نیست و نمی‌توانیم برخورد مؤثری در این خصوص داشته باشیم.

رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان با بیان اینکه حدود ۲۳۰ حلقه چاه‌ کشاورزی شهرستان اردستان مجهز به کنتورهای هوشمند هستند، گفت: همچنین ۹۵ درصد از چاه‌های صنعتی این شهرستان به کنتورهای هوشمند مجهز شدند و پنج درصد باقی مانده متروکه و غیرفعال هستند.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات مؤثر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، راه‌اندازی شماره تلفن ۳۸۴۸ است که با هدف دریافت گزارش‌های مردمی در استان اصفهان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: مردم می‌توانند در سراسر استان از طریق این سامانه در تمام طول شبانه‌روز تماس بگیرند و به صورت محرمانه گزارش تخلفات از قبیل حفاری، لایروبی و کف شکنی غیرمجاز چاه، بهره‌برداری از چاه‌های فاقد پروانه را مطرح کنند.

رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته ۷۹ نقطه حادثه خیر به لحاظ سیل در شهرستان اردستان شناسایی شده است، گفت: برای ایمن‌سازی این نقاط حادثه‌خیز ۵۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است ولی با توجه به بودجه‌ کمی که از تملک دارایی برای ایمن‌سازی و مطالعات این موارد اختصاص داده می‌شود، بازسازی و رفع خطرهای احتمالی آن‌ها حدود ۱۰۰ سال زمان می‌برد.

 امسال ۱۵ حلقه چاه آب مسدود شد

هوایی تصریح کرد: اداره آب منطقه‌ای اردستان در ادامه وظایف ذاتی خود امسال تاکنون ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز از جمله چاه‌های کارخانه‌های فولاد آریا و ساوجی را مسدود کرده است. اکنون حکم پرکردن چندین حلقه چاه از جمله چاه اداره آب و فاضلاب که روی قنات دوطبقه قرار دارد را دریافت کردیم و به محض کاهش تنش آبی نسبت به مسدود کردن آنها اقدام می‌شود.

وی متولی هر آبی که روی زمین یا زیرزمین وجود دارد را اداره آب منطقه‌ای عنوان و تصریح کرد: مجوز سه درصد از آب‌های شهرستان برای مصرف ۴۵ هزار نفر جمعیت منطقه برای اداره آب و فاضلاب صادر شده و این در صورتی است که بسیاری از روستاهای شهرستان با کمبود آب مواجه هستند و اداره آب و فاضلاب موظف است تا آب آن مناطق را با توجه به این سهمیه تأمین کند.

رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در شهرستان اردستان، تصریح کرد: اداره آب منطقه‌ای متولی صدور اخطار، گزارش‌ها و هشدارهای لازم به ادارات متولی است. در خصوص وضعیت فرونشست گزارشات متعددی مبنی بر وجود قنات‌های متعدد متروکه و بی‌صاحب در نقاط مختلف شهری و روستایی ارائه کردیم که در صورت ساخت و ساز موجب فرونشست ساختمان‌ها می‌شود ولی در بسیاری از آنها اعتنایی نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha