• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403052818886
  • خبرنگار : 50604

شیرینی‌ برداشت کلزا به کام کشاورزان گلستانی تلخ شد

شیرینی‌ برداشت کلزا به کام کشاورزان گلستانی تلخ شد

ایسنا/گلستان سه ماه از تحویل کلزای کشاورزان به بخش خصوصی می گذرد اما هنوز کشاورزان مطالبات خود را دریافت نکرده‌اندو این انتظار طولانی مدت شیرینی برداشت محصول را به کامشان تلخ کرده است.

گلستان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در کشور است و هر ساله بخش قابل توجهی از اراضی استان زیر کشت محصولات استراتژیک و مهمی همچون گندم و دانه‌های روغنی از جمله کلزا، جو و سویا می‌رود از این رو می‌توان گفت گلستان نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد.

سالهاست که کشاورزان گلستانی در زمان تحویل محصولات به مراکز خرید با مشکل پرداخت دیرهنگام مطالبات خود مواجه هستند، قصه تکراری و پردرد کشاورزان و پرداخت قطره چکانی مطالبات آنها همه سال تکرارمی‌شود و گویا مسئولان در سطح کلان برنامه ای برای تأمین اعتبارات لازم در بخش کشاورزی را ندارند.

حسین مهقانی یکی از کشاورزان گلستانی به خبرنگار ایسنا گفت: اوایل خرداد ۱۴  تن کلزا  به مرکز دانه های روغنی تقی آباد تحویل داد اما هنوز پول کلزا  پرداخت نشد و  مسئولان مدام وعده هفته بعد را می‌دهند و کسی فکر معیشت کشاورزان نیست.

وی ادامه داد: کشاورزی هزینه زیادی را روی دست کشاورز می گذارد و کشاورزان علاوه بر تامین زندگی خود باید هزینه  کود، سم، نهاده، کاشت، داشت، برداشت و اجازه زمین را پردخت کنند و با این وضعیت پرداخت مطالبات دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

شیرینی‌ برداشت کلزا به کام کشاورزان گلستانی تلخ شد

مدیر تعاون روستایی گلستان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کشاورزان گلستانی ۱۰۵ هزار تن محصول کلزا به ارزش ۳ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان به بخش خصوصی فروختند که از این میزان تا کنون ۱ هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد پرداخت شده است.

او ادامه داد: در ازای مشوق‌های داده شده توسط معاونت توسعه بازرگانی و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی، مقرر شد ۲۵ شرکت و کارخانه محصول کلزا را با قیمت هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کنند و بر این اساس متولی پرداخت نیز این شرکت‌ها هستند.

جامی ادامه داد: مکاتباتی برای اصلاحیه ماده ۱۶ دستورالعمل خرید محصول و الزام شرکت‌های خریدار برای پرداخت وجه توسط وزیر جهاد و معاونین توسعه بازرگانی و زراعت انجام شده تا روند پرداخت مطالبات کشاورزان تسریع شود.

مدیر تعاون روستایی گلستان ادامه داد: به دلیل حجم بالای تولید کلزا در استان و از آنجایی که این محصول قابل نگهداری نبود تصمیم بر این شد تا این محصول به ۴ کارخانه روغن کشی استان تحویل و آنجا خشک و نگهداری شود.

پهلوانان معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی در گلستان نیز با اشاره به پیگیری‌های استاندار برای تسریع در پرداخت و ارسال نامه برای معاون اول رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: مطالبات باقی مانده به زودی پرداخت شود.

گلستان ۴۰ درصد کلزای کشور را تولید می‌کند

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان نیز با بیان اینکه ۴۰ درصد کلزای تولیدی کشور مربوط به گلستان است، گفت: تاکنون ۲۸۰ هزار تن کلزا در کل کشور خریداری شده که ۱۰۵ هزار تن آن مربوط به گلستان است.

شیرینی‌ برداشت کلزا به کام کشاورزان گلستانی تلخ شد

علی موسی خانی افزود: تحویل محصول به شبکه تعاون روستایی و کارخانه‌های روغن کشی استان به خوبی انجام شده و کل دانه‌ای که خریداری شده در ۴ کارخانه روغن کشی استان خشک شده و آماده روغن کشی می‌باشد.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی کشور خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته خرید کلزا کاملأ دولتی بود و خرید تضمینی برای این محصول وجود داشت اما بر اساس سیاست دولت و وزارتخانه، از آنجایی که ۹۰ درصد از روغن کلزا وارداتی است، دولت واردکنندگان را مکلف کرده با استفاده از ارز ترجیحی، تولید کننده داخلی را حمایت کند.

موسی خانی در ادامه به توسعه کشت کنجد در اراضی گلستان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و بحران کم آبی در استان به کشاورزان پیشنهاد می‌شود از کشت محصولات پر آب همچون برنج خودداری و به کشت دانه‌های روغنی از جمله کنجد روی آورند.

شیرینی‌ برداشت کلزا به کام کشاورزان گلستانی تلخ شد

وی ادامه داد:کنجد محصولی است که نسبت به سایر محصولات دیگر به مراقبت کمتری نیاز دارد و در مجموع هزینه تولید کمتری را در این محصول شاهد هستیم اما برداشت سنتی آن یکی از چالش‌های کشاورزان محسوب می‌شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان افزود: رقم اصلاح شده بذر کنجد که به تازگی از سوی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی معرفی شده قابلیت برداشت با کمباین را دارد و از این جهت می‌تواند هزینه کشت این محصول را به شدت پایین آورد تا کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

علی قلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه گلستان استان برتر در تولید کلزا است، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن کلزا به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در گلستان برداشت و به بخش خصوصی تحویل داده شده است.

خریداران بخش خصوصی همانند آسیابان عمل کرده و منتظرند کلزا به فروش برسد

دبیرخانه کشاورز با بیان این مساله که پیش بینی می شود حدود ۳۰۰ هزار تن کلزا در سطح کشور برداشت شود، خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان گلستانی تا تاریخ یکم خرداد ماه پرداخت شده و با توجه به اینکه پیک برداشت کلزا در گلستان از یکم لغایت پنج خرداد ماه بوده، متاسفانه بخش اعظم مطالبات پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کلزای تولیدی را نیز بخش خصوصی خریداری و از طریق چک و وجه نقد مطالبات را پرداخت کرده اما چک های داده شده هنوز وصول نشده است، افزود: بعضی از خریداران نقش آسیابان را دارند و منتظرند که بتوانند کلزای تحویل گرفته شده را به فروش برسانند.

دبیرخانه کشاورز ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه پرداخت مطالبات کلزاکاران وجود دارد وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای از معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواسته روال خرید کلزا را برای سال های آینده تغییر دهد و به جای بخش خصوصی بخش بازرگانی دولتی کلزا را از کشاورز خریداری کند.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود بخش خصوصی کلزای داخلی را خریداری و به ازای خرید هر یک کیلوگرم محصول، مجوز صادرات ۴۸ کیلو گرم از این محصول را دریافت کند اما متاسفانه کسانی که متعهد بودند که با این ساز و کار خرید را انجام دهند، از این کار امتناع کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha