• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052718261
  • خبرنگار : 50105

چگونه مواد نوآورانه با امواج گرما مقابله می‌کنند؟

چگونه مواد نوآورانه با امواج گرما مقابله می‌کنند؟

ایسنا/خراسان رضوی افزایش دمای جهانی منجر به افزایش قابل توجه مرگ و میر ناشی از سکته گرمایی در برخی مناطق جهان شده است.

فناوری‌های جدیدی برای کاهش اثرات گرمای شدید بر مردم و محصولات کشاورزی، از جمله لباس‌های آزادکننده گرما، چترهای آفتاب‌گیر فرابنفش (UV) و مسدودکننده گرما و ورق‌های کشاورزی در حال توسعه هستند و همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی در توسعه و انتشار محصولات محافظ حرارت بسیار مهم است.

موج‌های گرما در گرم‌ترین دهه ثبت شده تاریخ، بار دیگر به اقلیم‌های جهانی ضربه می‌زند. این افزایش دما تأثیر قابل توجهی در سراسر جهان ازجمله بر سلامت مردم و بهره‌وری کشاورزی داشته است. در حالی که راه‌حل‌های بلندمدت برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی ضروری است، رسیدگی به گرمای شدیدی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم نیز حائز اهمیت است.

به‌عنوان مثال، آمارهای وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن افزایش شدید مرگ‌ومیر ناشی از گرمازدگی را نشان می‌دهد. در هفته ۱۵ تا ۲۱ جولای ۲۰۲۴ تعداد ۹۰۷۸ نفر به دلیل گرمازدگی در سراسر ژاپن در بیمارستان بستری شده‌اند. در پاسخ به موج گرمای پیش‌بینی‌شده، دولت ژاپن یارانه‌های برق و گاز را به مدت سه ماه از ماه آگوست بازگرداند، زیرا آنها پیش‌بینی کردند که پس از پایان یارانه قبلی در ماه مه، از کولر گازی بیشتری استفاده کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، کار و رفاه، کارگران ساختمانی که در هوای گرم کار فیزیکی را در فضای باز انجام می‌دهند، بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از گرمازدگی را تجربه می‌کنند. این داده‌ها نیاز به راه‌حل‌های حفاظت از گرما را در داخل خانه و برای افرادی که زمان زیادی را خارج از منزل در گرمای شدید سپری می‌کنند، برجسته می‌کند.

موج گرمای اخیر نیز به شدت بر محصولات کشاورزی تأثیر گذاشته است. بر اساس گزارش جهانی خطرات سال ۲۰۲۴ مجمع جهانی اقتصاد، آب‌وهوای شدید، بزرگترین خطر بلندمدت برای دهه آینده است. بنابراین، موج گرمای فعلی موقتی نیست، بلکه یک رویداد تکرارشونده خواهد بود و اقدام سریع برای مقابله با خطرات گرمای شدید ضروری است.

چترهای آفتابی برای محافظت در برابر گرما به‌طور فزاینده‌ای در ژاپن محبوب شده‌اند. حدود ۱۰ سال پیش، تقریباً فقط زنان بودند که از چتر برای دوری از اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌کردند اما  امروز چترهای آفتابی با قابلیت ایجاد سایه خنک در اطراف سر برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه شده‌اند. این چترها از پارچه‌هایی تولید شده است که بیش از ۹۹ درصد از اشعه UV را مسدود می‌کند و حرارت را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از محصولات محبوب، به ویژه در بین کارگران ساختمانی، یونیفرم تهویه مطبوع است که یک پنکه داخلی در لباس دارد. این فن تعریق را خشک و هوای گرم را خارج می‌کند و آن را با هوای خنک بیرونی جایگزین می‌کند تا بدن را خنک نگه دارد. و آن را با هوای خنک بیرونی جایگزین می‌کند تا بدن را خنک نگه دارد.

همچنین نکات ارزشمندی برای جلوگیری از گرمازدگی در مناطقی که شاخ و برگی نیست ارائه شده است که شامل پوشیدن پیراهن‌هایی است که زود خشک می‌شوند و استفاده از چتر آفتابی است که می‌تواند به اندازه کاشت درختان خیابانی در فواصل ۱۰ متری موثر باشد.

از آنجایی که انتظار می‌رود گرمای شدید بدتر شود، نمی‌توانیم اهمیت تقویت همکاری بخش عمومی و خصوصی برای توسعه و ترویج محصولات محافظ حرارت و به حداقل رساندن اثرات مضر دماهای بالا را دست کم بگیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد،  مهدی ناصحی گفت مدیریت صحیح باعث شده است که فضای سبز شهر مشهد در روزهایی که با تنش گرمایی مواجه هستیم آسیب جدی نبیند. این روزها تنش گرمایی در شهر مشهد و کشور بسیار بالاست و همکاران ما توانستند سطح بسیار زیادی از فضای سبز را مدیریت کنند و خوشبختانه آسیب جدی به فضای سبز وارد نشد.

منابع

ایسنا

ویفروم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha