• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403052818757
  • خبرنگار : 50123

سفری لذت‌بخش حوالی طبیعت

در جست و جوی آرامش/اقامتگاه‌هایی که خاک می‌خورند

در جست و جوی آرامش/اقامتگاه‌هایی که خاک می‌خورند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری تعطیلات تابستان که می‌رسد، فرصت مناسبی است تا اوقاتی را در طبیعت و به دور از هیاهو زندگی بگذرانی، طبیعتی که انرژی درونت را چند برابر کند و خستگی را از تنت برهاند.

به گزارش ایسنا، اگر طالب آرامشی چند روزه در سفر هستی، بهترین مکان برای اسکان، اقامتگاه‌های بوم گردی است، اقامتگاه‌هایی که در دل طبیعت ساخته شده تا برای چند ساعت و یا چند روز به دور از هیاهو زندگی سپری کنی.

اگر می‌خواهی آرامش را در کنار خانواده و یا دوستان تجربه کنی فقط یک اقامتگاه بوم گردی می‌تواند نجات بخش این لحظات باشد و تو را از سر و صدا و هیاهوی زندگی رهایی بخشد، اقامتگاه‌هایی که مکانی دنج و دل‌نشین برای اسکان هستند.

اما این روزها اقامتگاه‌ها حال خوشی ندارند، اقامتگاه‌هایی که همچون یک هتل و یا هتل آپارتمان امکانات دارد و می‌توان از طبیعت زیبای اطراف آن لذت برد که یک ویژگی منحصر بفرد برای اسکان به شمار می‌رود.

در حقیقت می‌توان گفت، گردشگری جزو صنایع درآمدزا به شمار می‌رود، اما به راستی چرا کسانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده، درآمد خوبی حاصل نمی‌شود، آیا دلیل این امر مشکلات اقتصادی خانواده‌هاست که دیگر مسافرت در سبد خانوار قرار ندارد یا به دلیل ناشناخته بودن اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

مسافران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استقبال نمی‌کنند

فدایی، یکی از افرادی که در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان اقامتگاه بوم‌گردی تاسیس کرده است، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال تاسیس اقامتگاهم ۱۳۹۶ بود که حدوداً دو سال زمان صرف کارهای بازسازی صورت گرفت.

وی افزود: سال راه‌اندازی این اقامتگاه دقیقاً زمانی بود که کرونا وارد کشور شد و گردشگری وارد استان نمی‌شد، یعنی عملاً گردشگری به سمت تعطیلی رفت.

فدایی بیان کرد: بعد از شرایط کرونا شاهد تورم و گرانی بودیم، مردمی که توان پرداخت هزینه برای استفاده از مکان‌های تفریحی و اسکان را نداشتند، البته افرادی در طبیعت چادر برپا می‌کردند و عده‌ای که تمکن مالی داشتند هتل را برای اسکان انتخاب می‌کردند.

وی تاکید کرد: در مجموع استقبال از اقامتگاه بوم‌گردی کمتر است، شاید علاوه بر بحث هزینه‌ها، ایجاد نشدن زیرساخت مناسب از دلایل استقبال نکردن از اقامتگاه است.

فدایی تاکید کرد: بازار کار اقامتگاه‌های بوم‌گردی چهار ماه است که استقبال خوبی صورت نگرفته، به طوری‌که امسال وضعیت و شرایط به گونه‌ای بود که مسافر برای اسکان اقامتگاه‌های بوم گردی را انتخاب نکرده است.

گنجعلی، یکی از موسسان اقامتگاه بوم‌گردی در روستای دشتی شهرستان سامان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نوروز ۱۴۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی ما راه‌اندازی شد، سالی که پس از دوران کرونا بود و مردم به مسافرت نیاز داشتند، شرایط و استقبال از اقامتگاه خوب بود.

وی گفت: به مرور زمان وضعیت اقتصادی بر بحث توریسم تاثیر گذاشت، در عین حال که این اقامتگاه بوم‌گردی از بهترین و مجهزترین اقامتگاهای استان از نظر ظرفیت و محل قرارگیری است، اما استقبال خوبی نمی‌شود.

گنجعلی بیان کرد: اقامتگاه‌هایی که سرمایه‌گذاری شخصی صورت گرفته و خاک می‌خورند، البته شرایط خانواده‌ها به گونه‌ای است که به دلیل هزینه‌ها امکان مسافرت نیست.

این موسس اقامتگاه بوم‌گردی گفت: تنها روزهایی که چراغ اقامتگاه روشن است، روزهای تعطیل و یا پایان هفته به دلیل ورود تورهای رفتینگ است، در غیر این صورت استقبال چندانی از سوی مسافران انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: از نظر من اقامتگاه‌های استان به خوبی شناسانده نشده و تبلیغی برای آن‌ها انجام نشده است، زمانی که مجوز بوم‌گردی گرفته می‌شود، بعد از آن حمایتی صورت نمی‌گیرد.

گنجعلی گفت: شاید یکی از دلایل استقبال کم مسافران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله جاده دسترسی به آن‌هاست، اقامتگاهی که مسافر را به خود جذب می‌کند، قطعاً علاوه بر وجود زیرساخت‌های لازم، دارای آیتم‌ها و گزینه‌های خاص است.

احداث اقامتگاه بوم‌گردی؛ راهی برای کسب درآمد خانواده

هادی قاسمی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وجود ۷۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان، اظهار کرد: ۶۰ موافقت‌نامه اصولی برای اقامتگاه‌های سنتی و محلی نیز در استان صادر شده است.

قاسمی گفت: در سال جاری تعداد مسافران داخلی که در هتل‌های استان اسکان یافتند ۴۵۸۶ نفر و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ۱۷۶۲ نفر بوده که نشان می‌دهد استقبال از اقامتگاه‌ها کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی این است در همه روستاها و شهرهایی که نمی‌توان هتل پنج ستاره یا مجتمع گردشگری احداث کرد افراد برای کسب درآمد، بسیار راحت با سرمایه اندک می‌توانند در روستاهای دور افتاده منزل خود را به یک اقامتگاه بوم گردی تبدیل کنند و به همراه خانواده به گردشگران خدمات ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha