• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052718635
  • منبع : نمایندگی گیلان

مدیرکل محیط زیست گیلان:

سنبل آبی در بیش از ۲ هکتار از غرب تالاب انزلی پاکسازی شد

سنبل آبی در بیش از ۲ هکتار از غرب تالاب انزلی پاکسازی شد

ایسنا/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: بالغ بر ۲ هکتار از روگاهای غرب تالاب بین‌المللی انزلی در منطقه آبکنار به وسیله دستگاه دروگر از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شد.

حمزه عشوری  امروز ۲۷ مرداد ماه از استمرار پاکسازی سنبل آبی در تالاب انزلی خبر داد و اظهار کرد: در یک اقدام مشترک با حضور جمعی از محیط‌بانان، ذی‌نفعان تالاب، جوامع محلی و اسکله‌داران محدوده غرب تالاب بندرانزلی دو روگای اصلی که محل تردد قایقرانان بود به عرض ۲۰متر و طول ۵۰۰ متر در موقعیت آبکنار به وسیله دستگاه دروگر از سنبل آبی پاکسازی شد.

وی با ابراز اینکه این استان با داشتن ۳۱ هزار هکتار عرصه‌های آبی از مناطق حساس و مهم کشور به‌لحاظ وجود اکوسیستم‌های آبی تلقی می‌شود، افزود: در چند سال اخیر با رشد بی‌سابقه گونه مهاجم سنبل آبی حیات تالاب‌های این استان با خطر جدی روبه‌رو شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: تالاب بین‌المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است نیازمند توجه بیشتر در زمینه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به‌میزان دو برابر افزایش دهد و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه‌هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند.

گیاه مهاجم سنبل آبی به‌عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده است و به‌دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به‌شدت سطح آب را می‌پوشاند و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به‌دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha