• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403052718575
  • خبرنگار : 50975

چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشوری از نظر تجهیز اراضی کشاورزی را کسب کرد

چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشوری از نظر تجهیز اراضی کشاورزی را کسب کرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استان از نظر درصد تجهیز اراضی رتبه دوم کشوری را کسب کرد چرا که ۵۸ درصد اراضی استان به آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌اند.

غلامرضا ذاکری امروز، ۲۷ مردادماه در نشست ستاد آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کل اراضی کشاورزی استان ۲۵۱ هزار هکتار است که نزدیک به ۱۵ درصد کل مساحت استان را شامل می‌شود و از این میزان ۱۴۱ هزار هکتار آن معادل ۵۷ درصد کشت زراعت و ۴۱ هزار هکتار آن (۱۹ درصد)باغ است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر بخش کشاورزی استان از نظر منابع آبی دچار مشکلاتی بود اما با تمهیدات اندیشیده شده در بخش‌های مختلف میزان تولیدات بخش کشاورزی افزایش نسبی پیدا کرد.

ارزش بالای اقتصادی محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری

ذاکری با بیان اینکه کل محصولات بخش کشاورزی استان دو میلیون تن است، گفت: این محصولات شامل تولیدات باغی، زراعی، دامی، گلخانه‌ای و قارچ است که ارزش ریالی تولیدات کشاورزی در استان در سال ۱۴۰۱، ۳۱۶ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال بوده و نشان دهنده ارزش بالای اقتصادی محصولات کشاورزی استان است.

وی عنوان کرد: کل بهره‌برداران بخش کشاورزی استان ۸۳ هزار نفرند که در قسمت‌های مختلف گلخانه، دام، زراعت و باغبانی فعالیت می‌کنند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مصارف آب در پروژه‌ها مختص سه حوزه کارون، زاینده‌رود و قسمت کوچکی از سد دز است، تصریح کرد: ۴۲۶ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و از منابع زیرزمینی ۳۱۷ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود که در مجموع ۷۴۲ میلیون متر مکعب مصرف منابع آبی استان است.

ذاکری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ۵۹۵ کیلومتر انتقال آب با لوله انجام شده است،تصریح کرد: در بحث قنات نیز ۲۱۴ کیلومتر لایروبی صورت گرفته و ۱۸۳ کیلومتر نیز نوسازی قنوات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ هزار و ۳۷۶ هکتار تجهیز اراضی و نوسازی مدرن در خصوص استخرهای مخزنی و بندهای انحرافی در شهرستان‌های لردگان، فلارد و خانمیرزا و قسمتی از شهرستان بروجن انجام شده است، بیان کرد: سه هزار و ۹۸۵ هکتار از این اراضی مشمول تجهیز و نوسازی شدند. 

چهارمحال و بختیاری از نظر درصد تجهیز اراضی کشاورزی رتبه دوم کشوری را کسب کرد

ذاکری با بیان اینکه احداث جاده بین مزارع نیز به طول ۳۱۸ کیلومتر انجام شده است، گفت: مقدار اراضی باقی مانده نیز که تحت آبیاری تحت فشارند ۳۵ هزار ۱۱۴ هکتار است و این استان از نظر درصد تجهیز اراضی رتبه دوم کشوری را کسب کرد چراکه ۵۸ درصد اراضی استان به آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به وضعیت اعتبارات سنوات اخیر، رایزنی‌هایی با کشاورزان انجام و بر استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تاکید شد.

وی با بیان اینکه در خصوص تامین آب از طریق حمایت بخش خصوصی همراهی خوبی در استان انجام شد، افزود: کشاورزان امروزه به اندازه‌ای آگاهی پیدا کرده‌اند که چاره‌ای به جز استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی نیست.

وی ادامه داد: حسن استفاده از بخش خصوصی این است که علاوه بر پرداخت سهم خود، یاری‌گر کشاورز است و کشاورز هیچ بودجه‌ای هزینه نمی‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: راندمان آبیاری محاسبه شده و با توجه به اجرای سامانه‌ها ۵۸.۹ درصد محاسبه شده است.

۴۰۰ رشته قنات طی چند سال اخیر تعمیر و بازسازی شده است

وی در خصوص احیا و بازسازی قنوات، عنوان کرد: ۸۴۱ رشته قنات در استان وجود دارد که بیش از ۴۰۰ رشته قنات طی چند سال اخیر تعمیر و بازسازی شده است و تعداد زیادی نیز لایروبی شدند.

وی با بیان اینکه اعتبارات تامین شده برای انجام پروژه‌ها از محل‌های مختلف بود، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱، از محل اعتبارات دولتی ۲۶۱ میلیارد تومان صرف انجام پروژه‌ها شد که ۱۸۷ میلیارد تومان آن از محل اعتبار استانی بود و مابقی با حمایت بخش خصوص تامین و جهش بسیار خوبی در اجرای پروژه‌ها ایجاد شد.

ذاکری با بیان اینکه در سال جاری از محل اعتبارات استانی ۱۸۴ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی اختصاص یافت و تاکنون ۱۶۲ میلیارد تومان آن جذب نهایی شده است، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن(ع) منعقد شد، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کل اعتبار تخصیص داده شده است که در سال جاری ۶۵ میلیارد تومان آن در حوزه بازسازی قنوات و کانال‌ها هزینه می‌شود و تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها به اتمام خواهند رسید.

مهم‌ترین پروژه‌ای که با قرارگاه بسته شده، پروژه انتقال آب سد بیدکان است

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه‌ای که با قرارگاه بسته شده، پروژه انتقال آب سد بیدکان است، عنوان کرد: تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان از محل استانی برای بازسازی رشته قنات و انتقال آب جذب شده است.

ذاکری خاطرنشان کرد: ۲۶ پروژه تامین آب در سراسر استان وجود داشت که بلاتکلیف بودند و طی سه سال اخیر با کمک و حمایت بخش خصوصی فعال شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha