• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052718630
  • خبرنگار : 50663

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد:

علی‌رغم اعتراضات مکرر پرستاران، مشکلات حل نشده است

علی‌رغم اعتراضات مکرر پرستاران، مشکلات حل نشده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به اینکه پرستاران ما سال‌هاست که معترض هستند گفت: تعرفه پرستاران بعد از ۱۶ سال به بدترین شکل ممکن در حال اجرا شدن است و علی‌رغم اعتراضات و تجمعات مکرر پرستاران، مشکلات تعرفه حل نشده است.

بنا بر اخبار منتشر شده، امروز شنبه، ۲۷ مردادماه شاهد اعتراضات تجمعی پرستاران  در دو بیمارستان دولتی قائم و امام رضا (ع) در مشهد بودیم.

فاطمه بحرینی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تجمعات صورت گرفته از سوی پرستاران اظهار کرد: پرستاران ما سال‌هاست که معترض هستند. زمانی اعتراض داشتیم که چرا تعرفه‌گذاری انجام نمی‌شود و اکنون به نحوه اجرای تعرفه‌گذاری اعتراض داریم.

وی افزود: کارانه پرستاران قطع شده و آن را به مبلغ کمتر به نام تعرفه می‌دهند و متاسفانه اصول پرداخت تعرفه پرستاری با تعرفه پزشکی فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ همه در یک سیستم مشغول به فعالیت هستیم اما تعرفه پزشک شامل خدماتی است که پرستار هم انجام می‌دهد ولی پزشک کار و تعرفه پرستار را برای خود با تخصص بالاتر می‌زند و پول را از بیمار و بیمه می‌گیرد.

مردم برای یک خدمت، دوبار هزینه پرداخت می‌کنند

بحرینی ادامه داد: برای پرستاران فایل جدا باز کرده‌اند و به بدترین نحو ممکن، به تخت پول می‌دهند که بیشترین توهین به پرستاران است. به این منظور که برای تخت بیمار ارزش قائل شدند ولی ارزش خدمات پرستاری را ندیدند. برخی از بخش‌های اورژانس که مریض مراجعه کرده و خدمات سرپایی دریافت می‌کند، خدمات دیده نمی‌شود و مجبور هستند از هزینه بیمارانی که در تخت بستری هستند و همکارانی که از آنان مراقبت می‌کنند، بردارند و به قسمت‌هایی بدهند که به آن پرداخته نشده است.

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد عنوان کرد: بیمه پول خدمت را به دولت می‌دهد، اما در نحوه بازتوزیع آن، دستورالعمل‌هایی که ارسال کرده‌اند به بدترین شکل ممکن انجام می‌شود و مردم هم در این چرخه ضرر کرده و آسیب می‌بینند چون برای یک خدمت، دوبار هزینه پرداخت می‌کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه چون افراد مقابل ما اعم از مسئولین بیمه، کمیسیون بهداشت، مسئولین وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه، پزشک هستند، به نفع این افراد نیست که ما برای حمایت از مردم فریاد می‌زنیم. تعرفه پرستاران بعد از ۱۶ سال به بدترین شکل ممکن در حال اجرا شدن است و علی‌رغم اعتراضات و تجمعات مکرر پرستاران مشکلات تعرفه حل نشده است.

اعتصاب پرستاران ادامه دارد

بحرینی با اشاره به تجمع امروز پرستاران در مشهد اظهار کرد: پرستاران اعتصاب را ادامه دادند، اما تجمع تا ظهر امروز  بود که در بیمارستان قائم و امام‌رضا (ع) انجام شد. از ابتدای امسال هم  پرستاران تجمعاتی داشته‌اند ولی تا کنون پیگیری در خصوص مطالبات پرستاران انجام نشده است.

وی در رابطه با موضوع فوق‌العاده خاص گفت: اعلام شده که ضریب ۰.۴ در فیش حقوقی لحاظ می‌شود و به شکل ترمیم حقوق اضافه خواهد شد که این موضوع نیز توهین به جامعه پرستاری است چرا که این جامعه در دوران بحران و کرونا، همیشه در خط مقدم بوده است ولی هیچ‌گاه زحمت‌های آن دیده نشده است.

 رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد یادآور شد: در دولت قبلی معاون اول ریاست‌ جمهوری دستورالعملی در تاریخ یک مهرماه ۱۴۰۲ که آخرین اصلاحیه اعتبارات رفاه بود را صادر کرد ولی اعتبارات ادارات را ندادند و اعلام کردند سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را پرداخت نکرده است؛ این هم متاسفانه به نوعی است که در کلان‌شهر مشهد حق مسکن ما، ماهی ۱۰۰ هزارتومان است.  در مناسبات مختلف هیچ پولی به همکاران پرستار ما در مشهد پرداخت نشده است.

ساعت اضافه کار هر سال نسبت به سال گذشته و نرخ تورم کاهش چشم‌گیری دارد

وی در رابطه با اضافه کار پرستاران عنوان کرد: فشار کاری پرستاران بسیار زیاد است، در سنوات مختلف حقوق مبنا ۲۰ درصد اضافه شده که نسبت به رشد تورم اصلا افزایش چشم‌گیری نداشته است و هنگامی‌که در فرمول اضافه‌کاری محاسبه می‌شود، ساعت اضافه کار هر سال نسبت به سال گذشته و نرخ تورم کاهش چشم‌گیری دارد.

بحرینی خاطرنشان کرد: پرستار متخصص ما جان بیمار را در دست دارد و بُعد معنوی و روحی و روانی پرستاری جایگاهی است که نمی‌توان در کلام آورد؛ اما پرستاران ما از ساعتی ۲۰ هزارتومان تا فردی با سابقه ۲۸ سال خدمت، ساعتی ۴۳ هزارتومان بدون کسر مالیات اضافه کار دریافت می‌کنند. برخی ادارات نیرو زیاد دارند که نیاز به اضافه کار نیست، اما پرستاران به اجبار اضافه کار باید بمانند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: حقوق ساعت اضافه کار را با مجوز هیأت امنا و حمایات رئیس دانشگاه مشهد دوبرابر کرده‌ایم اما باز هم این مقدار پول، کفاف زندگی و فرسایش جسمی بچه‌ها را نمی‌دهد. باید به جامعه پرستاری حق داد که خسته شوند.

وی افزود: مسئولان فرصت کافی برای اصلاح روش‌های پرداخت داشته‌اند. مکاتبات به حد وفور انجام شده و به تمام ارگان‌ها نامه زده شده است. ما به قوه قضائیه این مسائل را منعکس کردیم و کارگروهی برای ما به نام معاونت اجتماعی پیشگیری از جرائم شغلی تشکیل داده‌اند و در این کارگروه مسائل در حال بررسی است. مقداری پروسه قوه قضائیه با تأخیر انجام می‌شود.

وی در زمینه پیگیری‌های انجام شده گفت: هفته گذشته اعلام شد که اصلاحیه متن قوانینی که در حوزه پرستاری و دستورالعمل‌هایی که باعث نارضایتی جامعه هدف شده را بزنیم و به قوه قضائیه ببریم. در این هفته قوانین را بررسی می‌کنیم و به معاونت پیشگیری از جرائم شغلی می‌فرستیم و از آنجا به کمیسیون بهداشت مجلس می‌رود و انشالله تغییرات اعمال خواهد شد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد افزود: طبق سخنان بازرسان قوه قضائیه، در حوزه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، قوانین و دستورالعمل‌ها یکدیگر را نقض می‌کند و ما شاهد این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: در دولت قبلی مجوز استخدامی گرفتند و دیشب اعلام شد مجوز استخدام ۲۴۸۰ نفر پرستار گرفته شده است. ما در تنگنای کمبود نیرو هستیم و نیروهای پرستار ما بدون اعلام قبلی ترک شغل و یا ترک وطن می‌کنند و ترسی از اخراج ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۰:۴۰

باسلام خواستم از اعتصاب پرستاران بیمارستان امیرالمومنین اراک وبسته شدن بسیاری از بخشهای این بیمارستان هم اطلاع دهم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۴:۳۲

اعتصابات باید سراسری و کشوری شود پرستاران در همه ی استان ها باید اعتصاب کنند تا مسئولین صدایشان را بشنوند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۵:۱۴

خیلی از ادارات دیگرکمبود نیرو دارند و سه برابرظرفیت وبا حقوق ناچیز کارمی کنند نه فقط پرستاران!

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۵:۳۷

پرستاران گرفتار مافیای پزشکی وپزشک سالاری در ایران شده اند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۶:۰۴

اوضاع پرستاران در بیمارستان‌های تامین اجتماعی تعریفی نداره، اضافه کاری اجباری با حداقل رقم ممکن و اعمال نشدن تعرفه بندی و سرباز زدن بیمارستان از پرداخت‌های قانونی. لطفا رسیدگی شود.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۷:۳۳

چرا پرستار مرد حذب نمیکنن بیمارستانها

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۷:۳۹

انگار کسی جوابگوی این بی عدالتی ها وحق خوریهها تو پرستاری نیس خدایا به داد برس

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۸:۰۵

مشکلتون حل میشه نگران نباشید حقوقتون که کمتر از ۲۰ میلیون نیست کارتون هم اصلا معلوم نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۳۲

از سرشون هم زیاد خیلی ها شون وجدان کار ندارند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۵۳

باسلام،آفرین به همت پرستاران مشهد،اراک،شیراز،دمتون گرم،کجا حق مسکن ماهی صدهزار تومن،واضافه کارساعتی ۲۰تا۳۰میدن،واقعا که وزارت بهداشت اصلا قشر پرستار رو نمیبیمه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۰۱

من خودم پرستارم،این روزا هیچ پرستاری حرف از اضافه کا رو تعرفه نمیزنه ما و مردم رو با انتشار این مطالب گول نزنید، ماامروز پرستارا فقط و فقط و فقط حق فوق العاده خاص رو با ضریب3K که حقمونه رو میخوام،

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۵۳

هر پرستاری ناراضیه بره بیرون اجازه بده ما بیکاریم با کله میریم سره کاره پرستاری

avatar

من کمک پرستار هستم ۱۳ میلیون حقوق میگیرم با ۲۰ سال سابقه ۲ میلیون ۷۰۰ هزارتومان فقط ازبیمه ومالیات کم میشه و ۵سال ارفاقی به ما تعلق نمی گیره باز نشستگی ۲۰ سال با۲۰روز حقوق چطوری زندگی بچرخه. کار در بیمارستان جسم ما را نابود میکنه ۵۷ سالمه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۳:۴۵

ادارات زیادی هستند ساعتی ۱۰۰ و ۱۳۰ تومان دارند به کارکنان اضافه کاری میدهند و کارکنان با میل شخصی اضافه کار میمانند اما پرستاران با ساعتی ۲۰ تومن تمایلی به اضافه کار ندارند اگر برای پرستار هم ساعتی ۱۳۰ بدهند مشکل کمبود نیرو حل میشه و نیازی ب استخدام

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۴:۵۶

سرکار خانم بحرینی میشه بفرمایید کجا ساعت اضافه کار دو برابر شده؟؟؟ شیفت رو تقسین کردین به عملکردی و غیر عملکردی نیرویی که باید ۱۵۰ ساعت کشیک باشه رو ۱۷۵ ساعت کشیک میزارین تازه بالاتراز این سقف رو یه ترمیم گداشتین که هیچ مبنای قانونی نداره

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۶:۰۵

پرستاری فرسایش رو حی داره حتی خود همراه بیمار بدون هیچ مسولیتی تحمل یک روز کنار عزیزش موندن رو نداره با این وجود پرستارا بدون در نظر گرفتن قومیت و مذهب و سن و سال دارن تو اون شرایط سخت خدمت رسانی میکنن. پس از ترک شیفتو مهاجرت گله مند نباشید