• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052818752
  • خبرنگار : 71129

اولین سفر نخست وزیر ازبکستان به افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان

اولین سفر نخست وزیر ازبکستان به افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان

نخست وزیر ازبکستان در نخستین سفر خود به افغانستان پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور در سال ۲۰۲۱ وارد کابل شد و با مقام‌های طالبان دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، «عبدالله آریپف» نخست وزیر ازبکستان در راس هیاتی بلندپایه مورد استقبال گرم «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون نخست وزیر دولت طالبان، وزرا و مقام‌های ارشد افغانستان در کابل قرار گرفت.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در جریان این سفر، نخست وزیر ازبکستان با سران طالبان دیدار کرد و به بررسی مسائل دو جانبه و تقویت روابط تجاری بین دو کشور پرداخت و در مراسم رونمایی از محصولات ازبکستان حضور یافت.

در این دیدار همچنین پنج سند همکاری تجاری بین مقام‌های طالبان افغانستان و ازبکستان امضا شد.

آریپوف و ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان در امور اقتصادی، بر امضای ۳۵ تفاهم‌نامه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار نظارت داشتند.

اولین سفر نخست وزیر ازبکستان به افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان
امضای توافق‌های همکاری بین ازبکستان و طالبان افغانستان

معاون نخست وزیر طالبان در امور اقتصادی همچنین گفت: « این امضای مهم گواهی بر اراده و تعهد سیاسی قوی رهبری در افغانستان و ازبکستان برای تعمیق یکپارچگی اقتصادی در منطقه است. ما مطمئن هستیم که این توافق‌ها راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و ایجاد شغل ایجاد می‌کند که به نفع مردم هر دو کشور است.»

ازبکستان و افغانستان ۱۴۴ کیلومتر مرز مشترک دارند و اخیرا روابط بین آنها بهبود یافته است.

طالبان در اوت ۲۰۲۱ در حالی که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از ۲۰ سال جنگ از این کشور خارج شدند، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. جهان تاکنون حکومت طالبان افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

رسانه‌های افغانستان نیز روز جمعه گزارش کردند که نشست سه جانبه با حضور وزرای اقتصاد ازبکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان در کابل برگزار شد تا به بررسی راه‌هایی برای تقویت روابط تجاری بین سه کشور بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha