• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052718352
  • خبرنگار : 30147

هوای شهرهای درگز، تربت‌جام و تایباد هم وارد شرایط خطرناک شد

هوای شهرهای درگز، تربت‌جام و تایباد هم وارد شرایط خطرناک شد

ایسنا/خراسان رضوی افزایش حجم ریزگردها در هوای شهرهای درگز و تربت‌جام در بیست و هفتمین روز مرداد، کیفیت هوای این دو شهرستان را هم از مرز اضطرار عبور داده و وارد شرایط خطرناک کرد.

مجتبی بزم‌آرا فرماندار درگز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تشکیل کارگروه مدیریت شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار شهرستان درگز، اظهار کرد:  به دلیل هجوم ریزگردها و کاهش کیفیت هوا فعالیت‌های تمامی مراکز آموزشی، کلاس‌های فوق‌برنامه و فعالیت‌های ورزشی مجموعه‌های ورزشی (در فضای باز و بسته) در عصر امروز شنبه تعطیل شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام کمیته مدیریت بحران و شرایط اضطراری گرد و غبار شهرستان درگز و نظر به اعلام وضعیت هشدار نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر وزش باد شدید در استان همراه با توفان گرد و خاک و ناسالم شدن هوا علیرغم بارندگی و تداوم آن تا شامگاه روز جاری و پس از بررسی‌های کارشناسی و تأیید مدیریت بحران و بر اساس شیوه‌نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار، ‎تمامی فعالیت‌های آموزشی مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌ها در کلیه مقاطع در نوبت عصر تعطیل و به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

فرماندار درگز  همچنین از تعطیل شدن تمامی فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های باز و بسته عصر امروز در شهرستان خبر داد و افزود: همچنین پس از بررسی داده‌های اقلیمی و هواشناسی تا قبل از شروع ساعت اداری فردا، شرایط انجام هرگونه فعالیت، تصمیم‌گیری و به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید.

وی در ادامه با توجه به قرار گرفتن شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شهرستان در شرایط خطرناک، رعایت موارد خود مراقبتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: جلوگیری از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده، مادران باردار و افراد دچار حساسیت‌های پوستی در سطح شهر و استفاده از ماسک به شدت توصیه می‌شود.

بزم‌آرا تأکید کرد: کلیه شهروندان باید فعالیت‌های بدنی، پیاده‌روی، ورزش، خرید و یا پیگیری سایر امور خود را به زمان دیگری موکول کنند.

رسیدن شاخص کیفیت هوای تربت‌جام به عدد ۵۰۰

حسین جمشیدی فرماندار تربت‌جام هم از رسیدن شاخص کیفیت هوا به عدد ۵۰۰ (خطرناک) دراثر وقوع پدیده گرد و غبار در این شهرستان خبر داد.

وی افزود: در شرایطی که شاخص کیفیت هوا از عدد ۱۵۰ عبور می‌نماید، شرایط هوا ناسالم برای تمامی گروه‌ها است و از همه شهروندان انتظار می‌رود توصیه‌های خود مراقبتی را جدی بگیرند.

فرماندار تربت‌جام تأکید کرد: هنگام آلودگی شدید هوا همه مردم، به‌ویژه کودکان و افراد مسن که بیش از دیگران در خطر هستند، باید تا حد امکان در خانه بمانند. درها و پنجره‌های رو به بیرون و فضای باز باید کاملاً بسته بمانند تا بدین ترتیب جلوی نفوذ هوای آلوده به داخل گرفته شود.

وی ضمن تأکید بر پرهیز از انجام کارها و فعالیت‌های سنگین در هوای آزاد، گفت: در این مواقع ضمن استفاده از ماسک هرگز در فضای باز ورزش نکنید.

هوای شهر تایباد «خطرناک» شد

همچنین یوسف اربابی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تایباد گفت: شاخص کیفیت هوای شهر تایباد امروز ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ بر روی عدد ۵۰۰ قرار گرفت که نشان دهنده شرایط «خطرناک» است.

وی تصریح کرد: بر اساس داده‌های ایستگاه سنجش گرد وغبار تایباد، ذرات معلق و ریزگردهای درشت قابل استنشاق که اغلب شن‌های روان یا حاصل احتراق سوخت خودروهای سنگین و دیزلی می‌باشند، عامل آلودگی هوای این شهر مرزی هستند.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت سالم است.

همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha