• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403052718158
  • خبرنگار : 50225

توصیه‌های بهداشتی ‌برای ‌پیشگیری از بیماری‌های واگیر در سفر اربعین

توصیه‌های بهداشتی ‌برای ‌پیشگیری از  بیماری‌های واگیر در سفر اربعین

ایسنا/خوزستان مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های واگیر گفت: برای پیگیری از این بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، مراجعه به موقع به پزشک و مراکز خدمات جامع سلامت دقت شود و از مصرف خودسرانه دارو و خود درمانی اجتناب کنند.

همایون امیری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم توجه به بیماری‌های واگیر در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: افراد در صورت بیمار بودن و یا داشتن علائم بیماری از جمله تب، سرفه، گلودرد، اسهال و بثورات جلدی حاد باید از شرکت در مراسم خودداری کنند.

وی افزود: توصیه می‌شود زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ سال،افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن مانند بیماران ریوی، قلبی، عصبی، کلیوی و کبدی،افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی و افرادی که به طور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند پیش از راهپیمایی اربعین حتما با پزشک مشاوره کنند.

امیری ادامه داد: در زمینه پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های واگیر شایع به ویژه بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، مراجعه به موقع به پزشک و مراکز خدمات جامع سلامت مدنظر قرار بگیرد و از مصرف خودسرانه دارو و خود درمانی اجتناب شود.

وی بیان کرد: توصیه موکد می‌شود از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن هنگام بیماری و یا با افراد بیمار پرهیز و خودداری و فاصله‌ حداقل‌ یک‌ متر رعایت شود و در صورت امکان از ماسک استفاده کنند.

امیری عنوان کرد: کنسرو مواد غذایی قبل از مصرف حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گرم و سپس استفاده شود. از مصرف مواد غذایی‌ پخته‌ای که‌ سرد شده و در یخچال نگهداری‌ نشده‌اند نیز خودداری‌ شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید از تماس با حیوانات و به خصوص پرندگان خودداری‌ شود، گفت: در صورت تماس با گوشت‌ خام و پرندگان باید بلافاصله‌ دست‌ها به خوبی شسته شوند.

وی افزود: در صورت مبتلا شدن به‌ علائم‌ تب‌، سرفه‌ و تنگی‌ نفس‌ حداقل فاصله‌ یک‌ متری از دیگران رعایت و بلافاصله‌ به‌ ماموران بهداشتی‌ مراجعه شود. داشتن تب به همراه هر علامت دیگری از بیماری‌ها نیازمند مراجعه سریع به نزدیک‌ترین محل ارائه خدمات بهداشتی درمانی یا رابط بهداشتی یا پزشک است.

امیری عنوان کرد: برای‌ پیشگیری‌ از گزش حشرات از لباس‌های‌ آستین‌ بلند و استفاده از مواد دافع‌ حشرات روی‌ بخش‌های‌ غیر پوشیده بدن توصیه می‌شود. همچنین اگر فردی پس‌ از بازگشت‌ از مراسم‌ دچار زخم‌ روی‌ پوست‌ بدن خود شد و تا دو هفته‌ بهبود نیافت‌ باید برای‌ بررسی‌ آن به سرعت به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کند.

علائم بیماری‌های مهم واگیردار

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: سندرم فلج‌ شل‌ حاد یکی از این بیماری‌ها است. فلج‌ شل‌ ناگهانی‌، عدم حرکت‌ پا و یا دست‌ بدون سابقه‌ ترومای‌ (ضربه‌) واضح‌ جسمانی است.

وی افزود: سندرم تب‌ و خونریزی‌ بدون تروما نیز بیماری دیگری است که باید به آن توجه شود. این بیماری همراه با تب‌ بیش‌ از ٣٨ درجه‌ دهانی‌ به‌ همراه خونریزی از یک یا چند نقطه بدن است و باید به علائم این بیماری توجه کرد. سندرم تب‌ و راش (بثورات) حاد هم تب‌ و راش حاد با یا بدون حال عمومی بد است.

امیری با اشاره به دیگر بیماری‌های مهم واگیردار بیان کرد: سندرم شبه‌ آنفلوآنزا شامل تب‌ به‌ همراه سرفه‌ ای است‌ که‌ در یک‌ هفته‌ اخیر رخ داده باشد. سندرم عفونت‌ شدید حاد تنفسی‌ نیز شامل بروز تب‌ و سرفه‌ در طول یک‌ هفته‌ اخیر است به گونه‌ای که حال عمومی بد و نیازمند بستری باشد. سندرم سرفه‌ مزمن‌ هم همراه با سرفه‌ پایدار و مداوم به‌ مدت دو هفته‌ یا بیشتر است که‌ معمولا همراه با خلط رخ دهد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به سندرم مسمومیت‌ غذایی گفت: بروز علائمی مانند تهوع و استفراغ بعد از مصرف مواد غذایی‌ یا آشامیدنی‌، شکم‌ درد و دل پیچه‌ بعد از مصرف مواد غذایی‌ یا آشامیدنی‌ در دو نفر یا بیشتر که‌ از یک‌ منبع‌ غذایی‌ یا آشامیدنی‌ مشترک استفاده کرده‌اند و علائم‌ بالینی‌ مشابه‌ دارند، علائم بروز سندرم مسمومیت غذایی است و زائران باید مراقب باشند و در صورت بروز این علائم به پزشک یا کارشناس بهداشت مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: سندرم اسهال حاد غیر خونی‌ هم با دفع‌ حداقل‌ سه بار مدفوع شل‌ در ٢٤ ساعت‌ به علاوه تهوع و استفراغ یا شکم‌ دردو دل پیچه‌ بروز می‌یابد. علائم سندرم اسهال خونی‌ هم وجود خون روشن‌ در مدفوع اسهالی‌ با یا بدون تهوع و استفراغ یا شکم‌ درد و دل پیچه‌ است که بسیار مهم هستند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: علائم سندرم زردی‌ حاد هم شامل زردی ‌در سفیدی ‌چشم‌ یا زردی‌ زیر زبان یا زردی‌ خط‌ وسط‌ شکم‌، علائم سندرم تب‌ و علائم‌ نورولوژیک‌ (عصبی‌) شامل بروز تب‌ ناگهانی‌ بالای‌ ٣٨ درجه‌ دهانی‌ به‌ همراه حداقل‌ یکی‌ از علائم سفتی‌ گردن (سختی‌ حرکات گردن)، تشنج‌، کاهش‌ هوشیاری‌،‌ تحریک‌ پذیری،‌ سردرد شدید و استفراغ است.

وی گفت: سندرم شوک عفونی‌ به گونه‌ای که بیمار بدحال با شواهد یک‌ عفونت‌ موضعی‌ یا سیستمیک ‌باشد، سندرم مرگ ناگهانی‌ غیر منتظره (مرگ مشکوک) یعنی مرگی‌ که‌ به علت‌ بیماری‌های‌ داخلی‌، تروما، قتل‌ و موارد مشابه‌ نباشد و علائم‌ پوستی‌ از قبیل‌ پتشی‌، پورپورا، اکیموز، خونریزی‌ در فرد مشاهده می‌شود نیز از بیماری‌های واگیردار مهم هستند.

امیری ادامه داد: سندرم تب‌ طول کشیده به معنی داشتن‌ تب‌ بیش‌ از سه روز به‌ همراه یکی‌ از علائم‌ سردرد خفیف‌، درد عضلات، کوفتگی‌ بدن، حال عمومی‌ بد، سندرم تب‌ و تورم غدد لنفاوی‌ شامل بروز تب‌ به‌ همراه تورم حاد غدد لنفاوی‌ گردن، زیر بغل‌، کشاله‌ ران، تب‌ بیشتر از ٣٨ درجه‌ دهانی‌ به‌ همراه حداقل‌ یکی‌ از علائم بزرگی‌ غدد لنفاوی‌، درد غدد لنفاوی‌ و التهاب غدد لنفاوی نیز بیماری‌های مهمی هستند که زائران باید به آن توجه کنند.

کدام گروه‌ها قبل از سفر باید به پزشک مراجعه کنند؟

وی افزود: توصیه می‌شود زنان باردار، افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال به ویژه کودکان زیر دو سال، افراد دارای‌ بیماری‌ زمینه‌ای‌ مزمن‌ مانند بیماری‌های‌ تنفسی‌، قلبی‌، کلیوی‌، کبدی‌، عصبی‌، روانی‌، افراد دارای‌ نقص‌ یا کمبود سیستم‌ ایمنی‌، افرادی‌ که‌ داروهای‌ سرکوب کننده سیستم‌ ایمنی‌ مصرف می‌کنند، با توجه به اینکه در معرض بیشتر خطر مبتلا شدن و عوارض بیشتر بیماری‌های واگیر هستند قبل از سفر حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: افراد مبتلا به‌ بیماری‌ دیابت‌ و به خصوص افراد مبتلا به‌ زخم‌ پای‌ دیابتی‌، افراد مبتلا به‌ افزایش‌ فشار خون غیر قابل‌ کنترل، افراد بیش‌ از حد چاق، افرادی‌ که‌ طولانی‌ مدت داروهای‌ خاص مصرف می‌کنند، افراد معلول جسمی‌ - ذهنی‌ و نوجوانانی‌ که‌ به‌ هر دلیل‌ آسپیرین‌ مصرف می‌کنند، نیز حتما باید قبل از سفر با پزشک مشورت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha