• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403052718305
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

ثبت جهانی دره‌ کهن خرم‌آباد سبب تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود

ثبت جهانی دره‌ کهن خرم‌آباد سبب تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۲۸ اثر تاریخی کشور توسط یونسکو ثبت جهانی شده‌اند، اما بین آنها آثار دوران پارینه‌سنگی وجود نداشته است.

عطا حسن‌پور امروز (۲۷ مرداد ماه) در جلسه رفع موانع پیش‌ روی ثبت جهانی دره کهن خرم‌آباد، اظهار کرد: شهر خرم‌آباد به لحاظ معماری و شهرسازی، با داشتن یک دژ مستحکم و تاریخی به نام فلک‌ الافلاک یا شاپورخواست، بسته‌ای فرهنگی، طبیعی و تاریخی است که به‌صورت یک محصول فرهنگی ویژه و خاص تقدیم یونسکو شده است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی دره کهن خرم‌آباد فرصتی برای توسعه همه‌جانبه شهر در زمینه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی است، ادامه داد: تقویت دیپلماسی فرهنگی موضوع مهمی برای کشور است و ثبت جهانی دره‌ کهن خرم‌آباد علاوه بر تقویت دیپلماسی فرهنگی، راهی برای مقابله با ایران‌هراسی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: سهمیه ایران در سال ۲۰۲۴ دره خرم‌آباد بود که وسیع‌ترین پرونده با ۴۱۴ هکتار مساحت از غار کلدر تا غار یافته است و اگر حرایم آن را در نظر بگیریم، کل مساحت آن بیش از ۱۶۰۰ هکتار خواهد بود که بخش مهمی از شهر (دامنه‌های غربی و شرقی)، دو روستای قلعه‌سنگی و پشته جزایری، رودخانه خرم‌آباد، سه پل تاریخی گپ و شکسته و پل حاجی و بخشی از فرهنگ‌ها و آیین‌های سنتی این دیار مانند «گل‌مالی» را به‌عنوان پیوست فرهنگی شامل می‌شود.

حسن‌پور بیان کرد: از مجموع ۲۸ اثر تاریخی کشور که از سوی یونسکو ثبت جهانی شدند، اثری که مربوط به دوره پارینه سنگی باشد در بین آنها نیست و یونسکو اعلام کرده است، تمایل داریم اثری را که مربوط به دوران پارینه سنگی باشد، ثبت کنیم.

وی افزود: به لحاظ کارشناسی این پرونده ثبت جهانی خواهد شد؛ اما این امر می‌طلبد همه دستگاه‌های اجرایی، سمن‌ها و مردم دست به دست هم دهند و شهر را برای حضور ارزیابان بین‌المللی آماده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha