• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403052818834
  • خبرنگار : 71299

/گزارش/

چرا اغلب زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب می‌‍کنند؟‌

چرا اغلب زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب می‌‍کنند؟‌

ایسنا/ایلام ‌در میان سیل خروشان زائران اربعین همچون قطره‌ای می‌ایستی و با خود فکر می‌کنی براستی چه دلیلی دارد بخش عظیمی از زائران مرز بین‌المللی مهران را برای تردد و ورود به کشور عراق انتخاب می‌کنند در حالی که مرزهای دیگر نظیر شلمچه، چزابه، خسروی، باشماق و بانه نیز در دسترس و حتی نزدیک استان آن‌هاست.

‌رضا هجرانی زائر اهل زنجان در این خصوص به ایسنا گفت: مرز مهران علاوه بر اینکه مسافت کوتاه‌تری تا نجف اشرف دارد، حال و هوای معنوی زیادی دارد.

وی گفت: مهمان‌نوازی مردم در شهر مهران و خدمت‌رسانی شیفتگان حسینی زائران را به وجد می‌آورد.

چرا اغلب زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب می‌‍کنند؟‌

سیدمحمدرضا کریمی زائر کرمانی که با خانواده ۵ نفره در نقطه صفر مرزی منتظر نوبت خروج از کشور است نیز به ایسنا اظهار کرد: من از سال ۱۳۸۴ از طریق این مرز به عتبات عالیات سفرز می‌کنم و خاطرات شیرینی از این مرز دارم.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» محقق و پژوهشگر و نویسنده کتاب ارزشمند «زوایای ارزشی اربعین» در خصوص اینکه چرا اغلب زائران مرز مهران را برای تردد خود در ایلام اربعین انتخهاب می‌کنند به ایسنا گفت: شهر مرزی مهران در منتهی‌الیه غربی استان ایلام قرار دارد و فاصله‌ آن تا شهر ایلام ۸۵ کیلومتر است. زائرانی که از این شهر وارد عراق می‌شوند پس از عبور از منطقه زرباطیه و شهر بدره وارد شهر کوت می‌شوند، در این مسیر پس از عبور از شهرهای نعمانیه، شوملی، دیوانیه و شامیه به شهر نجف می‌رسند. طول این مسیر از پاسگاه مرزی زرباطیه تا بازرسی ورودی نجف ۳۰۲ کیلومتر است.

وی افزود: شهر مهران تا پایانه مرزی مهران ۱۲ کیلومتر، پایانه مرزی مهران تا بدره عراق ۱۳ کیلومتر، از بدره عراق تا منطقه شهر جصان ۱۷ کیلومتر، از جصان تا کوت ۵۱ کیلومتر،  از کوت تا نعمانیه ۴۱ کیلومتر، از نعمانیه تا هاشمیه ۸۴ کیلومتر، از هاشمیه تا حله ۳۳ کیلومتر، از حله تا هندیه ۲۲ کیلومتر، از ‌هندیه تا کربلای معلی‌ ۲۰ کیلومتر، بنابراین از پایانه مرزی مهران تا کربلای معلی ۲۸۱ کیلومترفاصله است که هیچکدام از مرزهای پنج‌گانه دیگر کشور این مزیت را ندارند.

/چرا اغلب زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب می‌‍کنند؟‌

این پژوهشگر فاصله پایانه مرزی مهران تا نجف اشرف ۳۵۹ کیلومتر، فاصله پایانه مرزی مهران تا کاظمین ۳۹۱ کیلومتر و پایانه مرزی مهران تا سامرا ۵۰۳ کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: مهران از دیرباز محل تردد مردم کشور به عتبات عالیات بوده است و جز در دوره‌ای که رژیم بعث عراق مرز مهران را مسدود کرده بود این مرز رونق داشته است.

نکته جالب‌تر در تردد اربعین این است که بخش زیادی از زائرانی که از طریق مرزهای دیگر کشور راهی عتبات عالیات و شرکت در پیاده‌روی بزرگ و بین‌المللی اربعین شده‌اند، در بازگشت به کشور مرز مهران را انتخاب می‌کنند.

شهر و مرز مهران هم‌اکنون با وجود استقبال بسیار زیاد زائران و ازدحام، بسیار منظم و روان است.

مسئولان و مردم با آغاز موج بازگشت زائران جان دیگری می‌گیرند و تعداد موکب‌ها و آشپزخانه‌ها و استراحتگاه‌ها در هنگام بازگشت زائران بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha