• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052718245
  • خبرنگار : 71496

تورم در اراضی اشغالی بالاتر از پیش‌بینی‌ها و ارزش شِکِل روبه‌کاهش است

تورم در اراضی اشغالی بالاتر از پیش‌بینی‌ها و ارزش شِکِل روبه‌کاهش است

با کاهش ارزش پول رژیم صهیونیستی به دلیل پیامدهای جنگ علیه غزه، نرخ تورم در اراضی اشغالی در ماه ژوئیه ۳.۲ درصد افزایش یافت و ساکنان اراضی اشغالی افزایش قیمت مواد غذایی و اجاره مسکن را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری «العربی الجدید»، شاخص قیمت مصرف‌کننده به عنوان یکی از مهمترین نشانه‌های تورم، در ماه ژوئیه در اراضی اشغالی با افزایش ۰.۶ درصدی در ماه ژوئیه در کنار تداوم افزایش بهای مسکن از انتظارها فراتر رفت. این تغییر به معنای افزایش نرخ تورم در اراضی اشغالی و مشکلات آتی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در کاهش نرخ بهره جهت کمک به فعالیت‌های تجاری است که به دلیل خسارات ناشی از جنگ علیه غزه با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شدند.

این افزایش نرخ تورم در حالی رخ داد که آژانس آمریکایی «Fitch Ratings» به تازگی رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را یک رتبه کاهش داد.

این آژانس در بیانیه‌ای کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را حاکی از تاثیرات جنگ مستمر علیه غزه و تنش‌های ژئوپلتیک روبه‌فزونی و عملیات‌های نظامی در جبهه‌های متعدد دانست و اعلام کرد که احتمال کاهش دوباره این رتبه وجود دارد.

«فیچ ریتینگز» در ادامه پیش‌بینی کرد که کسری بودجه سال جاری رژیم صهیونیستی به حدود ۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

این آژانس آمریکایی پیش‌بینی خود برای کسری بودجه سال آتی این رژیم را ۴.۶ درصد اعلام و تاکید کرد، در صورت استمرار جنگ در سال ۲۰۲۵ این عدد بسیار بالاتر خواهد بود.

روزنامه عبری «گلوبس» در گزارش خود به نقل از دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی نوشت، در طول ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه نرخ تورم از ۲.۹ درصد در پایان ژوئن به ۳.۲ درصد رسید و همینطور نرخ تورم بار دیگر از حد بالای محدوده سالانه بانک مرکزی این رژیم یعنی ۳ درصد افزایش یافت.

به نوشته این روزنامه عبری، ارزش شِکِل، واحد پول رژیم صهیونیستی روز جمعه ۰.۸ درصد در مقابل دلار و ۱.۰۷ درصد در مقابل یورو کاهش یافت که به معنای وارد آمدن فشارهای بیشتری بر قیمت کالاهای وارداتی و به دنبال آن افزایش تورم است.

طبق این گزارش، بیشترین افزایش قیمت‌ها در ماه ژوئیه مربوط به میوه و سبزیجات تازه بوده که ۳.۲ درصد افزایش قیمت داشتند، پس از آن هزینه‌های امور فرهنگی و تفریحی ۱.۸ درصد، اجاره‌بها و هزینه‌های مسکن هرکدام ۰.۸ درصد، مواد غذایی و حمل‌ونقل نیز هرکدام ۰.۵ درصد افزایش را تجربه کردند. در مقابل بهای لباس و کفش در این ماه ۲.۴ درصد و اثاثیه و وسایل منزل ۰.۶ درصد کاهش داشتند.

دفتر مرکزی آمار در اراضی اشغالی از تغییر در قیمت مسکن (که در شاخص قیمت مصرف‌کننده لحاظ نمی‌شود) در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۲۴ خبر داد.

این دفتر اعلام کرد، بهای مسکن در اراضی اشغالی ۰.۷ درصد افزایش داشتند و این هفتمین ماه پیاپی است که قیمت‌ها رو به بالا هستند، در تقسیم‌بندی منطقه‌ای، قیمت‌ها در قدس اشغالی ۰.۷ درصد، در شمال فلسطین اشغالی ۱.۵ درصد، در حیفا ۱.۲ درصد،‌ در مناطق مرکزی اراضی اشغالی ۰.۶ درصد، در تل‌آویو ۰.۵ درصد و در جنوب فلسطین اشغالی ۰.۲ درصد افزایش داشته و قیمت تمام شده واحدهای آپارتمانی جدید به دلیل کاهش تقاضا از سوی گروه‌های ثروتمند و آنهایی که به دلیل جنگ اراضی اشغالی را ترک کردند و نیز کاهش مشاغل شرکت‌های فناوری، ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

به گزارش این دفتر، در فاصله ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۴ هزینه مسکن ۴.۷ درصد افزایش داشته و بر اساس مناطق در حیفا ۹.۷ درصد، در شمال فلسطین اشغالی ۶.۳ درصد، در تل‌آویو ۴ درصد، در مناطق مرکزی اراضی اشغالی ۳.۹ درصد، در قدس اشغالی ۳.۸ درصد و در جنوب اراضی اشغالی ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha