• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403052718218
  • خبرنگار : 71567

رئیس فرهنگستان علوم مطرح کرد

لزوم شکل‌گیری نظام آموزشی متناسب با مرجعیت علمی

لزوم شکل‌گیری نظام آموزشی متناسب با مرجعیت علمی

رئیس فرهنگستان علوم بر شناسایی موانع دستیابی به مرجعیت علمی تاکید کرد و خواستار ایجاد نظام آموزشی متناسب با مرجعیت علمی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم، مخبردزفولی در ششمین نشست مرجعیت علمی که در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار کرد: دنبال واقعی کردن صورت مسئله هستیم برای کشف مسئله باید روی موانع متمرکز شویم، شناخت مسئله از طریق شناخت موانع امکان پذیر می شود که هنوز بر طرف نشده‌اند. برای دستیابی به الگوی مرجعیت علمی باید صبور باشیم و نباید دنبال راهکارهای فوری باشیم، چرا که سوالات و ابهاماتی وجود دارد که برای آنها پاسخ یافت نشده است.

وی با بیان اینکه نگاه نقادانه و صبوری شرط موفقیت است، ادامه داد: مرجعیت علمی رابطه جدی با تمدن سازی دارد، هدف گذاری در مرجعیت علمی باید مشخص شود و در این مسیر نگاه به سابقه تمدنی مهم است.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی توجه به موقعیت کنونی ضرورت دارد، اگر وضعیت امروز به درستی تحلیل نشود دچار اشتباه می‌شویم، باید مشخص کنیم وضعیت امروز چیست؟ و در نهایت نسبت مرجعیت با آینده ایران چیست؟

مخبر دزفولی عنوان کرد: مرجعیت علمی یعنی ایجاد بنای مستقل علمی با استفاده از فرهنگ ایرانی اسلامی که در ذیل گفتمان پیشرفت علمی ایران مطرح شده و نقطه مرکزی برای شکل‌گیری ایران قوی است که نتیجه دستیابی به آن پیشرفت همه جانبه، ثروت آفرین، اقتدارآفرین (ملی، علمی، اقتصادی) و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

وی با تاکید بر چرایی مرجعیت علمی اضافه کرد: امروزه علم تنها به عنوان علم مورد تاکید نیست، بلکه علم به عنوان قدرت مدنظر است، باید بدانیم که غیر از معبر علم، کشور به پیشرفت نمی‌رسد. مسیر ایران قوی از علم و فناوری می‌گذرد، علم موتور محرکه پیشرفت، ضد سلطه، توسعه محور، فرهنگ پرور و باعث بالندگی اجتماع می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی مهم‌ترین نقطه شروع مدرسه و پیش از مدرسه است و رویکرد آموزشی باید متناسب با آن طراحی شود، حال سوال مهم این است که چه نوع آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد؟

مخبردزفولی در پاسخ به اینکه منظور از ایران قوی چیست؟ گفت: باید در این زمینه به فهم مشترک دست پیدا کنیم همچنین لازم است نسبت به پیشرفت به فهم مشترک برسیم، اگر به دانشمند بها داده نشود دیگر انگیزه‌ای برایش نمی‌ماند، پیشرفت‌های کنونی را با ایثارگری دانشمندان به دست آورده‌ایم و این رویکرد به خاطر عقبه دفاع مقدس در کشور ماست دانشمندان با نگاه ایثارگرانه برای کشور تلاش کردند. از طرفی اگر مقام معظم رهبری پای نهضت علمی نبودند موفقیت امروز علمی را نداشتیم.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: در مسیر مرجعیت علمی باید الگویمان را ارائه دهیم، اکنون به دنبال دستیابی به الگوی مرجعیت علمی هستیم ولی باید صبورانه اقدام کنیم. در این مسیر باید چارچوب‌های مفهومی، ساختاری، برنامه کلان، برنامه اقدام و تضمین یافتگی را مدنظر داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha